در دنیای سئو و بهینه سازی باید به همه عواملی که گوگل آن را مهم میشمارد در نظر بگیرید سپس با استفاده از این شناخت به بهینه سازی تجربه کاربری بپردازید. یکی از فاکتورهای موثر در رتبه بندی که در سال 2020 از وب ویتال LCP میباشد LCP که مخفف Largest Contenful Paint یعنی بزرگترین محتوا میباشد یکی از معیارهای مهمی که در اندازه گیری سرعت لود درک میشود با استفاده از LCP افراد میتوانند به ارتقای طراحی وب سایت و اندازه گیری آن بپردازید. در واقع به اندازه گیری زمان شروع لود یک صفحه تا زمان نمایش اولین بخش از متن یا تصویر میپردازد. بیشتر در مورد محتواهای سنگین و پر حجم پیش میآید شما باید تلاش کنید تا پر حجمترین صفحات خود را در 2.5 ثانیه بارگذاری کنید.
همانطور که میدانید مهمترین معیاری که گوگل به آن بسیار اهمیت میدهد رضایت کاربرانش میباشد که با جلب رضایت آنها میتوانید رتبه خیلی خوبی را از نظر گوگل دریافت کنید گوگل با به روز رسانی این الگوریتم به افراد نشان داد که چقدر بر محور رضایت کاربران خود اهمیت میدهد. گوگل واکنشهای کاربران را پس از ورود به طراحی سایت شما بررسی میکند اگر به این نتیجه برسد که کاربران از ورود به طراحی سایت شما رضایت کافی را داشتند پس شما را در اولویت خود قرار میدهد تا کاربران زیادی از طراحی سایت شرکتی و یا طراحی سایت فروشگاهی شما بهره مند شوند. LCP با سرعت بالا این مورد را به کاربران نمایش میدهد که محتوای داخل سایت از اعتبار بالایی بهره مند میباشد و آنها را به بازدید از طراحی سایت و خواندن محتواها دعوت مینماید از طرفی هم گوگل به آن سایت رتبه بالایی را میدهد.
عوامل موثر در LCP: برخی المانها وجود دارد که در LCP یک صفحه بسیار موثر میباشد از جمله المانهای تصاویر، درون یک المان، المان ویدیو، و تصاویر پس زمینه که از طریق url لود میشود همچنین در متن المانهای block level در html که هر کدام در سرعت بارگذاری صفحه موثر میباشد.
کند بودن زمان پاسخگویی سرور و کند بودن سرعت لود منابع یکی از مهمترین عوامل موثر در LCP میباشد. یکی از موارد مهمی که در LCP باید بدانید این است که سرعت هاست یا هاست لینوکس هم بر بهبود LCP تاثیرگذار است.
زمان مناسب برای لود صفحه در LCP
در برخی از سایتها برای ارائه بخشی از سایت خود به بزرگترین ترسیم نیازمندند. به عنوان مثال طراحی سایت خبری، از آن جایی که روزنامه نگارها میخواهند تیتر مهم را در جلوی دید افراد قرار دهند بنابراین باید سرعت بارگذاری صفحه خود را افزایش دهند بنابراین میتوانند از این روش برای ارتقای سرعت بارگذاری صفحه خود استفاده کنند.
زمان مطلوب برای لود صفحه در LCP 2.5 ثانیه است که اگر بین 2.5 تا 4 ثانیه بود باید مشکل را پیدا کنید و به اصلاح آن بپردازید. و اگر هم بیشتر از 4 ثانیه بود صفحه طراحی وب سایت در وضعیت مناسبی قرار ندارد که باید با متخصص آن در میان گذاشته تا هر چه سریعتر آن را اصلاح کنید. همچنین اگر زمان بارگذاری هم کمتر از 2.5 بود خیالتان راحت باشد که وضعیت طراحی سایت شما از وضعیت مناسبی برخوردار است.
اندازه گیری LCP
برای اندازه گیری LCP به دو صورت امکان پذیر میباشد اول اندازه گیری به روش In the lab ابزار آزمایشگاهی و دیگری با استفاده از In the field ابزار فیلد که هر کدام با استفاده از ابزارهای مختلفی اندازه گیری میشود. در in the lab با استفاده از ابزارهای web page test،lighthouse، Chrome Devtoolsو ابزارهای Chrome User Experience Report، Pagespeed insights، Search Console در اندازه گیری in the field میباشد. لازم به ذکر است که یکی از آسانترین روشها برای اندازه گیری LCP وب ویتال جاوا اسکریپت میباشد.
دلیل معرفی LCP توسط گوگل
همانطور که مطلع هستید در زمانهای قدیم ابزارهایی برای آنالیز بهبود سرعت بارگذاری سایت وجود داشت اما این ابزارها به قدری کافی نبودند چرا که نمیتوانستند به درستی برای وبمستران، چگونگی نمایش صفحات سایت را بر صفحه نمایش کاربران را نشان دهند به همین منظور گوگل به فکر ارائه ویتالهایی پرداخت تا وبمستران به راحتی از این قابلیت بهره مند شوند.
مقایسه LCP با FCP
FCP First Contentful Paint میباشد که به اولین ترسیم محتوایی اطلاق میشود. تفاوت آن با LCP این است که در LCP تمرکز خود را بر سرعت ارائه محتوای اصلی میگذارد اما تمرکز FCP بر سرعت اولین محتوا میباشد. در میان این دو lcp نسبت به fcp عاملی مهمی در تجربه کاربری محسوب میشود.
چگونه LCP را ارتقا دهیم؟
برای ارتقا دادن LCP تلاش کنید تا حدالامکان حجم تصاویر را کاهش دهید به فرمتهای تصاویر توجه کنید سعی کنید تا از فرمت webp برای آن@ها استفاده کنید. اگر از هر تصویری چندین بار در طراحی وب سایت خود استفاده کردید که ساز آن متفاوت بود تلاش کنید تا سایز آنها را یکسان کنید.