طراحی سایت و طراحی اپلیکیشن برای رشد یک کسب و کار بسیار حائز اهمیت می باشد. برای داشتن وب سایتی که به گسترش کسب و کار شما کمک کند باید به تمام عوامل و موارد تاثیرگذاری که روی بازدید کنندگان تاثیر می‌گذارد را رعایت کنید. یکی از آن موارد مهم صفحه اول سایت می‌باشد.
ویژگی‌‌ های صفحه اول سایت عبارتند از: سرعت بارگذاری بالا، رنگ بندی و طرح بندی زیبا، منوی مناسب و دسترسی راحت کاربران، تصاویر جذاب. زمانی که کاربر وارد سایت شما می‌شود در هر کجای سایت که شما باشد به دنبال صفحه اول می روند که ببینند موضوع کلی سایت چیست و راجع به چه چیزی صحبت می‌کند.

ویژگی‌‌ های صفحه اول سایت

چیدمان صفحه اول سایت

برای طراحی صفحه اصلی باید موارد قرار گیری در سایت از اصول و منطق مشخصی پیروی کنند. طراحی صفحه اصلی این گونه نمی‌باشد که هر کدام از قسمت‌ها را به دلخواه در هر جایی از سایت قرار دهید بلکه قرار گیری هر کدام از موارد باید از روش منطقی و اصولی برخوردار باشد.
ممکن است برخی افراد اینگونه تصور کنند که هر چقدر کسب و کار حرفه ای‌تر باشد نیازمند طراحی وب سایت پیچیده تری می‌باشند اما اینطور نیست بلکه هر قدر سایت از سادگی بیشتر بر خوردار باشد افراد بیشتری جذب آن می‌شوند چرا که در فهمیدن بخش‌های مختلف با مشکلی رو به رو نمی‌شوند و به راحتی به بخش‌های مورد نیاز دسترسی پیدا می‌کنند.

1.لوگو

اولین موردی که برای چیدمان صفحه اول سایت باید در نظر بگیرید لوگو می‌باشد. هر فروشگاه و شرکتی باید لوگو مختص به خود را داشته باشد. مکان قرار گیری آن معمولا در سایت‌های فارسی بالا سمت راست و در سایت های انگلیسی بالا در سمت چپ قرار داده شود. اما بنا بر سلیقه‌ی صاحبان سایت می‌تواند مکان قرار گیری آن تغییر کند.

2.منوی سایت

مورد دیگری که جزو ضروریات هر طراحی سایت می‌باشد و باید در چیدمان صفحه اول سایت به آن توجه کنید منو می‌باشد. کاربران برای پیدا کردن بخش‌های مختلف ناخوداگاه به سمت منوی سایت می‌روند تا به راحتی با دسته بندی‌های قرار گرفته شده به بخش مورد نظر دسترسی پیدا کنند.

3.عکس زمینه

وجود تصاویر می‌تواند بر روی احساسات افراد نقش مهمی را داشته باشند. بنابراین توجه کنید تا تصاویری که انتخاب می کنید مرتبط با کسب و کار خود همچنین جذاب باشد.

4.اطلاعات تماس

یکی از مهم‌ترین مواردی که معمولا بازدید کنندگان به دنبال آن می‌باشند وجود اطلاعات تماس است. در چیدمان صفحه اول سایت توجه کنید تا حتما اطلاعات تماس را در جلوی دید بازدید کننده قرار دهید تا در صورت نیاز به آن دسترسی داشته باشند.

5.لینک شبکه های اجتماعی

یکی دیگر از موارد مهمی که افراد به آن علاقه دارند فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و وجود لینک شبکه اجتماعی در طراحی سایت می‌باشد. اگر می‌خواهید کاربران شبکه‌های اجتماعی شما را دنبال کنند باید آیکن مناسب را در مکانی قرار دهید تا به راحتی آن را پیدا کنند معمولا مکان قرار گیری لینک شبکه های اجتماعی در هدر یا فوتر می‌باشد.

6.عنوان

یک طراحی سایت باید در عرض 3 ثانیه بیان کننده موضوع کلی سایت برای کاربران باشد که می توان با عنوان آن را نشان داد. عنوان معمولا در هر سایتی وجود دارد که هر چه عنوان انتخابی جذاب‌تر باشد بازدید کننده‌های بیشتری راغب به بازدید از سایت می‌کنند.

7.قابلیت جستجو

یکی دیگر از موارد مهم در چیدمان سایت وجود بخش جستجو می‌باشد. کاربرانی که می‌خواهند بدون اتلاف وقت به بخش مورد نظر دسترسی پیدا کنند با جستجو در این بخش می‌توانند به راحتی به بخش مربوطه بروند.

8.فوتر

فوتر که در انتهای سایت قرار می‌گیرد برخی اطلاعات را در آن قرار می‌دهند که وجود فوتر برای هر طراحی سایتی مهم می‌باشد. عناصری که در فوتر قرار می‌دهند عبارتند از: نقشه یا لوکیشن، فرم ثبت نام، گالری، اطلاعات تماس، جوایز و گواهی نامه‌ها، آیکون شبکه‌های اجتماعی و....

9.وجود فضای سفید

وجود فضای سفید مناسب که نوعی فاصله و نظم را برقرار می‌کند برای همه‌ی صفحات سایت ضروری می‌باشد. برخی از صاحبان سایت دوست دارند تا از کوچکترین بخش‌های خالی و سفید صفحات سایت هم استفاده کنند که کاملا اشتباه می‌باشد چرا که استفاده از ذره ذره از بخش‌های سایت باعث شلوغی سایت شده و کاربران سردرگم می‌شوند.

ویژگی‌های یک سایت موفق

موفقیت یک سایت به رضایت کاربران خود بستگی دارد حتما توجه کنید تا به نظر کاربران اهمیت دهید که با این کار به پیشرفت کسب و کار خود کمک کرده اید. اگر افراد المان‌های سایت خود را با توجه به نیاز کاربران و برای رضایت آن‌ها طراحی کنند نه تنها کاربران بی‌ شماری را جذب سایت خود می‌کند بلکه در نظر موتورهای جستجو هم از رتبه بالایی برخوردار خواهد شد و اما ویژگی‌های یک سایت موفق چه مواردی می تواند باشد؟
وب سایتی که طراحی شده باید دارای سرعت بارگذاری بالایی باشد انتخاب هاست لینوکس اختصاصی میتواند تا حد زیادی سرعت مناسبی را برای بارگذاری فراهم کند. علاوه بر آن کاربر با نگاه اول متوجه موضوع کلی آن شود. همچنین چیدمان بخش‌های مختلف طوری باشد تا کاربر به راحتی به بخش‌های مختلف دسترسی پیدا کند. یکی دیگر از موارد مهم، وجود دامنه مناسب که در ذهن کاربران بماند می‌باشد. همچنین توجه کنید که سایت شما باید ریسپانسیو طراحی شود تا کاربران موبایلی هم بتوانند از سایت مورد نظر به خوبی بازدید کنند همچنین استفاده از تصاویر و ویدیوهای کوتاه جذاب می تواند در جذب کاربران بسیار کمک کند.

محتوا در کجای صفحه اصلی قرار بگیرد بهتر است؟

معمولا طراحی صفحه اصلی به دو بخش تقسیم می شوند بالای صفحه و پایین صفحه. بالای صفحه سایت مانند صفحه اول روزنامه می‌باشد همانطور که مطالب و سر تیترهای مهمی را در آن قرار می‌دهند تا افراد را جذب خواندن ادامه مطلب روزنامه کنند سایت هم این چنین می باشد. محتوا که بسیار مهم می‌باشد و معمولا کاربران به دنبال آن هستند را می توانید با یک سر تیتر جذاب و یا خلاصه ای از توضیحات در صفحه اول قرار دهید تا افراد را جذب خواندن ادامه مطلب کنید.
پایین صفحه: اگر می خواهید به این قسمت بروید باید به سمت پایین اسکرول کنید تا به آن برسید. این بخش هم یکی دیگر از بخش‌های مهمی از سایت می باشند که دیگر محتواها را در این قسمت قرار می دهند.