با ورود کسب و کارها به دنیای مدرن اینترنت و تکنولوژی کسب و کارها با روش‌های مختلفی اقدام به بازاریابی می‌کنند که یکی از این روش‌های بازاریابی B2B می‌باشد. بازاریابی b2b که مخفف Business to Business می‌باشد به فروش محصول و یا ارائه خدماتی که از یک شرکت به کسب و کار دیگری صورت می‌گیرد گفته می‌شود. بازایابی B2B فقط به کسب و کار خاصی محدود نمی‌شود بلکه همه کسب و کارها می‌توانند از بازاریابی B2B استفاده کنند اما مهمترین مخاطبان آن‌ها می‌توان به تمام شرکت‌هایی که به دنبال خدمات و محصولات می‌باشند به علاوه مراکز و موسسات خدماتی، بیمارستان‌ها و مدارس، همچنین مراکز دولتی که مهمترین مورد از اهداف بازاریابان می‌باشد می‌توان اشاره کرد.
در این روش از بازاریابی شما باید با طرز بیان عالی و داشتن دانش و اطلاعات لازم در مورد محصول با لحن مناسب با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید یعنی از مرحله معرفی تا خدمات پس از فروش باید همراه خریدار باشید پیگیری خود را به آن‌ها نشان دهید که رضایت کامل مشتری برای شما بسیار اهمیت دارد.

مزایای بازاریابی b2b

اگر در این مراحل روند بازاریابی با برنامه ریزی دقیق و از قبل تعیین شده پیش روید شاهد پیشرفت چشمگیری در کسب و کارتان خواهید شد بازاریابی b2b نیز مانند روش‌های دیگر بازاریابی از مزایای بسیاری برخوردار می‌باشد که باعث می‌شود تا طراحی سایت شرکتی و طراحی سایت فروشگاهی از این روش از بازاریابی برای شناساندن محصولات و خدمات خود استفاده کنند که می‌توان موارد مختلفی را برای آن نام برد از جمله:
با استفاده از این روش شما بیش‌تر جلوی چشم خواهید بود و کسب و کارهای بسیاری از طریق‌های مختلفی با شما آشنا می‌شوند که به بازاریابی b2b به افزایش مشتری در نتیجه افزایش فروش کمک می‌کند یعنی شما با استفاده از این روش از بازاریابی می‌توانید محصولات خود را به صورت عمده با شود مناسبی به افراد بفروشید که باعث افزایش اعتماد به نفس شما همچنین افزایش اعتبار و برند شما می‌شود. همچنین می‌توانید کیفیت همکاری خود را با شرکت‌های دیگر افزایش دهید یعنی زمانی که شرکتی از محصولات شما خریداری کردند اگر رضایت کافی را داشتند جزو مشتری‌های ثابت شما می‌شوند و همچنان در دفعات بعدی نیز از شما خرید می‌کنند. همچنین با استفاده از این روش می‌توانید هزینه‌های خود را به طور چشمگیری کاهش دهید.

بازاریابی b2b چیست؟-طراحی سایت

استراتژی بازاریابی B2B

استراتژی بازریابی b2b به این صورت می‌باشد که شما در مرحله اول باید مخاطبان خود را شناسایی کنید و با استفاده از شناختی که از آن‌ها به دست می‌آورید به ارائه معرفی محصولات و خدمات خود بپردازید در مرحله بعدی باید به پیدا کردن نقاط ضعفتان بپردازید یعنی بازاریابی رقبای خود را بررسی کنید سپس خود را با آن‌ها مقایسه کنید در هر کجا که نقاط ضعفی را حس کردید به رفع آن بپردازید. پس از گذراندن این مراحل اهداف خود را تعیین کرده سپس شروع به برنامه ریزی کنید. با استفاده از این استراتژی‌ها می‌توانید یک بازاریابی خوب و رضایتمندی را پشت سر بگذارید.

انواع بازاریابی B2B

می‌توان به بلاگ‌ها که با استفاده از داشتن محتوا می‌تواند با استفاده از فرمت‌های مختلف مانند تصویر متن ویدیو به ارائه بازاریابی بپردازد.
یکی دیگر از روش‌های بازاریابی B2B وجود فضای اجتماعی می‌باشد اهمیت این شبکه‌ها بسیار روشن بوده و افراد از آن برای پیدا کردن کسب و کارها استفاده می‌کنند.
موتورهای جستجو: سئو و بهینه سازی یکی دیگر از روش‌های بازاریابی B2B می‌باشد. شما باید تمرکز خود را بر روی سئو قرار دهید تا در اولویت گوگل قرار گیرید با جستجوی افراد طراحی وب سایت شما در اولویت آن‌ها ظاهر شود.

اشتباهات متداول در بازاریابی B2B

در این مسیر از بازاریابی B2B ممکن است با اشتباهاتی رو به رو شوید که ما در این بخش آن‌ها را برای شما معرفی می‌کنیم تا در مواجه با این موارد حواس خود را جمع کنید. و محتاطانه به جلو حرکت کنید.
در این مسیر توجه کنید تا در زمان ملاقات و بستن قرار داد با مدیران ارشد مذاکره کنید چرا که مشتریان و یا مدیران رده پایین اختیار بودجه زیادی را ندارند و ممکن است، آن‌ها پیشنهاد شما را قبول نکنند. به همین منظور اگر با مدیر ارشد ملاقات کنید شانس پذیرفتن کار شما چند برابر می‌شود.
در تبلیغ محصول دقت کنید، بیش‌تر از نتیجه و مزایای آن محصول برای مشتریان خود توضیح دهید چرا که دیگر، افراد به شدت قبل به ویژگی محصول چندان اهمیتی نمی‌دهند بیش‌تر به مزایای منحصر به فرد آن توجه می‌کنند.
یکی از اشتباهات رایج و بزرگی که در بین افراد بازاریاب به وجود می‌آید ارائه یک راه حل در پیش روی مشتریان قرار می‌دهند. که در این صورت مشتریان به دنبال گزینه‌های دیگر و مقایسه گزینه‌ها با دیگر شرکت‌ها می‌گردند. پس توجه کنید که چندین گزینه را برای آن‌ها معرفی کنید تا آن‌ها به انتخاب یکی از این گزینه‌ها برآیند.
اگر شرکت شما از محصولاتی خاص و با کیفیتی برخوردار می‌باشند سعی کنید که با مشتریان خود ملاقات حضوری هماهنگ کنید تا در ملاقات حضوری تاثیرات بسیار مثبتی بر روی مشتریان خود گذاشته و امکان ارائه توضیحات کامل‌تری را برای آن‌ها دارید.
توجه کنید که از ارائه پیشنهاد تخفیف‌هایی که از قبل برنامه ریزی نشده است پرهیز کنید چرا که شما باید تمرکز خود را بر روی ارزش محصولاتتان قرار دهید و به جای ارائه تخفیف‌های آن چنانی می‌توانید تمرکز خود را بر روی تعریف از محصولات و توضیحات لازم درمورد ارزشی که آن محصول دارد قرار دهید.