کلیات و ساختار طراحی سایت بخش اول

کلیات و ساختار طراحی سایت بخش اول

کلیات و ساختار طراحی سایت بخش اول


در این مقاله سعی کرده ایم که چارچوبی کلی از طراحی سایت را برای شما بنویسیم. طبیعتاً هدف بیشتر کارشناسان طراحی سایت ایجاد سایتی است که هم جذاب باشد و هم کارآمد و دسترسی آسانی را نیز به کاربران ارائه دهد. ایجاد این چنین سایتی نیازمند چند مؤلفه است. مؤلفه هایی نظیر طرح گرافیکی مناسب، قالبی مناسب با هدف و ساختار سایت، محتوایی که برای مخاطبین جذابیت داشته باشد و نیز ساختاری ساده با نوآوری خاص خود.


نقش محتوا و مطالب در طراحی سایت


طبیعتاً اکثر وب گردان به دنبال اطلاعات ارزشمند و مورد نیاز خود و یا تجارت و خرید و فروش به سمت سایت شما خواهند آمد و هدف شما نیز این است که این بازدیدکنندگان سایت شما را در این زمینه ها کارآمد و معتبر بدانند و باز هم به سایت شما مراجعه کنند. مواردی در طراحی سایت و ایجاد محتوا، مانند غلط های املایی و گرامری اعتبار شمار را کاهش می دهد، تفاوتی ندارد که شما خود تولید کننده هستید و یا تولیدات دیگران را می فروشید در هر صورت می بایست اطلاعات مفیدی را برای ارائه به کاربران در سایت خود داشته باشید وگرنه کاربر برای کسب اطلاعات بهتر از سایت شما خارج شده و در میان انبوه دیگر سایت ها اطلاعات خود را به دست خواهد آورد.


طراحی سایت؛ سازگار بودن با مرورگرهای مختلف


تعدد مرورگرها بسیار زیاد شده است و صدها مرورگر در بازار وجود دارد. البته این مرورگرها بر حسب کیفیت و محبوبیت و مؤلفه های دیگری قابل دسته بندی است اما متخصص طراحی سایت باید سایت را به گونه ای طراحی کند که با آخرین نسخه های اکثر مرورگرها بدون مشکل کار کند.  کاربران به دلایل متفاوتی ممکن است از نسخه های قدیمی مرورگرها استفاده کنند و یا از سیستم های متنوعی از جمله مک، لینوکس و پی.سی و غیره استفاده کنند که مرورگرهای مختلفی بر روی هر کدام نصب است بنابراین در نظر گرفتن تمامی این موارد در طراحی سایت بسیار اهمیت دارد. اکثر کارشناسان طراحی سایت به تست با مرورگرهای پر کاربرد نظیر اینترنت اکسپلورر و فایرفاکس و اپرا و سافاری بسنده می کنند.


طراحی سایت؛ گرافیک و تصاویر


رفتار شناسی کاربران نیز در میان تعجب در مقوله طراحی سایت اهمیت بسیار زیادی دارد. برای مثال تحقیقات نشان می دهد که کاربران بیش از ده ثانیه برای لود شدن صفحات یک سایت زمان نمی گذارند و به صفحات دیگر مراجعه می کنند. بنابراین مشخص است که کاربران اینترنت چندان صبور نیستند. همان گونه که در مقالات دیگر بخش طراحی سایت و بهینه سازی سایت تأکید داشتیم عکس ها و فایل های گرافیکی را قبل از بارگذاری به شکلی بهینه سازی کنید که کیفیت آنها تغییر نکند. راه های دیگری نیز برای افزایش سرعت لود شدن صفحات وجود دارد، راه هایی از قبیل استفاده از خصایص طول و عرض برای تصاویر و تگ ALT برای نشان دادن موضوع عکس به کاربرانی که نمایش تصاویر در مرورگرشان را غیر فعال کرده اند.


رنگ های پیش زمینه در طراحی سایت


سعی کنید به ترکیب رنگ متون و لینک ها و رنگ پس زمینه حتماً توجه داشته باشید. رنگ های تعریف شده نباید به صورتی باشد که مثلاً رنگ نوشته با رنگ پس زمینه مشابه باشد و ناخوانا شود و همینطور رنگ لینک ها نیز باید علاوه بر متفاوت بودن از رنگ متون با رنگ پیش زمینه نیز نباید تداخل داشته باشد. تعریف کردن رنگ لینک ها اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا ممکن است در صورت تعریف نکردن رنگ لینک ها، مرورگر کاربر خود به صورت پیش فرض رنگ های نا مناسبی را انتخاب کند. بنابراین در طراحی سایت تلاش کنید این رنگ ها را به دقت انتخاب و تعریف کنید.