از آن جایی که گوگل همه‌ی تمرکز خود را بر روی راحتی کاربران قرار داده یعنی تلاش می کند تا شرایطی را فراهم کند تا بازدید کنندگان در کمترین زمان ممکن به نتیجه مطلوبی برساند. به همین منظور برای انتخاب بهترین طراحی سایت در اولویت خود اقدام به ایجاد الگوریتم های متفاوتی کرده که هر کدام دارای وظایفی مختلفی می باشند یکی از این الگوریتم ها الگوریتم پاندا می باشد.
حال ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که الگوریتم پاندا چیست؟ و هدف آن چه می باشد؟ در فوریه سال 2011 گوگل، الگوریتم جدید خود را به نام الگوریتم پاندا معرفی کرد از زمانی که این الگوریتم بر روی کار آمده نتایج گوگل تا حدودی تغییر کرده است. در واقع الگوریتم پاندا برای مبارزه با محتوای تکراری همچنین بی کیفیت بنا شده است.

الگوریتم پاندا چیست؟

الگوریتم پاندا

الگوریتم پاندا مانند دیگر الگوریتم های گوگل دارای اهداف مشخصی می باشد که برای تعیین سایت مناسب که برای کاربران بهترین گزینه باشد است. اگر بخواهیم توضیحات کاملی در مورد اهداف گوگل پاندا بدهیم عبارتند از:
• محتوای ضعیف و محتوایی کم
یکی از اهداف الگوریتم پاندا یافتن محتوای ضعیف و محتوای کم می باشد به این ترتیب محتوایی که تعداد کلمات آن کم بوده و هیچ اطلاعات مفیدی را در اختیار افراد قرار نمی دهد. لزوما قرار دادن محتوا حتما تعداد کلمات مشخصی نمی باشد اما نباید به قدری کم باشد تا اطلاعات کافی به کاربران منتقل نکند بلکه باید محتوای مورد نظر از تعداد کلمات بالا و توضیحات کامل برخوردار باشد.

• محتوای تکراری
مورد دیگر از اهداف الگوریتم پاندا مبارزه با محتوای تکراری می باشد. محتوایی که از صفحات دیگر کپی شده ارزش و اعتبار سایت شما را در نظر گوگل پایین می آورد پس بهتر است تا برای گسترش کسب و کار خود و بالا بردن ارزش و اعتبار خود وقت بگذارید و مقالات مفیدی را ارائه دهید.

• نگارش محتوا
حتما در نوشتن مقالات توجه کنید که نوشته شما از غلط املایی و نگارشی به دور باشد چرا که کاربر زمانی که این موارد را در محتوای شما مشاهده کنند ذهنیت بدی برایشان ایجاد می کنید.

چگونه متوجه شویم که توسط گوگل پاندا جریمه شده ایم؟

راه های برای این که متوجه شوید تا توسط گوگل پاندا جریمه شده اید عبارتند از:
پست های سایت به سرعت قبل ایندکس نمی شود علاوه بر این تعداد بازدید کننده ها بسیار کاهش پیدا کرده است. همچنین زمانی که پست های شما ایندکس شده و در صفحه اول قرار بگیرند بعد از مدتی به سرعت سقوط می کند. مورد دیگری که نشان دهنده‌ی جریمه شدن سایت ما توسط گوگل پاندا می باشد این است که پست های قبلی که در صفحات اول بودند در حال حاضر دیگر نیستند.
یکی دیگر از مواردی که صاحبان ساخت سایت توجه ای به آن نمی کنند این است زمانی که سایت خود را در لیست سیاه چک می کنید میبینید که گاهی هستید و گاهی نیستید این نشانه جریمه شدن سایت شما توسط گوگل پاندا می باشد. به همین منظور برای جلوگیری از جریمه شدن سایت باید اصول الگوریتم های گوگل را رعایت کنید و از سلامت سایت خود اطمینان حاصل نمایید.

خب حالا به فرض جریمه شده اید چطور از این جریمه رها شوید؟

معمولا در دنیای سئو و بهینه سازی زمانی که سایتی جریمه شده باشد رهایی از آن بسیار دشوار می باشد اما باید تمام تلاش خود به کار گیرید تا از این جریمه الگوریتم پاندا رهایی یابید به همین منظور باید اقداماتی را که در زیر برای شما بیان می کنیم را انجام دهید.
اگر در سایت خود از محتوای تکراری استفاده کرده اید حتما آن را حذف کنید همچنین به میزان تبلیغات صفحه و تعداد لینک ها بازنگری کنید علاوه بر آن از ارتباط محتوا و عبارت هایی که مورد جستجو قرار می گیرد اطمینان حاصل نمایید و در نهایت محتوایی که قرار داده اید را بارها بخوانید و در صورت نیاز به ویرایش آن بپردازید.

الگوریتم پاندا چیست؟

در امان ماندن از جریمه گوگل پاندا

اگر می خواهید که از جریمه گوگل پاندا در امان بمانید باید دست به کارهایی بزنید تا بر خلاف قوانین آن نباشد شما باید به قوانین الگوریتم پاندا آشنا باشید تا از عواملی که باعث ناراحتی گوگل پاندا می شود جلوگیری کنید. عوامل مهمی که سایت شما را از جریمه گوگل در امان نگه می دارد عبارتند از:
به ظاهر سایت خود رسیدگی کنید و هر کدام از مطالب را دسته بندی کنید.
به هیچ عنوان از نرم افزارهای تولید محتوا به صورت خودکار استفاده نکنید.
به کیفیت محتوای خود بسیار توجه کنید چرا که کیفیت محتوا از کمیت آن بسیار مهم تر است.
زمانی که محتوای خود را می نویسید به نیازهای کاربران فکر کنید و با توجه به خواسته های آنان بنویسید.
نکات مهمی که موتورهای جستجو به آن اهمیت می دهد را شناخته و در محتوای خود به آن ها عمل کنید.
از ریدایرکت کردن کاربران را به صفحات شلوغ و زیاده روی در تبلیغ بپرهیزید.
حدالامکان از قالب ها همچنین اسکریپت های آماده دوری کنید.
امنیت سایت خود را ارتقا دهید تا از خطرهای مختلفی در امان بماند.
مطالبی که برای کاربران چالش برانگیز می باشد استفاده کنید.
مشکلات فنی سایت خود را چک کنید و اگر مشکلی داشت آن را برطرف کنید.
از قرار دادن بیش از حد تبلیغات در صفحه خودداری کنید.
از تکرار بیش از حد کلمات کلیدی و یا سئوی بیش از حد آن ها پرهیز کنید.

الگوریتم های گوگل

الگوریتم های گوگل معیارهای مهمی می باشند که گوگل به صورت سخت گیرانه از آن ها برای انتخاب بهترین شرکت طراحی سایت استفاده می کند تا در نتایج جستجوی کاربران سایتی که به نیاز افراد پاسخ دهد را قرار دهد. گوگل فاکتورهای مختلفی را برای متمایز کردن سایت ها در نظر گرفته است شما اگر صاحب سایتی می باشید باید همه‌ی الگوریتم های گوگل را مطالعه کرده و با قوانین آن ها آشنا شوید تا در سایت خود قوانین و مقررات را رعایت کنید. الگوریتم هایی که گوگل برای تعیین رتبه سایت در نظر گرفته عبارتند از: الگوریتم پاندا، الگوریتم پنگوئن، الگوریتم کبوتر، الگوریتم مرغ مگس خوار، الگوریتم رنک برین، الگوریتم BERT گوگل.

الگوریتم پنگوئن چیست؟

در میان الگوریتم های گوگل گزینه ی دیگری وجود دارد به نام الگوریتم پنگوئن که ممکن است برخی افراد با آن آشناییت نداشته باشند و برایشان سوال پیش بیاید که الگوریتم پنگوئن چیست؟ در واقع هدف ایجاد این الگوریتم، کشف سایت های اسپم، غیر مفید همچنین لینک های غیر طبیعی می باشد و سایت هایی که از روش سئو کلاه سیاه استفاده می کنند را شناسایی کرده و به سرعت به جریمه آن ها می پردازد.

الگوریتم کبوتر چیست؟

یکی دیگر از الگوریتم های گوگل الگوریتم کبوتر می باشد که هدف آن تعیین صفحه عالی می باشد. الگوریتم کبوتر داده های صفحات مختلف را جمع آوری می کند و در نهایت یک صفحه ی مشخصی که از قوانین مقررات گوگل پیروی کرده باشد را انتخاب می کند و در اولویت گوگل قرار می دهد.