در دنیای اینترنت نوعی بازاریابی به صورت مدرن داریم که به فعالیت هایی مانند تبلیغ در گوگل می پردازد. فعالیت های تبلیغاتی با تکنولوژی و ابزارهای روز انجام می شود که به آن دیجیتال مارکتینگ گفته می شود. شاخه های دیجیتال مارکتینگ دارای انواع مختلفی می باشد و استفاده از این روش می توانید به گسترش کسب و کار شما کمک ویژه ای کند.

انواع شاخه های دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:
• سئو و بهینه سازی از طریق موتورهای جستجو
یکی از روش های شاخه های دیجیتال مارکتینگ سئو و بهینه سازی از طریق موتورهای جستجو می باشد. با کلمات کلیدی که انتخاب کردید در نتایج جستجوی کاربران، سایت شما در اولویت گوگل قرار خواهد گرفت. در این صورت کاربران بی شماری را با سایت خود آشنا کرده اید همچنین در صورت رضایت از سایت شما مشتری دائمی شما خواهند بود.

• بازایابی شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی یکی دیگر از شاخه های دیجیتال مارکتینگ می باشد اکثر افراد در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند. با فعالیت شما هم در شبکه های اجتماعی می توانید به جذب بی شماری از کاربران بپردازید.

• بازاریابی ایمیلی
بازاریابی ایمیلی بر خلاف تصور برخی افراد که بر این عقیده می باشند دیگر جوابگو نیست باید بگوییم که سخت در اشتباه هستید بلکه هنوز هم این روش از شاخه های دیجیتال مارکتینگ جوابگو بوده و افراد همچنان ایمیل های خود را چک می کنند و تاثیر برخی تبلیغات های موثر قرار می گیرند.

• بازاریابی ویدیویی
یکی از جذاب ترین شاخه های دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی ویدیویی می باشد. افراد حوصله خواندن متن های طولانی را تمایل ندارند به همین منظور وقتی متن های طولانی را مشاهده می کنند همچنین در کنار آن یک ویدیو آموزشی را میبینند به سرعت سمت ویدیو رفته و بدون هیچ خستگی شروع به دیدن ویدیو می کنند به همین منظور سعی کنید حدالامکان از ویدیوهای جذاب برای سایت خود استفاده کنید تا کاربران زیادی را جذب سایت خود کنید.

• بازاریابی محتوایی
یکی دیگر از شاخه های دیجیتال مارکتینگ که در جذب افراد نقش مهمی را ایفا می کند بازاریابی محتوایی است. در بازاریابی محتوایی شما باید دقت کنید تا بهترین مطالب را برای مشتریان خود ارائه دهید مطالبی که با خواندن آن کاربران رضایت کاملی را داشته باشند. اگر می خواهید محتوای شما یک مطلب مفیدی باشد باید اول از همه شما مشتریان و کسانی که با کسب و کار شما سروکار دارند را بشناسید، بررسی کنید که بیشتر به دنبال چه چیزهایی هستند چه سوال هایی معمولا برای آن ها پیش می‌آید و یا با چه محتوایی بسیار خشنود می شوند با بررسی این فاکتورها می توانید یک محتوایی که رضایت کامل بازدید کنندگان را جلب کند، به دست بیاورید.

• موبایل مارکتینگ
موبایل مارکتینگ هم شاخه‌ی دیگری از شاخه های دیجیتال مارکتینگ می باشد که در بستر بازاریابی پیامکی و طراحی اپلیکیشن های موبایلی انجام می شود. موبایل مارکتینگ برای افراد دارای دسترسی راحتی می باشد.

شاخه های دیجیتال مارکتینگ

مزایای دیجیتال مارکتینگ چیست؟

مزایای دیجیتال مارکتینگ را می توان به مقرون به صرفه بودن یعنی هزینه ی خیلی پایین نسبت به بازاریابی سنتی، دسترسی به افراد بیش تر در اکثر نقاط کشور و حتی دنیا، به سرعت منتشر شدن، نتایج قابل سنجش و.... دریافت بازدهی بالا در کمترین زمان می توان اشاره کرد.
همچنین مورد دیگری که به مزایای دیجیتال مارکتینگ می توان پرداخت آنالیز رقبا می باشد یعنی شما می توانید با استفاده از این روش به تحلیل روند کارهای رقبای خود بپردازید و در صورتی که با موردی مواجه شدید که امتیاز مثبت تری نسبت به طراحی سایت فروشگاهی شما داشتند می توانید تنها با ایده گرفتن از آن در طراحی سایت و کسب و کار خود پیاده کنید.

رشته دیجیتال مارکتینگ

در ایران رشته دیجیتال مارکتینگ وجود ندارد اما در کشورهای دیگر مانند کانادا، آمریکا و.. رشته دیجیتال مارکتینگ تدریس می شود و هر ساله دانشجویان زیادی را جذب می کند افرادی که علاقه مند می باشند می توانند با مهاجرت به کشورهای دیگر به تحصیل این رشته بپردازند.

گرایش های این رشته در خارج از کشور عبارتند از:
• در بخش استراتژی در رشته‌ی دیجیتال مارکتینگ گرایش طرح ریزی
• در بخش رسانه های اجتماعی در رشته دیجیتال مارکتینگ گرایش ارتباطات
• در رشته ی دیجیتال مارکتینگ و نمایشگر دیجیتال گرایش نمایشگرها
• در رشته ی دیجیتال مارکتینگ گرایش نگرش ها همچنین رفتار مصرف کنندگان

وظایف کارشناس دیجیتال مارکتینگ

توجه کنید که وظایف کارشناس دیجیتال مارکتینگ در واقع رهبری بازاریابی را برعهده دارند و همچنین وظایف دیگری هم بر عهده دارند که عبارتند از:
• ارتباط خوب و موثر با نیروی کار مورد نظر داشته باشد
• تحلیل گری عالی در مورد مسائل داشته باشد
• با دنیای روز اینترنت و ترندهای شبکه های اجتماعی به خوبی تسلط داشته باشد
• ارتباط مداومی با همکاران برقرار کند
• خلاقیت بالایی داشته باشد
• قدرت حل مسئله بسیار بالایی داشته باشد

سوالات متداول در خصوص دیجیتال مارکتینگ:

از چه روش هایی می توانیم به آموزش دیجیتال مارکتینگ بپردازیم؟
برای آموزش دیجیتال مارکتینگ می توانید در اینترنت مقاله های زیادی را پیدا کنید یا ویدیو های آموزشی که بسیار کمک می کنند تا بتوانید آموزش دیجیتال مارکتینگ را فرا بگیرید همچنین روش دیگری که می توان وجود کتاب های آموزشی در بازار را نام برد.

برای اجرای استراتژی دیجیتال مارکتینگ به چه ابزارهایی احتیاج داریم؟
برای این که یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ داشته باشیم باید مواردی مانند طراحی سایت ارائه محتوای عالی و کاربر پسند، فعالیت بیش تر در شبکه های اجتماعی، کاتالوگ آنلاین، همچنین ابزارهای الکترونیک احتیاج داریم.

آیا واقعا رسانه های اجتماعی می تواند به تجارت من کمک کند؟
بله این موضوع بارها ثابت شده است که استفاده نکردن از رسانه های اجتماعی نه تنها رقبای شما را جلو می اندازند بلکه به کسب و کار شما آسیب می رساند.

کارشناس دیجیتال مارکتینگ چیست؟
کسانی که در زمینه بازاریابی اینترنتی (دیجیتال مارکتینگ) برای تبلیغات بیش تر کسب و کار استخدام می کنند کارشناس دیجیتال مارکتینگ می گویند.