از آن جایی که روز به روز دنیای سئو در حال پیشرفت میباشد مدیران وب سایت ها نیز باید خود را با این تکنولوژی Update کنند و به همه روش ها و مسلط داشته باشند تا پس از این که به ساخت سایت پرداختند آن را در اولویت گوگل قرار دهند. متا تگ های بسیاری در دنیای سئو سایت وجود دارند از جمله: متاتگ کلمات کلیدی، متا تگ فارسی ساز صفحه (utf-8)meta tag، متاتگ توضیحات، متاتگ زبان مورد استفاده، متاتگ کنترل کش و متاتگ Robots و... MetatagRobots که یکی از مهمترین متاتگ ها و موارد مهمی در بهینه سازی وب سایت ها میباشد که در سئو داخلی سایت به کار میرود. وظیفه Metatag این است که به موتورهای جستجو میگوید که اطلاعات وب سایت شما را چگونه نمایش دهد.
شما میتوانید با استفاده از این meta tag دستوراتی را به گوگل بیان کنید که کدام صفحات سایت را Index (به بررسی صفحات بپردازند) کنند و کدام یک را index نکنند. که در دستورات با کد Noindex میشناسیم. توجه کنید که در هنگام برنامه نویسی جایگاه قرارگیری این Metatag، در بخش Head وب سایت میباشد.
انواع دستورات Metatag
این Metatag Robots از کدهایی برای اجرای دستورات خود استفاده می نمایند که عبارتند از:
دستور Index: همانطور که در بخش قبلی بیان کردیم دستور Index برای این به کار میرود تا به موتورهای جستجو گفته شود که کدام یک از صفحات را بررسی کند در اصطلاح به Index بپردازد.
دستور Noindex: همانطور که دانستید کد Noindex را برای این که به ربات های گوگل بگوییم کدام صفحات را بررسی نکند استفاده مینماییم. زمانی میتوانید این کد را به کار ببرید که از محتوای خود مطمئن نیستید و محتوای تکراری و یا محتوایی که مورد پسند ربات های گوگل نمیباشد، ارائه داده باشید بهتر است از کد Noindex استفاده کنید.
دستور Follow: با استفاده از این دستور، به خزنده ها و Robot نشان میدهیم که کدام یک از لینک های موجود در صفحات وب سایت را دنبال کنند که در اصطلاح به آن Follow میگوییم.
دستور Nofollow: زمانی که دستور nofollow را در صفحه ای از وب سایت مشاهده نمودیم به این معناست که هیچ کدام یک از لینک های موجود در صفحه را دنبال نکند.
دستور None: این دستور که همانند دستور Noindex و nofollow میباشد یعنی میتوانید به جای این که از این دو دستور استفاده کنید، از دستور none بهره مند شوید که کار هر دوی آن را همزمان انجام میدهد یعنی هیچ کدام یک از لینک های آن صفحه را دنبال نمیکند و همچنین سایت مورد نظر را Index نمیکند.
دستور Noimageindex: این دستور به ربات های موتور جستجو بیان میکند که به تصاویر موجود در سایت دسترسی نداشته باشند.
دستور Nosnippet: زمانی که شما از تگ Description استفاده میکنید میدانید که توضیحات شما در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده میشود که اگر از این کد دستوری استفاده کنید میتوانید به گوگل بگویید که آن را در صفحه نتایج نمایش ندهد.
دستور Notranslate: این دستور که ربات گوگل میگوید که در Serp (صفحه نتایج گوگل) به ترجمهای نپردازد.
دستور Noarchive: همانطور که میدانید نسخه ای از صفحات شما در Cache قرار گرفته میشود که با استفاده از این دستور به موتورهای جستجو بیان میکنید که نسخه صفحه شما در Cache قرار نگیرد.
اشتباهات متداول در استفاده از Robot meta tag
در برخی مواقع ممکن است اشتباهاتی در فهرست بندی یک صفحه رخ دهد که عبارتند از:
ممکن است موتورهای جستجو به طور کامل وب سایت مورد نظر را Index کند و یا با دستور العمل Noindex به حذف صفحات بپردازد.
تفاوت تگ Robot.txt با Metarobots
تگ دیگری در دنیای سئو وجود دارد که کارایی آن همانند Robot metatag میباشد که به Robot.txt معروف میباشد این دو تگ تفاوت هایی نیز با یکدیگر دارند که میتوان به موارد زیر اشاره کرد از جمله: با استفاده از robot.txt میتوانیم Mapsite خود را تعریف کنیم اما در متاتگ ربات نمیتوانیم این کار را انجام دهیم.
اگر وب سایت شما از صفحات زیادی بهره مند میباشد و میخواهید تا همه آن صفحات را پر اهمیت نشان دهید و همه آن ها را Index نمایید بهتر است از فایل Robot.txt استفاده کنید اما اگر وب سایت شما از صفحات کمتری برخوردار میباشد میتوانید از Meta.robot استفاده کنید.
قوانین مهم در استفاده از Metatag robots
توجه کنید تا در استفاده از این Metatag به کوچکی یا بزرگی حروفی که به کار میبرید حساس باشید موتورهای جستجو میتوانند آن ها را پیدا کنند و تغییراتی را در آن اعمال نمایند.
توجه کنید تا چندین Meta tag را همزمان با هم به کار نبرید چرا که با این کار سایتتان بی نظم میشود.از متاتگ های متعارض همزمان استفاده نکنید برای مثال اگر شما از دو تگ Index یا Noindex به صورت همزمان استفاده کنید باعث میشود تا ربات ها تگ Noindex را به کار گیرند.