گوگل مهمترین آپدیت 5 سال اخیر خود را با عنوان Bert عرضه کرده است. تخمین زده میشود این آپدیت، که برای تفکیک بهتر کلمات جستجو ایجاد شده است، تا %10 بر نتایج خروجی موتور جستجو تاثیر بگذارد. اما Bert چیست و چگونه میتواند بر سئو تاثیر گذارد؟
Bert و تاثیر آن بر سئو:
سوالی که پس از این آپدیت ذهن بسیاری از متخصصان را مشغول کرده است، چگونگی تاثیر آن بر سئو است. در این رابطه گوگل عنوان میکند که فقط سعی بر بهتر فهمیدن عبارت مورد جستجو میباشد. به عبارت دیگر اگر شما در سایت خود به عبارتهای احتمالی جستجو شده دقت کرده باشید، نه تنها نیاز به نگرانی برای از دست دادن رتبه نیست، بلکه رتبه سایت شما بهبود نیز پیدا خواهد کرد.
Bert یک تغییر اساسی است
بر اساس اعلام رسمی گوگل این بروزرسانی تاثیر شگرفی بر نتایج جستجو خواهد گذاشت.
“These improvements are oriented around improving language understanding, particularly for more natural language/conversational queries, as Bert is able to help Search better understand the nuance and context of words in Searches and better match those queries with helpful results.
Particularly for longer, more conversational queries, or searches where prepositions like “for” and “to” matter a lot to the meaning, Search will be able to understand the context of the words in your query. You can search in a way that feels natural for you.”
" از آنجاییکه Bert فهم دقیقتری برای مفاهیم جزییتر دارد،این بهسازیها در راستای بهتر شدن فهم زبان، به خصوص در مورد درخواستهای عامیانهتر، هستند.
به طور خاص برای عبارتهای جستجو شده طولانی یا دارای حروف اضافه، که مثلا حرف اضافه "برای" و "به" تاثیر مهمی در معنای عبارت کلی دارند، Bert توانایی فهم دقیقتر را به موتور جستجو
میدهد."
در واقع الگوریتم Bert(Bidirectional Encoder Representations from Transformers) یک برداشت عمیقتر از جمله یا عبارت کلی جستجو شده میباشد.
در ادامه با چند مثال سعی میکنیم این الگوریتم را بهتر بشناسیم. لازم به ذکر است از آنجاییکه این مقاله از چند مقاله انگلیسی زبان ترجمه و گردآوری شده، مثالها و عکسها به زبان انگلیسی میباشد که سعی کردهایم تا حد ممکن مفهوم را توضیح دهیم.
1. تا قبل از Bert اگر شما سوال "شما میتوانید داروی کسی را بگیرید؟" را جستجو میکردید، نتایج به هیچ عنوان قابل قبول نبود(عکس سمت چپ).
2. مثال بعدی عبارت جستجو شده در مورد "مسافران برزیلی به آمریکا و نیاز آنها به ویزاست"
سوالات رایج کاربران:
چرا از Bert استفاده میشود؟
این تکنیک به گوگل اجازه میدهد که نتایج مرتبطتری با عبارت مورد جستجو ارائه دهد.
الگوریتم Bert چیست؟
در واقع الگوریتم Bert (Bidirectional Encoder Representations from Transformers) یک برداشت عمیقتر از جمله یا عبارت کلی جستجو شده میباشد.
آیا Bert برای زبان فارسی هم فعال شده؟
هنوز نه، اما طبق اعلام رسمی گوگل این الگوریتم به تدریج برای تمام زبانها فعال خواهد شد.
لازمه نگران سئوی سایت خودم باشم؟
اگر شما در سایت خود به عبارتهای احتمالی جستجو شده دقت کرده باشید، نه تنها نیاز به نگرانی برای از دست دادن رتبه نیست، بلکه رتبه سایت شما بهبود نیز پیدا خواهد کرد.