صاحبان کسب و کارها در دنیای اینترنت برای افزایش برند سازی و گسترش کار خود اقدام به بازاریابی اینترنتی میکنند. در زمانهای قدیم از روش دهان به دهان برای تبلیغ استفاده میکردند. تصور کنید اگر فردی از غذای یک رستوران تجربه خوبی را داشته باشد آن را با اطرافیان خود مطرح میکند که باعث میشود آنها نیز به آن رستوران رفته و غذای آن رستوران را امتحان کنند. اما در روش مدرن با استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ ( Influencer marketing )به انجام تبلیغات مورد نظر میپردازند.
اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از شاخههای بازاریابی است که برای برند سازی استفاده میشود. نحوه تبلیغات آن هم به این صورت میباشد که افراد معروفی که طرفداران زیادی دارند و تعداد بالایی از افراد آنها را دنبال میکنند با پرداخت مبلغی به آنها، محصولات و خدمات شما را به صورت غیر مستقیم تبلیغ میکنند اگر در شبکههای اجتماعی فعالیت دارید قطعا با این موارد زیاد روبهرو شدهاید. در واقع هدف از اینفلوئنسر مارکتینگ این است که با جذب مشتریان بسیار بالا هم به افزایش فروش و ارائه خدمات کمک کند که سوددهی بالایی را به دنبال خواهد داشت همچنین به ارزش و اعتبار آن برند نیز میافزاید.
اینفلونسر مارکتینگ موفق
اینفلوئنسر مارکتینگی موفق است که در مرحله اول حتما اهداف خود را مشخص سازد یعنی مخاطبان خود را دسته بندی کنید و بدانید که با چه نوع افرادی با چه روحیات سن جنس و... سروکار دارید. سپس در مرحله بعد کاربران رسانه اجتماعی خود را با توجه به کسب و کار، دسته بندی کنید. سپس بسته به مشتریانی که دسته بندی شدهاند کانال رسانه اجتماعی خود را نیز انتخاب کنید.
در مرحله بعدی شما باید اینفلوئنسر خود را برگزینید با تحقیق و بررسیهای لازم درباره اینفلوئنسرها باید آن افراد یا تیمی که فعالیت آنها به فعالیت طراحی سایت شرکتی یا طراحی سایت آگهی شما نزدیک میباشد را انتخاب کنید و یا بررسیهایی را درباره افرادی که دارای طرفداران زیادی در زمینه طنز میباشند بپردازید. که میتوانید با دیدن تعداد فالوورهای آنها یا تعداد کامنتهایی که کاربران قرار میدهند و یا چند درصد از افراد رضایت کافی را دارند به بررسی آنها بپردازید. قبل از انتشار محتوا به بررسی آن بپردازید و دقت کنید که محتوای شما شرایط لازم را برای جذب کاربر و تبدیل آنها به مشتری را دارد.
اینفلوئنسربه چه کسی گفته میشود؟
به فرد یا گروهی که در شبکههای اجتماعی دارای مخاطبان زیادی میباشند و به تبلیغات میپردازند و میتوانند بر روی نظرات کاربران تاثیر بگذارند اینفلوئنسر میگویند. اینفلوئنسرها بر اساس تعداد مخاطبان خود به چند بخش تقسیم میشوند:
سلبریتیها: سلبریتی به افرادی گفته میشود که بسیار معروف هستند و طرفداران آنها افرادی هستند که با حیطه کاری آنها مرتبط بوده و یا به هر دلیلی طرفداران آنها میباشند مانند بازیگران، خوانندگان، ورزشکاران و... میباشند.
مگا اینفلوئنسرها: این افراد به دلیل تولید محتوای خوب از محبوبیت بالایی برخوردار میباشند و به اندازه سلبریتیها مشهور نیستند.
بلاگرها: بلاگرها در حوزه لوازم آرایشی و مد به بحث و گفتگو میپردازند و افراد را با تجربیات خود آشنا میسازند این بلاگرها بیشتر به تولید محتوای متنی و یا ویدیویی میپردازند.
میکرو اینفلوئنسرها: میکرو اینفلوئنسر به کسانی گفته میشود که تعداد فالوورهای آنها از 2هزار تا به بالا میباشد و به تولید محتوا در حوزه کوچک از بازار مشخصی میپردازند این افراد معمولا رابطه نزدیکتری با مخاطبانشان دارند.
کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ
کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ که در سالهای اخیر بسیار طرفداران زیادی پیدا کرده است. با استفاده از این روش افراد محبوب مخاطبان را دعوت میکنند تا به امتحان کردن محصولی که معرفی کردهاند بپردازند از آن جایی که اینفلوئنسرها دارای طرفداران زیادی هستند میتوانند بسیار تاثیرگذار باشند برای مثال برخی افراد برای داشتن استایل زیبا لباسی که میپوشند اگر به تبلیغ آن طراحی سایت و یا طراحی اپلیکیشن لباس بپردازند میتوانند بسیار تاثیر گذار واقع شوند.
اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران
در ایران نیز اینفلوئنسرهای زیادی وجود دارند که به فعالیت میپردازند بیشترین فعالیتی که توسط اینفلوئنسرها در ایران انجام میشود در شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام میباشد تقریبا اکثر افراد در اینستاگرام صفحه شخصی دارند و طرفدار بسیاری از این افراد هستند. اینفلوئنسرها با فعالیت هایی مانند ساخت ویدیو، کلیپ کمدی یا ارائه محتوا به تبلیغات برند مورد نظر میپردازند. بین افرادی که در زمینه ساخت کلیپهای طنز مطرح هستند افرادی مانند عرفان علیرضایی، محمد امین کریم پور، علی صبوری بیشترین کاربران را به خود اختصاص دارند.
سوالات مرتبط:
چگونه با اینفلوئنسرها ارتباط برقرار کنیم؟
شما در ابتدا باید اینفلوئنسر مورد نظر خود را انتخاب کنید سپس برای برقراری ارتباط با آنها میتوانید اول آنها را در اینستاگرام فالو کنید سپس با فرستادن پیام از روشی که آنها بیان کردهاند درخواست کنید تا به تبلیغ محصول و یا خدمات شما بپردازند. اگر پاسخی دریافت نکردید در بازه زمانی متفاوت به ارسال پیام بپردازید.
هزینه کمپین تبلیغاتی اینفلوئنسر مارکتینگ به چه صورت میباشد؟
هزینه مورد نظر اینفلوئنسر به عوامل مختلفی از جمله: ضبط کردن ویدیو توسط خودشان یا قرار دادن ویدیو آماده شما در استوری یا پست قرار دادن، چند نفر از اینفلوئنسر آنها را دنبال میکنند و یا زمان ضبط آن چقدر باشد بستگی دارد.
چه مواردی در اینفلوئنسر مارکتینگ نباید استفاده کنیم؟
از اینفلوئنسرهای غیر مرتبط استفاده نکنید، انتظار دریافت نتیجه فوقالعاده بالایی را نداشته باشید، از اینفلوئنسر مورد نظر فقط یک بار نخواهید که تبلیغ کند.