گوگل که به عنوان بزرگ ترین و مورد اعتماد ترین مرجع برای کاربران می باشد برای طراحی سایت ها الگوریتم ها و قوانینی را در نظر گرفته که اگر صاحبان سایت این قوانین را رعایت کنند می توانند در اولویت لیست نتایج گوگل قرار گیرند. الگوریتم های گوگل دارای مقاصدهای مختلفی می باشد اما در نهایت اهداف همه‌ی آن ها انتخاب بهترین شرکت طراحی سایت و نمایش آن در نتایج برتر گوگل می باشد. الگوریتم های گوگل دارای انواع مختلفی می باشد که عبارتند از:

الگوریتم پنگوئن ( Penguin Olgorithm )
الگوریتم پنگوئن هم در سال 2012 معرفی شد وظیفه‌ی این الگوریتم چک کردن لینک های سایت و بک لینک ها می باشد. به سایت هایی که از بک لینک های مفید و بدون خطا برخوردار باشند امتیاز مثبتی را ارائه می دهد و برعکس به سایت های دارای بک لینک های مخرب و اسپم هم امتیاز منفی می دهد که این امتیازها می تواند در جایگاه سایت بسیار موثر باشد. پس حتما سعی کنید تا لینک های مفید و بدون مشکلی را در سایت های دیگر قرار دهید تا از امتیاز مثبت برخوردار شوید.

الگوریتم کبوتر ( Pigeon Algorithm )
الگوریتم کبوتر یکی دیگر از الگوریتم های گوگل می باشد. کار این الگوریتم به این صورت است که پس از ایندکس شدن سایت توسط گوگل چند کبوتر درون آن قرار داده می شود تا وقتی کاربران به جستجوی کلمه کلیدی پرداختند و از سایت ها رضایت کافی را داشتند گوگل این کلمات را به کبوتران خود داده و اصطلاحا کبوتران آن ها را نوک می زنند که هر چقدر تعداد نوک های کبوتر در سایتی بیشتر باشد امتیاز آن سایت بالا می رود.

الگوریتم Mobilegeddon
الگوریتم Mobilegeddon یکی دیگر از الگوریتم های گوگل می باشد که با همه گیر شدن استفاده از موبایل و تبلت پدید آمد. از آنجاییکه که همه‌ی افراد کارهای خود را از طریق موبایل و تبلت انجام می دهند باید سایت ها به خوبی در قالب نمایشگرهایی مانند موبایل تبلت به نمایش در بیاید تا افراد هنگام بازدید از سایت با مشکلی رو به رو نشوند اگر سایت مربوطه در نمایشگرهایی مانند موبایل به خوبی نمایش داده نشود توسط این الگوریتم جریمه می شوند.

الگوریتم Payday loan
الگوریتم Payday loan برای جلوگیری از قرار گیری سایت هایی که مرتبط با کلمات جستجوی شده کاربران نمی باشد است. هدف اصلی این الگوریتم طراحی سایت هایی که از تکنیک اسپم استفاده می کنند را شناسایی کرده و آن ها را مجازات می کند. این الگوریتم برای از بین بردن سایت هایی بی‌ کیفیت می باشد.

الگوریتم Pagelayout
الگوریتم Pagelayout از دیگر الگوریتم های گوگل می باشد که برای سایت هایی که دارای تبلیغات زیادی می باشد راه اندازی شده تا در صورت مشاهده چنین سایت هایی به جریمه آن ها بپردازد.

الگوریتم کافئین
این الگوریتم جزوی از بهترین الگوریتم های گوگل می باشد چرا که می تواند علاوه بر این که روی عبارت و کلمات جستجو شده تمرکز کند می تواند بر روی سیگنال های شبکه اجتماعی هم تمرکز کند یعنی سایت هایی را که در شبکه های اجتماعی فعالیت مثبتی دارند را امتیاز مثبتی به آن ها داده تا سایت مورد نظر از سئو بالاتری برخوردار شود.

الگوریتم گورخر
فروشگاه های اینترنتی همانند سایر سایت ها زیر ذره بین می باشند و الگوریتم مخصوصی به نام گورخر برای این سایت ها می باشد که می تواند بی کیفیت بودن محصولات و تقلبی بودن آن ها را متوجه شود. همچنین توجه کنید اگر طراحی فروشگاه اینترنتی مواردی مانند واکنش گرا بودن، داشتن بارکد برای محصول، راحتی خرید کاربران همچنین کوپن های تخفیف دار را ارائه دهند می تواند امتیاز مثبتی را از گوگل دریافت کنند.

الگوریتم های گوگل

الگوریتم پاندا گوگل ( Panda Algorithm )

اولین الگوریتمی که در سال 2011 معرفی شد الگوریتم پاندا گوگل بود. که وظیفه آن پیش گیری از کپی برداری متن، تصاویر و... می باشد. در صورت مشاهده این موارد آن را به موتورهای جستجو گزارش می دهد این الگوریتم از سایت هایی که کیفیت پایینی دارند همچنین مطالب مفیدی را ارائه نمی دهند را از آمدن به اولویت گوگل جلوگیری می کنند.

الگوریتم مرغ مگس خوار ( Hummingbird algorithm )

گوگل به معنی کلمات همچنین ارتباط میان آن ها اهمیت می دهد به همین دلیل الگوریتم مرغ مگس خوار را ایجاد نمود تا با دقت و سرعت بالایی کلمات کلیدی را مورد بررسی قرار دهد و اگر سایت هایی که فقط برای بالا آمدن در گوگل را از کلمات کلیدی به طور مکرر استفاده کرده همچنین محتوای بی کیفیتی را ارائه داده باشند را شناسایی و امتیاز منفی را به آن ها می دهند. در واقع هدف گوگل از ابدای الگوریتم مرغ مگس خوار این بود تا نتایج واقعی را برای کاربران به نمایش بگذارد.

الگوریتم تازگی محتوا

یکی از مهم‌ترین موارد سئو که به جذب بالای بازدید کننده کمک می کند محتوا می باشد. شما باید محتوای مفیدی را در سایت خود قرار دهید تا رضایت بازدید کنندگان را به خود جلب کنید گوگل هم برای افزایش بیشتر مشتری الگوریتمی را ایجاد کرده تا به سرعت محتوای سایت ها را بررسی کرده و در صورت رضایت امتیاز بالایی را به سایت مربوطه می دهد که الگوریتم تازگی محتوا یا Freshness می باشد. هدف این اطلاعات ارائه مطالب مفید و به روز برای کاربران می باشد و هر سایتی که از این اطلاعات مفید برخوردار بود لایق کسب امتیاز بالایی را خواهد بود. اگر شما هم می خواهید تا الگوریتم تازگی محتوا به سایت شما امتیاز بالایی را دهد باید محتوای به روز با اطلاعات مفیدی را برای کاربران ارائه دهید همچنین از سایت هایی که محتوای جدیدی تولید می کنید بک لینک بگیرید تا رضایت افراد و موتورهای جستجو را جلب کنید.

الگوریتم سندباکس گوگل

زمانی که سایت جدیدی ایجاد می شود از آن جایی که گوگل به محتوای سایت تسلط کاملی ندارد ابتدا سایت را از سایت های دیگر جدا می کند و به الگوریتم سندباکس گوگل می فرستد چرا که می خواهد بیشتر با مطالب سایت شما آشنا شود و ببیند که چقدر به مشتریان خود اهمیت داده اید در این مرحله قرار نیست هیچ امتیازی بگیرید شما باید در این مرحله از فیلتر گوگل رد شوید معمولا عبور شما از این دوره بین یک تا 4 ماه طول می کشد.

چطور از این بخش الگوریتم سندباکس گوگل عبور کنیم؟
• صبور باشید و سعی کنید تا از محتوای باارزش استفاده کنید.
• نقشه سایت می تواند کمک بسیاری به سایت شما کند.
• به هیچ وجه دنبال کلاه سیاه و روش های اسپمی نروید که بسیار تلفات بدی را به دنبال خواهد داشت.
• پس از این که محتوای شما منتشر شد هر چقدر هم دارای کیفیت عالی بود همچنان به دنبال بهینه سازی باشید.
• سئوی داخلی تولید محتوا را مهم شمارید.
• به لینک سازی داخلی اهمیت دهید.