مهمترین بخشی باید به کسب و کارها اهمیت دهید مدل آن می‌باشد. حالا مدل کسب و کار چیست؟ در واقع یک الگو و راهنمای گرافیکی می‌باشد یعنی به چارچوب و نقشه‌ای که همه جزئیات آن را نمایش می‌دهد مدل بوم کسب و کار Business Model Canvas می‌باشد این یک ابزار بسیار قدرتمندی می‌باشد کارآفرینان با استفاده از آن به پاسخ‌های سوالاتشان می‌رسند در واقع بوم کسب و کار، این امکان را به شما می‌دهد تا با یک استراتژی و برنامه ریزی قدرتمند می‌توانید برای کسب و کار خود چالشی را ایجاد کنید.
همانطور که می‌دانید ساختن هر چیزی نیاز به مواد اولیه دارد، برای مثال برای ساخت سایت و طراحی سایت شرکتی یا طراحی سایت فروشگاهی باید هاست مناسب سرور مجازی مناسب و دامنه‌ای که نام آدرس مورد نظر باشد بوم کسب و کار هم جزو مواردی است که برای تشکیل شدن نیاز به مواد اولیه از جمله بخش‌های مشتری، ارتباط با مشتری، ارزش‌های پیشنهادی، کانال‌ها، فعالیت‌های کلیدی و بسیاری از موارد دیگری را نیاز دارد.
دلایلی که نیاز به بوم کسب و کار را نشان می‌دهد عبارتند از: می‌توانید به راحتی استارتاپ کسب و کار خود برای فردی که می‌خواهید به راحتی معرفی کنید می‌توانید ابتدا کسب و کار خود را از بالا مشاهده نمایید سپس کسب و کار خود را شروع کنید همچنین این بوم مدل کسب و کار تمرکزتان را بر روی کار بیشتر می‌کند.

مدل بوم کسب و کار چیست؟-طراحی سایت

بخش‌های مختلف بوم مدل کسب و کار

یک بوم مدل کسب و کار از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که در زیر به آن‌ها می‌پردازیم:

شرکای اصلی (Key Partners)

برای سازمان‌ها شرکای اصلی از اهمیت بالایی برخوردار است یعنی با استفاده از این مورد افراد می‌توانند به شرکای خود استراتژی‌های لازم را توصیف کنند.

فعالیت‌های کلیدی (Key Activites)

فعالیت‌های کلیدی نیز بهترین موردها را برای افراد و کاربران توصیف می‌کنند. فعالیت‌هایی از قبیل ارائه ارزش پیشنهادی، حفظ رابطه‌های مشتری همچنین دسترسی بازارها را باشد.

منابع اصلی (Key Resources)

منابع‌هایی که در این مسیر بسیار اهمیت دارد و مهمترین دارایی یک شرکت است منابع اصلی می‌باشد. برای مثال منابع فیزیکی مانند ساختمان، وسایل نقلیه، و منابع انسانی همانند کارمندان همچنین منابع مالی مانند هزینه‌هایی که در مسیر مخارج شرکت است و کلیه منابعی که شرکت آن را توصیف می‌کند می‌باشد.

روابط مشتری ( Customer Relationships)

یکی دیگر از بخش‌های مختلف یک بوم مدل کسب و کار روابط با مشتری می‌باشد. به روابطی که یک شرکت با مشتری خود، شروع می‌کند را توصیف کرده و می‌تواند کلیه روابط را در بر بگیرد.

کانال ها (Channels)

کانال‌ها که راه ارتباطی بین شرکت و مشتریان است از این طریق به مشتری‌های خود دسترسی دارد ارتباط خود را با مشتری توصیف می‌کند که می‌توان اطلاعات بسیار زیادی را به مشتریان برساند. برای مثال کسانی که دارای طراحی سایت املاک یا طراحی سایت بیمه و... می‌باشند باید کانال‌هایی را برای خود ایجاد کنند تا مشتریان با آن‌ها در ارتباط باشند.

جریان درآمد (Revenue Streams)

در این بخش باید با پاسخ به پرسش‌هایی مانند این که از چه طریقی اقدام به درآمد کنیم؟ مشتریان در اعضای چه موردی باید به پرداخت هزینه بپردازد و یا در چه زمانی به درآمد مد نظر خواهیم رسید. اگر می‌خواهید تا از یک نوع بوم کسب و کار استفاده کنید می‌توانید آن را به صورت رایگان از اینترنت دانلود کنید و پرینت بگیرید تا بر اساس آن موارد مورد نیاز را پر کنید سپس به راحتی از مزایای آن بهره مند شوید.

طرح کسب و کار چیست

طرح کسب و کار یا Business Plan توضیحی می‌باشد که در مورد کسب و کارتان سندی را در دست دارید و بر اساس آن می‌توانید مشخص کنید که چطور کارهای خود را پیش ببرید. افرادی که می‌خواهند به شروع راه اندازی کسب و کار خود بپردازند باید ابتدا قبل از شروع آن، طرح کسب و کار خود را مشخص کرده تا به راحتی آن را پیش ببرند. حال در طرح کسب و کار باید چه مواردی را مشخص نماییم؟
طرح کسب و کار شما باید اهداف کسب و کار، استراتژی‌های لازم برای رسیدن به اهداف مورد نظر، راه‌ حل این مشکلات، چارت‌های سازمانی همچنین میزان سرمایه مورد نیاز برای تامین کردن مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فواید مهمی که این طرح‌های کسب و کار دارد این است که این طرح کمک بسیار بالایی به افراد می‌کنند تا اهداف و آینده کارشان را مشاهده نمایند همچنین باعث می‌شود تا کسب و کارها بر روی یک مسیر مشخصی حرکت کنند و از مسیر گمراه نشوند.
برای به روز رسانی طرح کسب و کار خود باید زمان‌های معینی در نظر بگیرید و با وقوع تغییراتی اقدام به به روز رسانی کنید برای مثال زمانی که نیاز به افزایش بودجه داشتید و یا سلیقه مشتریان به طور ناگهانی تغییر می‌کند یا ممکن است که کار شما به یکباره پیشرفت آن چنانی کند و یا ممکن است تغییراتی در مدیریت شرکت به وجود آید به علاوه ممکن است برخی شرایط خاصی در شرکت شما پیش بیاید برای مثال ممکن است محل کار خود را به مکان دیگری انتقال داده باشید یا ممکن است چند صدمین کارمند خود را استخدام کرده‌ باشید. همچنین مورد دیگری که شما را به به روز رسانی روش خود ترغیب می‌کند این است که طرح قبلی شما نتیجه مطلوبی را نداده به همین منظور بهتر است یک تجدید نظری در روش خود داشته باشید.