یکی از وحشتناک ترین اتفاقاتی که برای یک وب سایت ممکن است پیش بیاید پنالتی شدن طراحی وب سایت در گوگل می باشد. البته پنالتی شدن برای افرادی ایجاد ترس و استرس خواهد کرد که با روش های دور زدن گوگل اقدام به بالا آوردن سایت در گوگل کرده اند. همانطور که می دانید با پیشرفت الگوریتم ها گوگل مجازاتی را برای سایت هایی که با استفاده از کلاه سیاه بالا آمده اند در نظر گرفته در واقع گوگل دوست دارد سایت هایی که ارزش واقعی برای بالا آمدن را دارد آن ها را شناسایی کرده و در اولویت خود قرار دهد.

پنالتی شدن سایت چیست؟

صاحبان سایت ممکن است بارها به این کلمه پنالتی شدن مواجه شده باشند و این سوال ذهنشان را مشغول کرده باشد که پنالتی شدن سایت چیست؟ پنالتی معادل واژه Penalty که معنی آن که جریمه می باشد. همانطور که می دانید گوگل مدام در حال تغییر و به روز رسانی الگوریتم های خود می باشد. به عبارت دیگر هر اثر منفی که بر روی جایگاه کلمات کلیدی سایت در نتایج جستجو که بر اساس تاثیرات الگوریتم های گوگل یا آپدیت آن ها و یا به کارگیری از روش های کلاه سیاه انجام می شود گوگل پنالتی گفته می شود. پنالتی شدن گوگل را می توان به دو دسته تقسیم بندی کرد پنالتی دستی، پنالتی اتوماتیک.
پنالتی اتوماتیک: این نوع جریمه که به صورت اتوماتیک انجام می شود. یعنی گوگل از الگوریتم هایی برخوردار می باشد که با استفاده از آن ها می تواند سایت هایی که از روش های غیر طبیعی و اسپم در نتایج جستجو بالا می آیند را شناسایی کرده و به طور خودکار به جریمه آن ها می پردازند. در این روش با استفاده از ربات ها و الگوریتم های گوگل مورد انجام قرار می گیرند.
پنالتی دستی: در این روش شخص می تواند با استفاده از گزارشی به گوگل طراحی سایت اسپم را گزارش دهد. و تنها اگر در صورتی که تعداد گزارشات بالا باشد مهندسان گوگل آن سایت مورد نظر را به صورت دستی مورد بررسی قرار می دهند و در صورت لزوم به جریمه کردن آن می پردازند.

پنالتی شدن طراحی سایت در گوگل

پنالتی شدن وب سایت

برای تشخیص این که گوگل یک سایت را مورد هدف پنالتی قرار دهد باید دلایل بسیار زیادی برای این کار داشته باشد و سایت مربوطه اشتباهاتی را انجام داده باشد. اگر فهمیدید که مورد پنالتی گوگل قرار گرفته شده اید دلایل آن را پیدا کنید و به رفع آن بپردازید ما در این بخش قسمتی از این دلایل پنالتی شدن وب سایت را بیان می کنیم که عبارتند از:
• خرید لینک (بک لینک)
یکی از راه های تشخیص پنالتی شدن وب سایت خرید لینک می باشد.اگر اقدام به خرید لینک کرده اید شک کنید که ممکن است یکی از دلایل گوگل برای پنالتی قرار دادن سایت می باشد. خرید لینک به هیچ عنوان توصیه نمی شود اگر هم ناچار به خرید آن بودید حتما با یک سئوکار متخصص و حرفه ای مشورت کنید

• محتوای تکراری
یکی دیگر از مهم‌ترین موارد در پنالتی شدن ساخت سایت که گوگل بسیار به آن توجه می کند استفاده از محتوای مناسب می باشد. توجه کنید که اگر سایت شما از محتوای تکراری برخوردار باشد به سرعت مورد هدف پنالتی گوگل قرار خواهید گرفت.

• خطای 404
توجه کنید زمانی که صفحه ای از سایت خود را به صفحه‌ی دیگری لینک می دهید آن لینک شکسته و از ارور 404 برخوردار نباشد چرا که این موضوع یکی دیگر از موارد هدف قرار گرفتن گوگل می باشد.

• استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی
استفاده بیش از اندازه از کلمات کلیدی هم در متن که باعث بی ربط شدن متن می شود. بنابراین توجه کنید تا به جا از کلمات کلیدی برای محتوای خود به کار ببرید تا با پنالتی گوگل رو به رو نشوید.

• سرعت پایین بارگذاری سایت
سرعت سایت یکی دیگر از عوامل مهم در رتبه بندی گوگل می باشد اگر گوگل ببیند که کاربران در ورود به سایت شما دچار مشکل می شوند و باید سریعا این مشکل را حل کنید.

• تبلیغات بیش از حد در سایت
تبلیغ کردن هیچ ایرادی ندارد اما توجه کنید که تبلیغاتی که در سایت خود قرار می دهید به اندازه باشد. سایت هایی که کاربران با یک کلیک با چندین پاپ آپ رو به رو می شوند و حجم بیشتر سایت در اختیار تبلیغاتی ها می باشند که به پنالتی شدن وب سایت توسط گوگل ختم می شود.

• لینک های مخفی
توجه کنید که هر لینکی که در سایت خود قرار می دهید باید واضح باشد هر چی مخفی باعث می شود تا مشکوک شناخته شود لینک های هم رنگ پس زمینه لینک هایی که با استفاده از CSS مخفی شده باشد می تواند مشکلاتی را در پی داشته باشد.

• استفاده بیش از حد از تگ H1
رعایت نکردن اصول محتوانویسی باعث می شود که به بیشتر پنالتی شدن وب سایت خود کمک کنید یکی از اصولی که حتما باید در محتوای خود رعایت کنید تگ H1 می باشد این تگ که فقط برای عنوان صفحه به کار می رود اگر به تعداد زیادی از آن در صفحه استفاده کنید توسط گوگل جریمه خواهید شد.

• سابقه بد دامنه
دامنه یکی از مهم‌ترین موارد در سایت می باشد که گوگل به آن بسیار اهمیت می دهد اگر دامنه ای که استفاده می کنید را از شخص دیگری گرفته باشید که قبلا از آن دامنه استفاده می کردند و سایت بی کیفیتی را ارائه داده بودند که در نظر گوگل سایت مناسبی نبوده باعث ایجاد سابقه بدی شده سپس به پنالتی شدن وب سایت توسط گوگل پرداخته می شود.

• لینک سازی غیر اصولی
یکی دیگر از مواردی که حتما به پنالتی شدن وب سایت می انجامد لینک سازی غیر اصولی می باشد. این لینک سازی غیر اصولی با قرار دادن کلمات تکراری و کلمات کلیدی که تعداد زیادی لینک سازی انجام می دهید موجب پنالتی شدن سایت می شود. این مورد در طراحی سایت آگهی به وفور دیده شده است.

رفع گوگل پنالتی

گاهی اوقات خطاهایی که در سایت به وجود می آید عمدی و گاهی دیگر غیرعمدی می باشد. گاهی با آپدیت جدید گوگل نظم سایت ما به هم ریخته و مشکلاتی در آن رخ می دهد که خب ممکن است گوگل قوانین جدیدی را مطرح کرده باشد که ما اطلاعات لازمی را در این زمینه نداشته ایم به همین خاطر توسط گوگل جریمه شده باشیم.
بعد از این که متوجه شدید که مورد هدف پنالتی گوگل قرار گرفتن سایت شما به چه منظوری می باشد باید اقدام به رفع گوگل پنالتی کنید که آن هم با صبر امکان پذیر می باشد. اگر به صورت دستی جریمه شده اید با ارسال پیام درخواست بازبینی ( Reconsideration Request ) به گوگل مورد بررسی قرار گرفته می شود. اگر هم به صورت اتوماتیک مورد جریمه شده اید منظر بمانید تا دوباره الگوریتم ها وارد عمل شوند و سایت شما را بررسی کنند که ممکن است انجام این کار زمان بر باشد.