کسب و کارها برای این که خود را با دنیای مدرن وقف دهند اقدام به طراحی وب سایت میکنند که از این طریق مشتریان زیادی را جذب سایت و کسب و کار خود خواهند کرد اما مسلما پس از طراحی سایت باید به موارد سئوی آن توجه کنید تا در اولویت گوگل قرار گیرید. همچنین در دنیای اینترنت حضور رقبای کسبوکارها نیز بسیار نقش مهمی را ایفا میکند که اگر شما صاحب سایتی میباشید باید حتما به بررسی و تحلیل سئو سایت رقبا بپردازید تا هر کدام از مواردی که باعث میشود تا کاربران زیادی را جذب آنها شوند از آنها ایده گرفته و در کسب و کار خود اجرا کنید. در این مقاله به بیان نکات مهمی که در بررسی و تحلیل سئو سایت رقبا باید توجه کنید بیان میکنیم. با این نکات متوجه میشوید که با کدام از دلایل آنها در رتبه اول گوگل قرار گرفتهاند.
دسته بندی رقبا برای تجزیه و تحلیل
دسته اول: رقبایی که به طور مستقیم به رقابت میپردازند و مشتریان مشترکی دارند که ممکن است محصولات مشابه هم داشته باشید.
رقبای دسته دوم: این رقبا معمولا پیشرفتهتر محصول شما را ارائه میدهند.
رقبای دسته سوم: زمانی که شما بخواهید محصول خود را گسترش دهید با این رقبا روبهرو میشوید برای مثال زمانی که شما فروشنده جواهرات هستید رقبای دسته سوم شما سنگهای قیمتی میباشند.
مواردی که باید در سایت رقبا آن را بررسی کنید
1.رقبای سایت خود را شناسایی کنید
اصلی ترین رقبای شما همانهایی هستند که در جستجوی کلمههای افراد در اولویت گوگل یعنی صفحه اول آن ظاهر میشوند اگر سایت شما در چند حوزه مختلفی فعالیت کند رقبای زیادتری خواهید داشت. پیدا کردن رقبایتان اصلا کار سختی نیست کافیست تنها با وارد کردن کلمات کلیدی اصلی سایت را در جستجوی گوگل طراحی وب سایت هایی که در نتایج ظاهر میشوند را یادداشت نمایید و ب روی آنها به تحلیل و بررسی بپردازید.2.حوزه کاری خود را مشخص کنید
ایتدا باید مشخص کنید ببینید که کدام کلمات برای حوزه کاری شما مناسب و سودمند میباشد در واقع رقبای شما بر روی چه کلماتی سرمایهگذاری میکنند تا در کارشان به نتیجه عالی برسند3.سئو داخلی سایتهای رقبا
پس از مشخص کردن رقبای خود حال نوبت به بررسی سئو داخلی مواردی مانند تگها و متاهای آن رسیده است. از طرفی شما باید توجه کنید تا با استفاده از چه ابزار و تکنولوژی به انتقال مفهوم برمیآیند. توجه کنید که اگر سایت رقیب شما دارای بخش ثبتنام بود بهتر است تا ثبت نام کنید و مراحل آن را مشاهده کنید که تاثیرات بسیاری را در سئوی شما ایجاد خواهد کرد.4.سئوخارجی سایتهای رقبا
یکی دیگر از نکات مهمی که در بررسی و تحلیل سئو سایت رقبای خود به آن توجه کنید سئو خارجی میباشد چرا که باعث میشود تا قدرت دامنه و اعتبار سایت خود را افزایش دهید و حتی میتوانید خود را در نتایج بهتر از رقبا ببینید.5.بررسی محتوا
یکی دیگر از مهمترین مواردی که باید در سایت رقبایتان آن را تحلیل کنید بررسی محتوای ایجاد شده میباشد. از آنجایی که محتوا یکی از بخشهای بسیار مهم در سایت میباشد و افراد برای خواندن آن وارد سایت میشوند حتما باید به این موضوع توجه کنید داشتن یک محتوایی با کلمات و کیفیت بسیار بالا میتواند شما را از رقبای خود جلو بیاندازد.زمانی که وارد سایت رقبا میشوید موارد زیر را بررسی کنید:
• تصاویر به چه صورت میباشد عکاسی از محصولات به چه صورت انجام شده؟
• چه اطلاعاتی را درباره تصویر مربوطه قرار دادهاند؟
• دکمه فراخوان درکجای سایت قرار دارد؟
• آیکون عضویت در شبکههای اجتماعی در کجای سایت قرار دارد و در چه شبکههایی فعال هستند؟
• آیا رقبا دارای وبلاگ میباشند؟
• آیا سایت رقبای شما ریسپانسیو هست؟ در گوشی و تبلت نیز آنها را چک کنید.
• چقدر زمان میبرد تا به ایمیل و چتهای خود پاسخ دهند؟
• چه راه ارتباطی برای مشتریان قرار دادهاند؟
• در آگهی و بنرهای تبلیغاتی چه اطلاعاتی را قرار دادهاند؟
• تبلیغات گوگل ادز چند بار انجام میشود؟
آنالیز رقبا در سئو
آنالیز رقبا در سئو جزو موارد بسیار مهمی میباشد که حتما باید در روند ساخت سایت و سئو سایت خود به آن توجه کنید بدون بررسی رقبا داشتن سئو خوب امکان پذیر نخواهد بود کسبوکارها برای رسیدن به اولویت گوگل با هم در رقابت هستند و هر کدام میخواهند تا در اولویت گوگل قرار گیرند.