رتبه یک سایت گوگل بودن آرزوی هر صاحب سایتی می باشد که با آمدن بر روی اولویت گوگل به گسترش کسب و کار آن ها نیز کمک می کند اما این رتبه یک بودن ثابت نبوده مدام در حال تغییر می باشد. علت نوسانات رتبه در گوگل ممکن است به عوامل داخلی و خارجی مربوط باشد. عوامل داخلی مانند اسپم ها، بک لینک ها و عوامل خارجی هم مانند تغییر الگوریتم های گوگل همچنین آپدیت شدن قوانین آن ها می باشد. اما اگر افت غیر معمولی را داشتید باید به دنبال علت آن باشید.

دلایل افت رتبه سایت در گوگل

• کلمات کلیدی نامناسب
یکی از مهم‌ترین دلایل دلایل افت رتبه سایت در گوگل انتخاب کلمات کلیدی نامناسبی است که کاربران آن ها را جستجو نمی کنند پس حتما بر انتخاب کلمات کلیدی حساس باشید. توجه کنید که کاربران اگر سوالی داشته باشند و آن را در گوگل بیان کنند به زبان ساده آن را می نویسند و جستجو می کنند. از طرفی هم موتورهای جستجو به سایت هایی که از کلمات کلیدی ساده ای انتخاب کرده اند رتبه‌ی بالایی را می دهد. پس باید روش انتخاب کلمات کلیدی خود را تغییر دهید.

از بین رفتن لینک ها
شما باید هر چند وقت یک بار لینک هایی که در سایت خود قرار داده اید را چک کنید تا حذف نشده باشند یا مشکلی در آن ها به وجود نیامده باشد که می توانید از نرم افزارهای Ahrefs یا Maestic که لینک های شکسته شما را طی 90 روز قبل نشان می دهد استفاده کنید.

مجازات گوگل
شما باید به این موضوع توجه کنید و در حساب Google Search Console خود رفته و اگر پیامی را مبتنی بر مجازات گوگل و یا هشدار دریافت کرده اید سریعا به برطرف کردن آن مشکل برآیید.

سرعت بارگذاری صفحات
زمانی که بازدید کننده بخواهد وارد سایت شما شود اگر با سرعت پایین رو به رو شوند سایت شما را می بندد که در نظر گوگل بسیار مورد حساس و مهمی می باشد.

تغییرات سایت و یا طراحی مجدد
اگر به طراحی مجدد طراحی سایت خود پرداخته اید و یا تغییراتی در آن به وجود آورده اید این مورد هم یکی دیگر از دلایل افت رتبه سایت در گوگل می باشد. شما باید همه‌ی موارد موجود در سایت را مورد بررسی قرار دهید تا از افت رتبه خود جلوگیری کنید عواملی مانند لینک های ورودی در صفحه، ریدایرکت های 301 و....

اضافه بار سرور
اضافه بار سرور به این معناست که اگر شما در ابتدا یک حجم مشخصی را گرفته اید و در طی مراحل انجام کار حجم اضافه‌ای را بر روی سرور گذاشته اید این امر باعث شود تا در زمان استفاده از کاربران، سایت سرویس دهی خوبی نداشته باشد.

محتوای تکراری
محتوا یکی از مهم‌ترین قسمت های سایت می باشد که به جذب کاربران زیادی کمک می کند به همین دلیل باید محتوای شما بسیار با ارزش باشد. همچنین اگر محتوای تکراری در سایت خود قرار دهید گوگل در صورت آن سایت شما را مورد پنالتی قرار می دهد و شما را جریمه خواهد کرد.

رقابت سایت های دیگر
رقبا همیشه در صحنه هستند و بنابراین باید حضور فعالی داشته باشید چرا که اگر مدتی حضور فعالی را نداشته باشید باعث می شود تا رقبای شما جلو رفته و در اولویت گوگل قرار گیرند.

مسائل فنی
موتورهای جستجو روز به روز در حال پیچیده تر شدن هستند که با پیچیده تر شدن آن ها بر سئوی فنی سایت اثر می گذارد. اگر در سئوی فنی تغییراتی ایجاد شود منجر به افت رتبه سایت در گوگل می شود.

زمان حضور کاربران در سایت
بازدید و زمان قرار گرفتن کاربران بر روی سایت در نتایج جستجو تاثیرگذار می باشد. شما می توانید با استفاده از گوگل آنالیتیکس به مشاهده بانس ریت و یا زمان قرار گیری افراد در سایت را مشاهده کنید. کاهش زمان ماندگاری کاربران در سایت یکی از دلایل افت رتبه سایت در گوگل می باشد.

علت نوسانات رتبه در گوگل

راه های افزایش ترافیک سایت

برای جلوگیری از کاهش نوسانات رتبه در گوگل باید ترافیک سایت را افزایش دهیم تا رتبه سایت در گوگل بالا باشد. برای بالا بردن ترافیک سایت باید نظر کاربران را جلب کنید تا از رضایت کاملی برخوردار باشند در نتیجه رتبه سایت در لیست نتایج گوگل ارتقا پیدا خواهد کرد. راه های افزایش ترافیک سایت عبارتند از:
بازاریابی ایمیلی
بازاریابی ایمیلی هم همچنان جذابیت خود را برای افراد دارد و افراد زیادی هستند که از طریق ایمیل جذب سایت مورد نظر می شوند.

داشتن شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی فضای مهم برای کاربران همچنین یکی دیگر از راه های افزایش ترافیک سایت می باشد. زمانی که فعالیت خود را در شبکه های اجتماعی افزایش دهید بازدید کنندگان بیشتری را جذب می کنید.

افزایش سرعت سایت
بالا نگه داشتن سرعت سایت می تواند رضایت کاربران و موتورهای جستجو را به خود جلب کند. Gt metrix یکی از ابزار هایی است که به بهبود سرعت سایت کمک زیادی می کند.

به روز رسانی محتوا
محتوای خود را به روز کنید و مطالب جدید و به روز را به آن اضافه کنید توجه کنید. به روز کردن محتوا باعث می شود تا جذابیت سایت شما در نظر کاربران و موتورهای جستجو افزایش پیدا کند.

ریسپانسیو بودن
یکی دیگر از راه های افزایش ترافیک سایت ریسپانسیو بودن سایت می باشد یعنی شما باید سایت خود را با قالب نمایشگرهای دیگر هم هماهنگ سازید تا افرادی که می خواهند در نمایشگرهای دیگر مانند موبایل و تبلت سایت شما را مشاهده کنند با مشکلی مواجه نشوند.

از چه نظر باید در افت رتبه سایت نگران باشیم؟

همانطور که می دانید تغییر رتبه در گوگل تا حدی عادی می باشد. اما گر همه‌ی صفحات سایت به طور همزمان افت رتبه داشته باشند باید مشکل را بررسی کنیم تا ببینیم که مشکل از کجا می باشد؟
جریمه دستی گوگل: یک سایت می تواند به خاطر اسپم، نا امن بودن، بک لینک های غیر طبیعی، داشتن محتوای ضعیف مورد جریمه گوگل قرار بگیرد.
به روز رسانی الگوریتم های گوگل: اگر گوگل یکی از الگوریتم های خود را به روز کرد که باعث افت رتبه سایت شما شد به سرعت چک کنید که وبسایت شما کدام یک از الگوریتم های گوگل را در مورد سئو رعایت نکرده است.
از دست دادن بک لینک: از دست دادن بک لینک یکی دیگر از مواردی است که می تواند ضربه بزرگی را به سایت شما بزند.
سئوی منفی: سئوی کلاه سیاه ممکن است سایت شما را به مدت کمی بالا نگه دارد اما پس از مدتی به محض متوجه شدن گوگل، سایت مورد نظر را جریمه می کند که باعث افت رتبه سایت می شود.