در دنیای سئو سایت از روشهای مختلفی اقدام به تبلیغ طراحی وب سایت مورد نظر میکنند که بازاریابی چریکی ( Guerilla Marketing ) یا پارتیزانی یکی از روشهای متداول بازاریابی اینترنتی است این روش در عین حال که کم هزینه است از بازدهی بالایی برخوردار است که از محبوبیت بالایی در بین افراد برخوردار میباشد همانطور که از نام آن پیداست به ارتش و جنگ همچنین نوعی عملیات جنگی که خارج از قوانین است اشاره دارد که ممکن است با حملات ناگهانی نفرات کم و یا عملیاتی که باعث تخریب میشود و سایر عملیات دیگری همراه باشد.
این بازاریابی مناسب کسب و کارهایی میباشد که میخواهند با هزینه ناچیزی به گسترش کار خود کمک کنند اما تنها مختص کسب و کارهای کوچک نمیباشد بلکه برندهای بزرگ هم از این روش از بازاریابی بهره مند میشوند. با ما همراه باشید تا بیشتر به این روش از بازاریابی بپردازیم.
مزایای بازاریابی چریکی
مزایایی که این روش از بازاریابی در مقابل بازاریابیهای دیگری دارد این است که با شوک و ایجاد هیجان برای افراد ایجاد میکنند که به راحتی در ذهن آنها باقی میماند از طرفی هم میتوان مزایایی مانند هزینه اندک، تکراری نشدن، همیشه تازگی داشتن، خسته کننده نبودن، دارای ثبات زیاد و کاربردهای فراوان و... اشاره کرد. مزایای دیگری که این بازاریابی نسبت به بازاریابیهای دیگری دارد عبارتند از:
در این روش همه موارد بر اساس آمار و ارقام میباشد و مسئلهای به اسم آزمون و خطا وجود ندارد. در این روش بیشتر به مشتریان فعلی و یا کسانی که با کسب و کار مورد نظر آشناییت دارند متمرکز میباشد. در میان کسب و کارهای کوچک و بزرگ به یک اندازه اثربخشی دارد و تفاوتی میان این دو مورد قائل نمیشود. تمرکز این روش از بازاریابی به سود بیشتر آن میباشد.
تفاوت بازاریاب سنتی و پارتیزانی
در زمانهای قدیم برای تبلیغ محصولات و یا خدماتی که ارائه میدادند از روشهای سنتی استفاده میکردند که در حال حاضر نیز برخی از کسب و کارها همچنان از بازاریابی سنتی بهره مند میباشند اما بازاریابی سنتی با چریکی دارای تفاوتهای میباشد که ما در این بخش به تفاوت آنها میپردازیم عبارتند از:
یکی از تفاوتهای میان این دو این است که در بازاریاب سنتی شما باید پول و سرمایه خود را هزینه کنید اما در بازاریابی چریکی نیازمند زمان و انرژیهای شما میباشد. همچنین در روش بازاریابی سنتی بر تکنیکهایی تاکید دارد که هزینه بر میباشد اما در بازاریابی چریکی بر تکنیکهای رایگان و بدون هزینهای تاکید دارد.
صاحبان مشاغل از بازاریابهای سنتی به دلیل پیچیدگیهایش ترس دارند اما در بازاریاب چریکی ترسی نداشته و بدون هیچ مشکلی اقدام به جذب مشتری میکند. به علاوه تاثیر تکنولوژی در بازاریابی سنتی بسیار ناچیز بوده اما در بازاریابی چریکی تاثیر تکنولوژی بسیار پر اهمیت میباشد و بیشتر کارها را با تکنولوژی پیش میبرند. یکی دیگر از تفاوتهای که دیده میشود این است که در بازاریابی سنتی مقیاس موفقیت فروش است اما در بازاریابی چریکی مقیاس موفقیت سودآوری بیشتر میباشد.
در بازاریابی سنتی در صدد از بین بردن رقبا میباشد اما در بازاریابی چریکی به منظور بالا بردن سود در صدد همکاری با کسب و کارها میباشد. به علاوهدر بازاریابی سنتی هدف اصلی بیشتر به پیشرفت و تنوع کسب و کار میباشد اما در بازاریابی چریکی به رضایت مشتریان تاکید بیشتری دارد. در نهایت در بازاریابی سنتی بیشتر فعالیت، با کسب و کارهای بزرگ میباشد اما در بازاریابی چریکی حوزه فعالیت با کسب و کارهای تازه تاسیسی که از سرمایه اندکی بهره مند هستند میباشد.
انواع بازریابی چریکی
بازاریابی چریکی خارجی: به قرار دادن شیهای موقت در مکانهایی مانند پیاده رو و محیط شهرها به کار میرود.
بازاریابی چریکی داخلی: این روش از بازاریابی چریکی مانند نوع خارجی بوده اما با این تفاوت که در داخل اماکن مانند مترو، مراکز خرید، ایستگاههای قطار و... استفاده میشود.
بازاریابی چریکی رویدادها: در این روش از بازاریابی در رویدادهایی مانند کنسرت، همایش که در زمانهای خاصی برگزار میشود مورد استفاده قرار میگیرد که این روش بدون اجازه اسپانسر انجام میشود.
بازاریابی چریکی تجربی: تمام روشهای دیگر را با هم در این روش انجام میشود یعنی با استفاده از تجربه شخصی برای افراد ایجتد میمنند تا در خاطر آنها بمانند.
روش بازاریابی چریکی
متوجه شدن این که بازاریابی مورد نظر چریکی است به این صورت میباشد که بازاریابیهای چریکی همراه با اتفاق غیر منتظره و پر از خلاقیت میباشد بعد از رخ دادن این اتفاق در افراد واکنشهای متفاوتی رخ میدهد از جمله: ترس، غم، احساس گناه، یا شادی حیرت آور و... که پس از بازاریابی چریکی مشتریان در کسب و کار شما ماندگار میشوند و بسیار تحت تاثیر کارتان قرار میگیرند همچنین باعث میشود تا بین افراد سر و صدای فراوانی رخ دهد. برندهای موفق و معروف زیادی از این روش بازاریابی چریکی استفاده میکنند از جمله: آدیداس، نایک، شکلات کیت کت، کوکا کولا، شکلات مارس، مبلمان IKEA و... در ایران هم برندهای مختلفی مانند مانا، نیازمندیهای شیپور، بانک ملت، سازمان آب.



