ابزار Moz یکی از ابزارهایی می‌باشد که در زمینه سئو و بهینه سازی بسیار کارآمد و مفید می‌باشد همانطور که در بخش اول برخی از بخش‌های MOZ آشنا شدیم حال نوبت به بخش Moz Pro می‌رسد این قسمت می‌تواند اطلاعات مفیدی را در مورد آمار طراحی سایت شرکتی و یا طراحی سایت فروشگاهی شما را در اختیار قرار دهد.
زمانی که وارد این قسمت Moz Pro می‌شویم نواری در کنار صفحه برای شما وارد می‌شود که ما در این بخش با قسمت Link Research آشنا خواهیم شد در اولین مورد که Overview می‌باشد با وارد کردن لینک مورد نظر در کادر مربوطه پارامترهایی را برای شما نمایش می‌دهد مانند:

Link Research

راهنمای استفاده از اکانت Moz (بخش دوم) - طراحی سایت

Domain Authority: اعتبار دامنه که یکی از مهمترین معیار سئو برای طراحی وب سایت شما به حساب می‌آید در این بخش می‌توان آن را بررسی کرد در واقع دامین آتوریتی بیش‌تر به طراحی سایت‌هایی که به شما لینک می‌دهند می‌پردازد این قسمت اعداد بین 1 تا 100 را برای امتیازدهی در نظر می‌گیرد. همانطور که مطلع هستید ویکی پدیا و گوگل که معتبرترین طراحی وب سایت‌های دنیا می‌باشند به همین منظور دارای عدد 100 را در Domain Authority آن مشاهده می‌شود اما در طراحی سایت‌های کوچک و تازه راه اندازی شده این عدد 1 می‌باشد. لازم به ذکر است که دامین آتوریتی بر کل دامنه اشاره دارد.
Linking Domains: در این بخش به دامنه‌هایی که به طراحی وب سایتی که در کادر مورد نظر قرار داده‌اید می‌پردازد تعداد دامنه‌هایی که از 60 روز گذشته به سایت شما لینک داده‌اند می‌باشد و یا لینک‌هایی که به سایت شما داده بودند را حذف کرده می‌پردازد.
Inbound Links: در این بخش میتوانید تمام صفحات وبی را که لینک وبسایت شما در آنها وجود دارد را مشاهده نمایید. تفاوت Inbound Links با مورد قبلی این است که در Linking Domains تنها نام دامنه ها را نمایش ‌می‌دهد اما در Inbound Links میتوانید لیست کاملی از تمام بک لینک ها مشاهده نمایید. در این قسمت علاوه بر Domain Authority به Page Authority که به قدرت و اعتبار صفحه مورد نظر می‌پردازد این قسمت نیر همانند Domain Authority از 1 تا 100 به صفحه مربوطه رتبه می‌دهد. اما همانطور که گفته شد دامین آتوریتی به کل دامنه اشاره دارد اما در پیج آتوریتی فقط به صفحه مورد نظر رتبه می‌دهد. در قسمت پایین‌تر اعداد و آمار مربوطه را مشاهده می‌نمایید.
Ranking Keywords: در این بخش میتوانید کلمات کلیدی برتر دامنه مورد نظرتان را با جایگاه شان در serp مشاهده نمایید.
گزینه بعدی مورد Top Pages می‌باشد که در این قسمت صفحات مهمی که دارای اعتبار بالایی می‌باشد را برای شما نمایش می‌دهد. همچنین می‌توانید صفحاتی رقبای خود را بررسی کنید و ببینید که کدام یک از صفحات آن‌ها از امتیاز بالایی بهره مند می‌باشد که موارد مورد نیاز را در طراحی وب سایت خود اعمال کنید.

راهنمای استفاده از اکانت Moz (بخش دوم) - طراحی سایت

Anchor Text

انکر تکست به کلمه یا عبارت قابل کلیک در صفحات وب گفته میشود، که معمولا به رنگ آبی و زیر خط دار نمایش داده میشوند. در این قسمت انکرتکست نشانگر کلماتی است که با آنها بک لینک دریافت کرده اید، همچنین با استفاده از این گزینه برای تحلیل رقبا میتوانید متوجه شوید با چه کلمات کلیدی ای بیشترین لینک سازی را انجام داده اند.

Discovered and lost

شما می‌توانید با انتخاب هریک از گزینه های Discovered یا lost قادر خواهید بود، لینک های دریافت شده یا از دست رفته را مشاهده نمایید، Discovered به معنای بک لینک های دریافت شده و lost نشانگر لینک های از دست رفته است.

Spam Score

در آخرین گزینه از این قسمت Spam Score را مشاهده می‌نماییم که بیانگر این است که چه تعداد لینک‌های ورودی به سایت شما اسپم می‌باشد شما می‌توانید با بررسی این قسمت لینک‌هایی که شما را اسپم شناسایی کرده اند را بشناسید و به بررسی آن‌ها بپردازید. لازم به ذکر است که اسپم اسکور تا 60 درصد مشکلی را برای طراحی وب سایت شما پیش نخواهد آورد اما بیش‌تر از آن باید نگران باشید و موارد مهمی که در کاهش دادن آن کمک می‌کند را انجام دهید معمولا با بررسی بک لینک‌ها می‌توانید متوجه شوید که کدام یک از لینک‌ها باعث اسپم شناخته شدن سایت شما می‌شود که باید به بررسی آن بپردازید. موارد دیگری که در کاهش Spam Score اشاره دارد می‌توان به کم بودن تعداد صفحات، داشتن دامنه اسپمی، لینک نبودن طراحی سایت به حساب لینکدین، خیلی طولانی یا خیلی کوتاه بودن عنوان صفحات، نبودن HTTPS در دامنه سایت، از اعداد در دامنه استفاده کردن، داشتن لینک‌های خیلی کم یا خیلی زیاد از سایت‌های بی کیفیت و.. اشاره کرد.

راهنمای استفاده از اکانت Moz (بخش دوم) - طراحی سایت

Link Intersect

این بخش که برای صاحبان سایت بسیار از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد که می‌توانید موضوع مهم را بررسی کنید می‌توانید با استفاده از این قسمت بررسی کنید که کدام یک از سایت‌ها به رقبای شما لینک داده‌اند اما لینکی در سایت شما مشاهده نمی‌شود زمانی که شما می‌خواهید تا سایت‌هایی جدیدی را که پتانسیل لینک‌ سازی دارد و قبلا هم به شما لینک نداده باشند را پیدا کنید با استفاده از این بخش می‌توانید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.