فیسبوک و گوگل سالها تلاش کردهاند تا خود را به عنوان شرکتهای اصلی در موج جدید تجارت دیجیتال هند، برای تسلط در بازار دیجیتال منطقه، معرفی کنند. در واقع، در حالی که هند هنوز در مراحل توسعه دیجیتالی شدن قرار دارد، این کشور در حال حاضر دومین بازار بزرگ جهان در زمینه تلفنهای هوشمند (پس از چین) است و پیشبینی میشود تا سال 2022 تعداد کاربران اینترنت در این کشور به 850 میلیون نفر برسد. این آمار به تنهایی نشانگر اهمیت فرصت سرمایهگذاری در منطقه است و با آموختههای پیشرفت فنی در سایر کشورها، گوگل و فیسبوک مشتاق هستند که خود را به عنوان بستر اصلی بازار معرفی کنند. در نتیجه، هر دو سهم قابل توجهی دارند. برای فیسبوک، واتس اپ پرکاربردترین برنامه پیامرسانی در هند است، در حالی که برای گوگل، اندروید سیستم عامل تلفن همراه غالب است. در همین راستا و در ماه آوریل، فیس بوک 5.7 میلیارد دلار در اپراتور اصلی ارائهدهنده اینترنت هند سرمایهگذاری کرد و رونقی جدید به بازار هند داد. دیروز نیز اعلام شد گوگل ده میلیارد دلار برای توسعه اکوسیستم دیجیتال هند سرمایه گذاری میکند.
گفته مدیر عامل گوگل
"امروز، من هیجان زده ام که صندوق دیجیتالیزه کردن گوگل برای هند را اعلام کردم. از طریق این تلاش، ما طی 5-7 سال آینده تقریبا 10 میلیارد دلار را در هند سرمایهگذاری خواهیم کرد. ما این کار را از طریق ترکیب انجام خواهیم داد. سرمایه گذاریهای سهام همگانی، مشارکتها و سرمایهگذاریهای عملیاتی، زیرساختی و اکوسیستم. این نشان دهنده اطمینان ما به آینده هند و اقتصاد دیجیتال آن است". این یک سرمایه گذاری گسترده است، به ویژه با توجه به روابط گاه متناقضی که سیستم عاملهای فناوری با دولت هند داشتهاند. این سرمایهگذاری نشان دهنده اهمیت فزاینده هند به عنوان تمرکز اصلی برای سیستم عاملهای فناوری است. کدام یک در منطقه قابل توجه و تأثیرگذار است؟ به احتمال زیاد، هر دو میتوانند نقش خود را ایفا کنند و با سرمایه گذاری بیش از 15 میلیارد دلار توسط این دو غول دنیای دیجیتال، هر دو به وضوح انتظار دارند که در آینده شاهد بازده قابل توجهی از این سرمایهگذاری باشند.