یکی از اصطلاحات رایجی که در دنیای بازاریابی به گوش افراد میخورد بازاریابی درونگرا Inbound Marketing یا بازاریابی ربایشی است حال ببینیم این بازاریابی درونگرا به چه بازاریابی گفته میشود؟ تمرکز این بازریابی به محتوایی است که برای افراد مفید باشد همچنین تاثیر مثبتی بر کسب و کار مورد نظر نیز داشته باشد. در این روش از بازاریابی مشتریان با اختیار خود به کسب و کار شما جذب میشوند یعنی به جای این که شما به طور مکرر به دنبال مشتری باشید، شما با پیاده سازی روشهای مختلفی کاربران را به سمت کسب و کارتان جذب میکنید. بازاریابی درونگرا از 4 مرحله تشکیل شده است: جذب، تبدیل فراد به مشتری، بستن و ایجاد رضایت.
با استفاده از مرحله جذب باید مخاطبان خود را بشناسید و بر طبق سلایق آنها اقداماتی را انجام دهید پس از اینکه آنها را جذب کردید باید به تبدیل کاربران به مشتری بپردازید شما میتوانید با دریافت اطلاعات لازم مانند آدرس ایمیل شمارههای تماس و... بپردازید. و با فرستادن مواردی مانند مقالات و مطالب آموزشی یا ارائه تخفیفها و معرفی محصولات مورد نظر کاربران آنها راتبدیل به مشتری کنید.
ابزارهایی که میتوانید از طریق آن کاربران را به مشتری تبدیل کنید فرمها، صفحه فرود یا Landing Pages، تماسها و دکمه Call to action. پس از گذراندن این مراحل حال نوبت بستن میباشد در این مرحله کاربرانتان به مشتری تبدیل شدهاند حال باید آنها را به مشتریان همیشگی تبدیل کنید یکی از ابزارهایی که میتوانید به مشتریان خود دسترسی داشته باشید و خیال خود را از مشتریان خود راحت کنید ایمیل میباشد.
در نهایت رضایت مشتری که دیگر میتوانید به خود افتخار کنید تا راه خود را به درستی رفتهاید و رضایت مشتریان خود را جلب نمودهاید. چرا که جلب شدن رضایت مشتری یعنی افزایش درآمد همچنین افزایش اعتبار کسب و کارتان میباشد. در طراحی سایتهای مختلفی مانند طراحی سایت خبری، طراحی سایت املاک یا طراحی سایت بیمه و...مشاهده میشود کخ بسیاری از این روش از بازاریابی استفاده میشود. همچنین طراحی سایت دیجی کالا نیز برای رسیدن به این مرحله از این روش از بازاریابی بهره مند شدهاند.
مراحل جذب بازاریابی درونگرا
معمولا رایجترین نمونههای بازاریابی درونگرا میتوان به ایجاد پستهای وبلاگی، خبرنامه، ایجاد پست در شبکههای اجتماعی، و ایجاد ویدیوهای آموزنده و مطالب آموزشی به جذب افراد بپردازید.
تولید محتوا: هر طراحی سایت فروشگاهی یا طراحی سایت شرکتی باید مطالب مفیدی را داشته باشند یعنی تنها راهی که صاحبان مشاغل میتوانند افراد را ترغیب به دیدن طراحی سایت و تبدیل به مشتری کنند ایجاد محتوای مفید و ارائه مطالب آموزنده و کاربر پسند میباشد. محتوا تنها به متن محدود نمیشود بلکه شما میتوانید از محتوای تصویری، ویدیویی و صوتی بهره مند شوید.
وبلاگ نویسی: یکی از بهترین راههایی که برای بازاریابی درونگرا بسیار مناسب میباشد وبلاگ نویسی میباشد وبلاگ نویسی از مزایای بسیار زیادی برخوردار میباشد که میتوانید مطالب مفیدی را در اختیار کاربران قرار دهید و آنها را جذب کسب و کار خود کنید. همچنین به افزایش رتبه سایت در نتایج جستجو کمک کند.
شبکه اجتماعی: بیشتر افراد ار شبکه های اجتماعی برای اشتراک گذاری مطالب مورد نظر خود استفاده میکنند که شما هم میتوانید از آن برای نمایش گذاشتن و شناساندن کسب و کارتان و جذب کاربران بیشتری بیانجامید.
بازاریابی ایمیل: از آن جایی که برای ارسال ایمیل از کاربران اجازه میگیریم و با خواسته خود آنها ایمیلهای مربوط به کسب و کار خود را برای آنها ارسال مینماییم این روش نیز میتواند کمک بسیار بالایی در جذب افراد باشد شما میتوانید مطالب مفید مانند محتوای آموزشی، ارسال کد تخفیف ارائه پیشنهادهای ویژه و... را در ایمیل برای افراد ارسال کنید.
رویدادهای زنده و وبینار: روش دیگری که در بازاریابی درونگرا دارای اهمیت میباشد وبینارها و رویدادها میباشند که هم به صورت آنلاین و هم به صورت آفلاین وجود دارند و شما را به سطح بالاتری میبرند.
مزایای بازاریابی درونگرا
بازاریابی درونگرا از مزایایی برخوردار میباشد از جمله: دادن حق انتخاب به مشتری یعنی مشتری با اراده خود در هر زمان که بخواهند میتوانند به مورد مد نظر خود دسترسی پیدا کنند، همچنین از طرفی منجر به افزایش ورودی سایت و درآمد بیشتری خواهد شد، کاربران بیشتری با استفاده از این روش با کسب و کار شما آشنا خواهند شد. باعث میشود تا به سئوسایت و بهینه سازی سایتتان کمک کند. از مزایای دیگری که میتوان به آن اشاره کرد مقرون به صرفهتر بودن آن نسبت به سایر روشهای بازاریابی است. همچنین به اعتبار برندتان نیز میافزاید. و در نهایت ذهنیت خوبی را در نظر مشتریان برجای میگذارد.
معایبی نیز در روش بازاریابی درونگرا مشاهده میشود که میتوان به زمان بر بودن تولید محتوا با کیفیت اشاره کرد. از طرفی استفاده از این روش بازاریابی به صورت موثر باید از مهارتبالایی برخوردار بود.
اگر میخواهید این بازاریابی ربایشی یا درونگرا را شروع کنید باید در مرحله اول اهداف خود را مشخص کنید ببینید که هدف شما از ایجاد این روش از بازاریابی چیست؟ توقع دارید تا به چه حدی برسید و انتظار دارید تا این روش از بازاریابی شما را به کجا برساند؟ سپس برنامه مورد نظر خود را بر روی کاغذ پیاده کنید و برای دستیابی به اهداف خود چنیدن راه را برای خود مشخص کنید. و با تحلیل و بررسیهای لازم بهترین گزینه مورد نظر را انتخاب کنید. همچنین توجه کنید تا به صورت هفتگی به بررسی و تحلیل طراحی وب سایت خود بپردازید تا در هر جایی از آن به مشکلی خوردید زودتر به رفع آن بپردازید.