اگر شما صاحب وب سایتی می‌باشید قطعا با عبارت نرخ بودجه خزش Crawl budget رو به رو شده‌اید که ممکن است برخی افراد با آن آشنا نباشند و سوال بودجه خزش چیست در ذهنشان ایجاد شود، با ما همراه باشید تا با بودجه خزش بیش‌تر آشنا شوید.
شما وب سایت خود را در نظر بگیرید، که دارای صفحاتی که از لینک و موارد مختلفی تشکیل شده است می‌باشد، همه این موارد توسط موتورهای جستجو در حال خزیدن می‌باشند بودجه خزش Crawl budget به تعداد صفحاتی اطلاق می‌شود که گوگل در یک بازه زمانی معین به مرور سایت شما می‌پردازد اگر صفحه ای مورد خزش قرار نگیرد وب سایت شما با مشکلاتی رو به رو خواهد شد.
لازم به ذکر است که گوگل در ایندکس کردن صفحات به خوبی عمل می‌کند اما برخی موارد وجود دارد که باید در Crawl Budget به آن توجه نمایید.

بودجه خزش  crawl budget چیست؟-طراحی سایت

فاکتورهای تاثیر گذار در بودجه خزش

فاکتورهایی هستند که در بودجه خزش بسیار تاثیر گذار می‌باشند که ما در این بخش آن ها را برای شما معرفی می‌کنیم . فاکتورها عبارتند از:
از وب سایت بزرگی برخوردار باشید: توجه کنید که اگر شما طراحی سایت آگهی یا طراحی سایت فروشگاهی بزرگی دارید که صفحات آن بیش از 10 صفحه می‌باشد می‌تواند در هنگام ایندکس کردن صفحات، گوگل را دچار مشکل نماید.
دسته بندی جدید اضافه نمودن: یکی دیگر از مواردی که باید در هنگام Crawl Budget به آن توجه کنید این است که دسته بندی جدیدی را به صفحات وب سایت خود اضافه کرده باشید.
تغییر مسیرها: تغییر مسیرها نیز جزو مواردی می‌باشد که باید در هنگام Crawl Budget به آن توجه نمایید.

دلیل ایندکس کردن گوگل

برای این که کاربر در جستجوی خود با بهترین صفحات و محتواها رو به رو شود به همین منظور گوگل به ایندکس کردن صفحات و بررسی صفحات داخل سایت می‌پردازد تا بهترین وب سایت‌ها را انتخاب کنند و در اولویت گوگل قرار دهند بنابراین شما به عنوان مدیر سایت حتما باید به مواردی که از نظر گوگل دارای اهمیت می‌باشد توجه کنید.

موارد مهم در استفاده از بودجه خزش سایت

توجه کنبد که شما با انجام برخی موارد می‌توانید نهایت استفاده را از بودجه خزش سایت داشته باشید که عبارتند از:
• بهبود سرعت وب سایت
افزایش سرعت سایت می‌تواند به GoogleBot کمک کند تا هر چه سریع‌ تر به Crawl صفحات سایت شما بپردازند. چرا که گوگل در اعلامیه ای اعلام کرد که هر چقدر سرعت صفحات سایت بالاتر باشد به همان میزان گوگل راحت تر خزش کرده که منجر به بهبود تجربه کاربران هم می‌شود. اما اگر سرعت بارگذاری سایت پایین باشد زمان حضور Googlebot در سایت هدر می‌رود.

• از لینک دهی داخلی غافل نشوید
یکی از مواردی که Googlebot بسیار به آن اهمیت می‌دهد وجود لینک دهی مناسب در سایت می‌باشد لینک های داخلی یکی از مواردی می‌باشد که بسیار مهم هستند لینک های داخلی باعث می‌شود تا Googlebot به صفحات مخلف وب سایت شما ایندکس شوند

• به هیچ عنوان محتوای تکراری و کیفیت پایین در سایت خود به کار نبرید
محتوای تکراری یا محتوایی با کیفیت پایین یکی از مواردی است که به بودجه خزیدن سایت شما ضرر برساند. گوگل علاقه ای به خزیدن صفحات سایت با محتوای تکراری و کیفیت پایین ندارد بنابراین محتوای تکراری در سایت می‌تواند ارزش سایت شما را از نظر گوگل پایین بیاورد.

• از Orphan Page اجتناب کنید
شاید در برخی وب سایت‌ ها مشاهده کرده باشید که برخی از صفحات آن‌ها، بدون هیچ لینک دهی داخلی یا خارجی می‌باشد که در اصطلاح به این صفحات Orphan Page یا صفحات یتیم گفته می‌شود گوگل نسبت به این صفحات بسیار حساس بوده پس تلاش کنید حتما حداقل یک لینک دهی را در صفحات خود داشته باشید.

• لینک های شکسته 404
وجود لینک های شکسته می‌تواند به وب سایت شما آسیب برساند چرا که گوگل در صورت مشاهده لینک های شکسته 404 Crawl را قطع می‌کند.

• از نقشه سایت یا Sitemap غافل نشوید
گوگل روی نقشه‌های سایت بسیار حساب می‌کند و طبق آن به خزیدن در صفحات سایت می‌پردازد اگر Sitemap در وب سایت شما وجود نداشته باشد سایت مورد نظر با جریمه گوگل رو به رو می‌شود.

بودجه خزش  crawl budget چیست؟-طراحی وب سایت

چطور بودجه خزش سایت را پیدا کنیم؟

اگر در کنسول گوگل Account دارید می‌توانید به بخش Crawl بروید و با کلیک بر روی Crawl Stats، صفحاتی که گوگل آن را مرور کرده را مشاهده نمایید. همچنین نتایج را به صورت نمودار در بازه زمانی های مختلفی در اختیار شما قرار می‌دهد. از طرفی می‌توانید به منابع سرور خود مراجعه نمایید یعنی با بررسی گزارش‌های مربوط به سرور از آن جا هم به عملکرد سایت خود بپردازید.