از آنجایی که هدف هر کسب و کاری جذب بیشتر مخاطبان میباشد برای موفقیت روز افزون، دست به هر کاری میزنند تا نسبت به رقبای خود پیشرفت کنند یکی از آن کارها، سرگرم کردن مخاطبان با مواردی که به آن علاقمند میباشند همانند ( بازی کردن ) است همانطور که میدانید بازی یکی از ابزارهایی میباشد که از بچگی همه ما را درگیر خود کرده و این حس بازی کردن در همه ما در هر سنی با هر جنسیتی وجود دارد ما در این بخش میخواهیم به مطلب بازی و سرگرم کردن مشتری که منجر به افزایش فروش و ارائه خدمات کسب و کارها میشود بپردازیم.
اصطلاح گیمیفیکیشن که یکی از روشهای بازاریابی میباشد، ممکن است به گوشتان خورده باشد ترجمه آن همان بازی کردن است اما در ایران هنوز در بین کاربران جای نیفتاده در واقع در گیمیفیکشن با دادن امتیازهایی به افراد و بالا بردن انگیزه، آنها را ترغیب به دنبال کردن شما میکند. در واقع به هر فعالیتی که بر اساس اراده افراد به صورت اختیاری برای لذت بردن و تفریح کردن که آن فعالیت بر مبنای قواعدی به منظور برد و باخت میباشد بازی گفته میشود. مانند عروسک بازی فوتبال و کل بازیهایی دیگر.
گیمیفیکیشن (Gamification) در واقع تکنیکی است که برای طراحان برای قرار دادن عناصر سرگرم کننده میباشد و بر تعامل کاربر با محصول و خدمات مورد نظر موثر میباشد با قرار دادن این امکان در طراحی وب سایت طراحان انگیزه افراد را لمس میکنند تا نهایت استفاده از سایت مورد نظر را برده باشند. اگر شما جزو افرادی میباشید که کودک درونتان فعال است و به بازی غلاقمند میباشید فکر میکنید که کدام بازی باعث میشود تا شما همچنان به سایت مورد نظر سر بزنید؟
بازیهای مختلفی وجود دارد که هر سایتی میتواند متناسب با کاربری خود آن را ایجاد کند تا کاربران از آن بهرهمند شوند. توجه کنید که در قرار دادن ویژگیهای بازی بیش از حد معمول نباشد چرا که هدف اصلی که بازاریابی بر کسب و کار میباشد از بین میرود.
مثالی برای گیمیفیکشن
یکی از مثالهایی که میتوان برای این مورد گیمیفیکشن زد اپلیکیشن Nike+ میباشد که با هدف قرار گرفتن سلامتی افراد مشتریان خود را ترغیب کرده تا از امتیازات خود بهره مند شوند و آنها را تشویق میکند تا بیشتر در سایت قرار گیرند در واقع کاربر میتواند میزان فعالیت ورزشی خود را با استفاده از آن برنامه بسنجد و مشاهده کند تا تعداد قدمها فعالیتها و میزان کالری که سوخته شوه چقدر میباشد؟ این ابزار برای کاربران بسیار مفید واقع شده که افراد در ساسر جهان میتوانند به راحتی از این امکان استفاده کنند.
گیمیفیکیشن در بازاریابی
همانطور که گفته شد بازی به فعالیت افراد که باعث شادی و خوشحالی آنها میباشند میپردازد بنابراین باعث انتقال احساسات مثبت به افراد میشود است. زمانی که کاربران در طراحی وب سایت شما مشاهده میکنند که بازی در آن قرار داده شده و به سرگرم آنها میپردازد منجر به آمدن به طراحی سایت و یا طراحی اپلیکیشن شما شده و زمان بیشتری را در آن سپری میکنند همچنین این اقدام باعث میشود تا سایت شما را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنند که این امر موجب افزایش ترافیک سایت شما میشود.
گیمیفیکیشن در اینستاگرام
گیمیفیکشن را در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی شاهد هستیم برای مثال فضای اینستاگرام که یکی از این فضاها میباشد که اکثر افراد در آن حضور دارند و به تولید محتوا میپردازند ممکن است برای شما پیش آمده باشد تا با کمپینهایی آشنا شده باشید تا شما را دعوت به ارائه تصاویر و یا ویدیو به منظور دریافت لایک و افزایش فالوور کند. کسب و کارها هم از این طریق میتوانند بسیار به کسب و کار خود رونق دهند معمولا زیاد شاهد برگزاری مسابقات توسط اینفلوئنسرها شدهاید که معمولا از فالوورهای خود میخواهند تا صفحه مورد نظ را دنبال کنند سپس دوستان خود را در زیر پست مورد نظر تگ کنند.
نکات مهم گیمیفیکیشن
نکات مهمی که باید در گیمیفیکیشن به آن توجه کنید این است که همیشه برنامه داشته باشید و طبق آن جلو روید با شناخت لازم در کسب و کار و کاربران خود میتوانید بهترین برنامهها را برای کاربران پیاده کنید. توجه کنید که به هیچ عنوان در آن زیاده روی نکنید چرا که زیاده روی در هر چیزی نتیجه مطلوبی را بر جای نخواهد گذاشت.
همیشه خلاقیت داشت باشید و بدون لطمه زدن به بازی با ایجاد خلاقیتهای لازم آنها را برای کاربران جذاب کنید اما در حین وجود خلاقیت مراقب باشید که گیمیفیکیشن شما پیچیده نباشد که کاربران را گمراه کند.
مکانیزمهایی در بازی گیمیفیکیشن وجود دارد که میتوانید با استفاده از آن به راحتی به اهداف خود برسید. یکی از مکانیزمهای بازیها وجود امتیاز و پاداش برای کاربران میباشد تا انگیزهای برای بازی کردن را در آنها ایجاد کنید. حس رقابت نیز یکی دیگر از مکانیزمهای بازی است که با استفاده از این امکان کاربران بسیاری را به خود جذب میکند علاوه بر آن قرار گرفتن در اولویت جدول باعث میشود تا با انگیزه بیشتر به فعالیت خود ادامه دهند.