تگ کنونیکال Canonical یکی از تگهای موجود در دنیای سئوسایت است که کاربردهای بسیاری دارد معمولا یکی از مشکلاتی که ممکن است برای سئوکاران پیش بیاید مشکلات ایندکس کردن صفحات میباشد که در هنگام بروز این مشکل، تگ کنونیکال وارد عمل میشود. در واقع این تگ برای کمک به گوگل ساخته شده و برای تشخیص مطالب مفید و کاربرپسند به کار میرود. معمولا آدرسی که در این تگ به کار میرود برای گوگل از محبوبیت بالایی برخوردار است و به آن صفحه بسیار توجه میکند.
همانطور که مطلع هستید گوگل بر محتوای تکراری بسیار حساس میباشد و در صورت مشاهده آن در طراحی وب سایت باعث میشود تا سایت مورد نظر را مورد پنالتی قرار داده و جربمه کند. برای جلوگیری از چنین مشکلاتی حتما یکی از محتوای سایت خود را که کاملتر از سایر محتوایتان میباشد را به عنوان محتوای اصلی طراحی سایت خود انتخاب کنید.
در واقع با استفاده از این تگ میتوانید به بروز اشتباهات توسط موتورهای جستجو را کاهش دهید و همچنین از به وجود آمدن مشکلات مربوط به سئوسایت خود جلوگیری کرده و به راحتی آنها را از محتویات داخل طراحی سایت خود مطلع سازید. تگ کنونیکال در طراحی سایت دیجی کالا نیز به کار میرود و با این روش از تگ کمک بسیاری به سئوسایت خود کرده است.
همچنین این تگ در شبکههای اجتماعی هم بسیار مشاهده میشود برای مثال دو شبکه فیس بوک و توییتر جزوی از آن شبکههای اجتماعی میباشد که از این تگ در آن بسیار به کار میرود. در شبکه فیس بوک اگر یک صفحهای از تگ کنونیکال استفاده کرده باشد هر اتفاقاتی مانند لایک کردن و... رخ دهد به صفحه اصلی کنونیکال به حساب میرود، نه آدرسی که کاربر در آن قرار دارد. طرز عملکرد توییتر نیز به همین شکل میباشد.
نحوه استفاده از تگ کنونیکال
از آن جایی که گوگل با تگ کنونیکال در بدنه صفحه توجهی نمیکند بنابراین این تگ کنونیکال Canonical باید در Head صفحه قرار بگیرد. برای انجام آن هم بهتر است اول آدرس مربوطه را قرار دهید و در انتهای آن کد “rel=canonical” را وارد کنید.
برای مثال شما یک فروشگاه اینترنتی آنلاین را در نظر بگیرید و فرض کنید که این طراحی سایت فروشگاهی از دو برگه یکسان تشکیل شده است تنها تفاوت آنها رنگ بندی منوها و پس زمینه آن میباشد. پس برای موتورهای جستجو پرسش ایجاد میشود که کدام یک از این محتوا را در نتایج جستجو ایندکس کند و نمایش دهد.
بنابراین آن صفحهای که در طراحی سایت شرکتی یا طراحی سایت فروشگاهی خود فکر میکنید مهم تر بوده و بیشتر مورد توجه کاربران قرار میگیرد را انتخاب کنید اگر هم در انتخاب آن تردید دارید میتوانید با توجه به تعداد بازدید کنندگان و صفحهای که بیشتر لینک گرفته باشد را انتخاب کنید و به آن تگ کنونیکال را دهید. برای این که به موتورهای جستجو نشان دهیم که صفحه مورد نظر اصلی بوده با استفاده از دستور زیر آن را نمایش میدهیم:
تگ کنونیکال در وردپرس
اگر شما برای ساخت سایت خود از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده میکنید میتوانید با استفاده از افزونه Yoast تگ کنونیکال را برای صفحات مختلف اجرا کنید. برای انجام این کار هم میتوانید با رفتن به بخش Advanced در قسمت Canonical URL آدرس صفحه مورد نظر را وارد نمایید.
نکات مهمی که باید در استفاده از این تگ بدانید
از تگ کنونیکال در صفحه اصلی طراحی سایت خود به کار ببرید: معمولا یکی از مشکلاتی در برخی طراحی سایتها مشاهده میشود وجود محتوای تکراری در صفحه اصلی سایت است که برای جلوگیری از این مشکل از تگ کنونیکال بهره میگیرند.
برای صفحات تقریبا مشابه هم میتوانید از این تگ کنونیکال استفاده کنید: یکی دیگر از مکانهایی که بهتر است از این تگ استفاده کنید برای صفحاتی که محتوای مشابهای دارند میباشد. برای مثال در طراحی سایت فروشگاهی را در نظر بگیرید که صفحات دسته بندی محصولات آن تقریبا مشابه هم میباشد که توضیحات و جای گذاری آن متفاوت میباشد. که میتوانید از این تگ استفاده کنید.
برای مدیریت کردن چندین طراحی سایت به کار میرود: از طرفی ممکن است چندین طراحی وب سایت دست شما باشد و به مدیریت آنها بپردازید و به طور ناخواسته مطالب تکراری در آن قرار دهید که در این صورت با استفاده از تگ کنونیکال میتوانید سایتها را مدیریت کنید.
همچنین میتوانید از این تگ برای دامنههای مختلف استفاده کنید: اگر شما میخواهید که مطالب سایت خود را به طراحی سایتهای دیگری بدهید ابتدا باید تگ کنونیکال را در قسمت کدهای HTML به کار ببرید که با این روش شما میتوانید به افزایش ترافیک سایت خود کمک کنید و تاثیر بسیار خوبی را در افزایش رتبه سئو سایت خود ایجاد کنید.
لازم به ذکر است که اگر محتوای صفحه دسکتاپ شما با موبایل یکسان باشد حتما باید از این تگ کنونیکال، برای نسخههای موبایل هم مانند دسکتاپ ست کنید.
برای طراحی سایتهای چند زبانه هم از این تگ کنونیکال استفاده کنید: زمانی که طراحی سایت شما چند زبانه باشد میتوانید با استفاده از این تگ نسخههای مختلف محتوا را به محتوای منبع زبان اصلی انتقال دهد که با این کار میتوانید به سئو سایت خود بسیار کمک کنید.