به عنوان یک صاحب کسب و کار کوچک، احتمالاً بارها این سؤال را پرسیده اید "سئو فنی چیست؟" یا سوالات دیگری مانند: چرا سئو فنی مهم است؟ چگونه برای سئو فنی بهینه سازی می کنید؟
این پست به این سؤالات پاسخ می دهد و با ارائه چک لیست سئو 2022 به شما کمک می کند تا شانس بیشتری برای دیده شده و بهبود سئو سایت داشته باشید.

سئوی فنی چیست و چرا مهم است؟

وقتی وارد دنیای بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) می شوید، متوجه می شوید که سه دسته اصلی سئو وجود دارد:
سئو داخلی: این دسته عمدتاً با عواملی که مستقیماً با محتوای وب سایت شما مرتبط هستند سروکار دارد.
سئوی خارجی: سئوی خارج از صفحه شامل اقداماتی است که خارج از وب سایت شما انجام می شود اما می تواند بر رتبه بندی جستجوی شما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال می توان به بک لینک ها، اشتراک گذاری های اجتماعی و موارد دیگر اشاره کرد.
سئوی فنی: به بهینه سازی عناصر فنی وب سایت و سرور شما اشاره دارد که بر عملکرد و تجربه کاربری شما تأثیر می گذارد. این دو عنصر اصلی هستند که بر نحوه تجربه کاربران و موتورهای جستجو از وب سایت شما تأثیر می گذارند.

چک لیست سئو 2022

8 بهترین چک لیست فنی SEO برای سال 2022

1. Page Experience را نادیده نگیرید

یکی از اولین توقف‌هایی که به دنبال تقویت سئوی فنی خود هستید، این است که تجربه صفحه خود را ثابت کنید. این به این دلیل است که تجربه صفحه شامل بسیاری از جنبه های فنی سئوی دیگر است که باید آنها را بهینه کنید. از مقاله تاثیر تجربه کاربری و رابط کاربری بر سایت نیز استفاده کنید.

Page Experience چیست؟ همانطور که از نام آن پیداست، تجربه صفحه به مجموعه‌ای از سیگنال‌هایی اطلاق می‌شود که گوگل برای سنجش نحوه درک کاربران از تجربه‌ای که هنگام تعامل با هر یک از صفحات وب شما دارند، استفاده می‌کند. این سیگنال ها عبارتند از:

Largest Contentful Paint (LCP):

این سرعت بارگذاری صفحه را اندازه گیری می کند، و Google توصیه می کند که در عرض 2.5 ثانیه از زمانی که صفحه برای اولین بار بارگذاری می شود، باشد.

تأخیر ورودی اول (FID):

معیاری است از میزان تعامل صفحه شما. سرعت شروع تعامل کاربران با صفحه وب شما را اندازه گیری می کند. برای ارائه یک UX مثبت، صفحات شما باید FID 100 میلی ثانیه یا کمتر داشته باشند.

اندازه گیری ثبات بصری (CLS):

پایداری بصری صفحه را هنگام بارگیری اندازه گیری می کند. عناصری که زیاد در اطراف حرکت می کنند منجر به CLS بالا می شوند. یک CLS خوب 0.1 یا کمتر است.

2. وب سایت خود را برای خطاهای Crawl بررسی کنید

برای دانستن هدف یک وب سایت، موتورهای جستجو صفحات وب شما را «Crawl» می کنند. Crawl به سادگی به معنای دنبال کردن پیوندها از یک صفحه به صفحه دیگر است. به همین دلیل است که داشتن یک استراتژی پیوند داخلی بسیار مهم است چرا که موتورهای جستجوگر وب سایت شما و سلسله مراتب صفحات را درک می کنند.
چند عامل رایج که می تواند منجر به خطاهای Crawl شود عبارتند از:

لینک های خراب

از آنجایی که یک وب سایت همیشه در حال پیشرفت است، حتماً لینک های شکسته وجود دارد. همیشه وب سایت خود را برای این موارد زیر نظر داشته باشید و از دیدایرکت استفاده کنید.

ریدایرکت چین

به همان اندازه که ریدایرکت ها مفید هستند اگر به اشتباه انجام شوند، می توانند آسیب بیشتری به وب سایت شما وارد کنند تا سود. ممکن است با ریدایرکت چین مواجه شوید، وضعیتی که در آن یک ریدایرکت به دیگری منجر می شود، و دیگری، و دیگری. ریدایرکت چین می تواند منجر به آسیب جدی به سایت شود.

8 بهترین چک لیست فنی SEO برای سال 2022

3. یک معماری سایت کاربر پسند ایجاد کنید

معماری سایت به صفحاتی در وب سایت شما اشاره دارد که سازماندهی و گروه بندی شده و با هم پیوند داده شده اند. معماری سایت شما که به خوبی انجام شده است، می تواند به کاربران و موتورهای جستجو کمک کند تا به راحتی آنچه را که به دنبال آن هستند در سایت شما پیدا کنند. از نقطه نظر کاربر، این منجر به افزایش زمان در سایت می شود و به موتورهای جستجو سیگنال می دهد که سایت شما UX مثبت و محتوای ارزشمندی را ارائه می دهد.

4. فایل txt روبات خود را بهینه کنید

یک فایل robots.txt دستورالعمل هایی را به موتورهای جستجو می دهد که در آن صفحات بخزند و در نتایج موتورهای جستجو نمایش داده شوند. برخی از صفحات هستند که ترجیح می دهید موتورهای جستجو وقت خود را با خزیدن تلف نکنند. مثالها عبارتند از: صفحات مدیریت، صفحات سبد خرید و پرداخت، صفحات ورود و منابعی مانند PDF.

5. یک نقشه سایت XML ایجاد و بهینه کنید

نقشه های سایت XML اغلب عناصر یک استراتژی فنی موثر SEO نادیده گرفته می شوند. با این حال، اگر به خوبی اجرا شوند، می توانند قدرتمند باشند. نقشه سایت XML طرحی از وب سایت شما است. این به موتورهای جستجو کمک می کند تا محتوای شما را به راحتی پیدا کنند، بخزند و فهرست کنند. این به افزایش سرعت بارگذاری صفحات در وب سایت شما کمک می کند. هرگز از سایت مپ غافل نشوید.

6. URL های موتور جستجو و کاربر پسند ایجاد کنید

یکی دیگر از مواردی که باید در چک لیست سئوی فنی خود قرار دهید ساختار URL شما است. به گفته گوگل، ساختار URL وب سایت شما باید تا حد امکان ساده باشد. URL های شما باید موتور جستجو و کاربر پسند باشد.
بهینه سازی URL سایت فقط برای کمک به موتورهای جستجو برای یافتن آدرس یک صفحه نیستند. آنها همچنین باید به خوانندگان نشان دهند که صفحه ای که روی آن کلیک می کنند، هدف جستجوی آنها را برآورده می کند. برای این کار از کلمات قابل خواندنی استفاده کنید که شامل کلمه کلیدی شما می شود. از استفاده از نشانی‌های اینترنتی پیش‌فرض که وردپرس اختصاص می‌دهد خودداری کنید، زیرا آنها غیرقابل اصلاح هستند و حاوی شماره‌های شناسه بی‌معنی هستند.

7. محتوای تکراری را حذف کنید

محتوای تکراری آفتی است که به راحتی می تواند هر وب سایتی را تحت تاثیر منفی قرار دهد. به خصوص اگر یک وب سایت تجارت الکترونیک دارید که محصولات مشابهی را می فروشد، باید مراقب توضیحات محصول خود باشید.
همانطور که از نام آن پیداست، محتوای تکراری محتوایی است که مشابه است اما در URL های مختلف ظاهر می شود. این می تواند در سایت های دیگر یا حتی صفحات دیگر در وب سایت شما باشد. محتوای تکراری بر سئو تأثیر منفی می گذارد زیرا موتورهای جستجو نمی دانند: کدام نسخه را فهرست کنند. اینکه معیارهای پیوند را به یک صفحه هدایت کنند یا آنها را بین چندین نسخه تقسیم کنند و کدام نسخه برای نتایج جستجو رتبه بندی شود.

چگونه با محتوای تکراری برخورد می کنید؟

برای محتوای تکراری در سایت شما، یکی از بهترین راه ها برای حل مشکل این است که 301 همه صفحات تکراری را به صفحه اصلی هدایت کنید.
یکی دیگر از راه‌های عالی برای مقابله با محتوای تکراری، افزودن یک تگ rel= canonical به URL است که می‌خواهید موتورهای جستجو فهرست کنند. این تگ به موتورهای جستجو می‌گوید که URL متعارف، همان URL اصلی است و باید ایندکس شود.

چک لیست سئو فنی

8. Schema Markup را پیاده سازی کنید

برای اینکه موتورهای جستجو بتوانند وب سایت شما را بهتر درک کنند، باید ساختار آن به گونه ای باشد که ربات ها بتوانند به راحتی آن را درک کنند. اما از آنجایی که انسان‌ها و ربات‌ها به یک زبان صحبت نمی‌کنند، ایجاد صفحات وب که به هر دو پاسخ می‌دهند دشوار می‌شود. اینجاست که Schema Markup وارد می شود.
Schema Markup موتورهای جستجو را قادر می‌سازد تا برند شما را با نهادهای موجود در حوزه یا صنعت شما مرتبط کنند. در نتیجه، هنگامی که جستجویی در مورد نهادهایی انجام می شود که با برند شما مطابقت دارند، شانس شما برای نمایش بسیار افزایش می یابد.

کلام آخر

پس برو جلو افزونه اصلی سئو وردپرس را دانلود کنید و به شما کمک کنیم سئوی فنی خود را به درستی انجام دهید. تیم نونگار پردازش هم طراحی پروژه شما را به عهده می گیرد هم پروسه سئو سایت شما را انجام می دهد و در صورت درخواست شما جلسه آموزش هم برگزار می شود.