اگر در دنیای تکنولوژی و طراحی سایت تازه وارد شده‌اید قطعا با عبارت دکمه فراخوان یا Call To Action روبه‌رو شده‌اید. این کلید که یکی از تاثیرگذارترین کلید‌های جذب کاربر می‌باشد این دکمه که به اختصار CTA نیز گفته می‌شود که در استراتژی بازاریابی آنلاین به این منظور می‌باشد که شما برای هدف خاصی اقدام به نوشتن یک جمله‌ای نموده‌اید. حال این جمله یا عبارت می‌تواند در قالب تصویر، جمله، باکس رنگی و هر چیزی که شما برای آن خلاقیت به خرج داده‌اید تا کاربران را به آن قسمت دعوت کنید CTA می‌باشد.
حذف CTA در کل به کسب و کار شما بسیار ضرر می‌رساند تصور کنید زمانی که کاربر بخواهد به دانلود بخشی بپردازد اما هیچ دکمه‌ای نداشته باشد و یا برای خواندن ادامه مطلب دکمه‌ای برای ادامه دادن مشخص نباشد کاربر سایت مربوطه را بسته و از ادامه بازدید طراحی سایت منصرف می‌شود.
همه طراحی سایت‌ها به خصوص طراحی سایت شرکتی و طراحی فروشگاه اینترنتی نیاز ویژه‌ای به این بخش دارند تا به راحتی به بخش‌های مرتبط مانند استفاده از بخش‌های مختلف خدمات ارائه شده و یا خرید محصولات دسترسی پیدا کنند. همچنین طراحی سایت بیمه، طراحی سایت املاک، طراحی سایت آگهی و... جزو طراحی سایت‌هایی می‌باشد که کاربرانشان بسیار با دکمه Call to Action سروکار دارند.

دکمه فراخوان یا Call To Action چیست؟

هدف استفاده از فراخوان به عمل یا Call to Action چیست؟

Call to Action معمولا دربرخی از قسمت‌های طراحی سایت دارای حائز اهمیت می‌باشد و هر قسمتی که کاربر لازم است به کلیک کردن آن بپردازد از جمله: بخش تماس با ما، سفارش و خرید، ثبت نام یا ایجاد حساب کاری یا عضویت، بخش پر کردم فرم، ادامه مطلب، اشتراک گذاری مطالب، دانلود، و....
هدف اصلی آن این است که کاربران را به سمت دکمه مربوطه و کلیک کردن بخشی که مد نظر شما است سوق دهید. در مواردی مانند دعوت کاربرانتان به صفحه‌های شبکه اجتماعی و یا اشتراک گذاشتن خبرنامه‌ای که در سایت قرار داده‌اید می‌توانید با طراحی دکمه‌های زیبا و متن جذاب کاربر را به سمت بخش مورد نظر دعوت کنید که با جذاب تر کردن دکمه Call to Avtion یا فراخوان به عمل آن‌ها را دعوت به دیدن از صفحه شبکه‌های اجتماعی و دنبال کردن آن کنید.
همچنین شما ویدیو جذابی قرار داده‌اید که می‌خواهید کاربرانتان آن را مشاهده کنند بنابراین به دنبال روشی برای جذب آن‌ها به این بخش می‌باشید که بازهم این روش بهترین گزینه برای شما می‌باشد. به علاوه شما می‌خواهید تا اطلاعات بیشتری از کاربرانتان داشته باشید و یا نظرات و پیشنهادات آن‌ها را در مورد محصول و خدمات خود بدانید در بخش تکمیل نظرسنجی می‌توانید از کاربران خود دعوت کنید تا به تکمیل فرم نظرسنجی بپردارد. که همه این کارها می‌تواند منجر به افزایش ترافیک سایت، فروش و سود بالا باشد.

موارد موثر برای داشتن Call to Action مناسب

توجه کنید که به فضای خالی اهمیت دهید چرا که صفحه‌های شلوغ پر از متن و تصاویر باعث می‌شود که چشم کاربر خسته شود و نتواند موارد را از هم تفکیک کند به موقعیت CTA و فضای دور آن اهمیت دهید لازم به ذکر است هر چقدر اطراف دکمه فراخوان فضای خالی داشته باشد بیشتر توجه افراد را به آن جلب می‌کنید.
یکی دیگر از مهمترین ابزاری که نظر افراد را به خود جلب می‌کند وجود رنگ‌ها می‌باشد شما با به کار بردن رنگ‌ها هم می‌توانید به جذابیت سایتتان بیافزایید و هم افراد را به سمت دکمه فراخوان سوق دهید. وجود رنگ و قرار گرفتن در مکان مناسب اندازه‌ها نیز دارای اهمیت می‌باشد چرا که به جلب توجه و بیش‌تر دیده شدن منجر می‌شود هر رنگی در جایگاه خود دارای جذابیت می‌باشد فقط توجه کنید رنگی که انتخاب می‌کنید دارای تضاد با رنگ محیط اطراف خود باشد.
CTA باید در جای مناسب خود قرار گیرد تا بیشتر جلوی دید باشد برای مثال در ابتدای صفحه اصلی در بالای صفحه، نوار کناری سایت، در اواسط محتوا، آخرین جایی که کاربر می‌خواهد از سایت شما خارج شود یا در انتهای پست پس از وبلاگ که می‌توانید CTAهایی را مرتبط با نظرسنجی، اشتراک گذاری مطالب، نظرسنجی قرار دهید.
Call to Action را برای همه صفحاتی که ممکن است کاربر وارد آن شود به کار ببرید تا افرادی که در هر کجا از سایت می‌باشند بدانند برای خرید یا سفارش باید به از کدام قسمت اقدام کنند. برای انتخاب متن سعی کنید تا از متن کوتاه و واضحی استفاده کنید تا لازم به اضافه کردن توضیحی نباشد و مواردی که واقعا برای افراد سودمند می‌باشد را پیشنهاد کنید. توجه کنید که به هیچ عنوان دستور ندهید مراقب طرز بیان خود باشید و با لحن درخواست کننده‌ای استفاده کنید.
شما می‌توانید برای تاثیرگذاری بیش‌تر از اشکال مختلف و جذابی استفاده کنید برای مثال برای پرداخت از شکل کارت اعتباری برای دانلود از تصویر دانلود و... استفاده کنید تا جذابیت را برای افراد دو چندان کنید. توجه کنید تا به جای سوال کردن تاثیرگذارتر بنویسید و در نوشته خود خلاقیت به خرج دهید تا کاربران را جذب سایت خود کنید.

دکمه فراخوان یا Call To Action چیست؟

مثال‌هایی که می‌توان برای داشتن CTA عبارتنداز:

تخفیف ویژه برای شما، تخفیف ویژه برای اعضای جدید، پیشنهادهای ویژه را از دست ندهید، منتظر شما هستیم، ثبت نام، کشف، خرید را شروع کنید، برو به محصول، کلیک کنید تا با شما تماس بگیریم، دریافت اطلاعات بیش‌تر.