اگر با دنیای اینترنت و طراحی سایت سر و کار دارید حتما با عبارت ایمیل مارکتینگ مواجه شده اید و ممکن است سوالی ذهنتان را مشغول کرده باشد که ایمیل مارکتینگ چیست؟ ایمیل مارکتینگ Email marketing که یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی دیجیتالی محسوب می شود که به هدف گسترش کسب و کار و جذب مشتریان انجام می شود. با استفاده از این روش می توانید به معرفی محصولات و ارائه خدمات خود بپردازید تا افراد زیادی در اکثر نقاط جهان به راحتی با دریافت ایمیل با پیشنهادات ویژه و .... آشنا شوند.

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ Digital marketing نوعی بازاریابی اینترنتی می باشد که در آن به تبلیغ محصولات و ارائه خدمات با استفاده از ابزارهای الکترونیکی می پردازند که دارای انواع شاخه های مختلفی می باشد از جمله: بازاریابی محتوا، سئو و بهینه سازی، موبایل مارکتینگ،انتشار ریپورتاژ آگهی، ایمیل مارکتینگ، شبکه های اجتماعی، بازاریابی ویدیویی و... می باشد که استفاده از هر کدام می تواند تاثیر به سزایی را برای پیشرفت کسب و کار خود ایجاد کنند.

ایمیل مارکتینگ چیست؟

چگونه ایمیل های جذابی بنویسیم؟

• داشتن موضوع و زیر عنوان جذاب
برای شروع سعی کنید از موضوعات و زیر عنوان های جذابی استفاده کنید تا بازدید کننده را راغب به خواندن ایمیل کنید اولین موردی که مشتری شما با دیدن آن جذب ایمیل مارکتینگ شما می شود داشتن عنوان و زیر عنوان جذاب می باشد.

• مراقب طول متن خود باشید
توجه کنید که داشتن متن های طولانی در ایمیل مارکتینگ شما برای کاربران نه تنها هیچ جذابیتی ندارند بلکه می تواند کاربران را خسته کند. پس سعی کنید تا از متن های با طول متن استاندارد و کم اما با محتوای مفید استفاده کنید تا بیش تر مشتریان را جذب کسب و کار خود کنید.

• از موضوع جذابی استفاده کنید
توجه کنید که اگر ایمیل شما موضوعی نداشته باشد سرورها آن را به عنوان یک اسپم می شناسند که برای سایت و سابقه کاری شما بسیار زیان بار خواهد بود پس حتما موضوع ایمیل مارکتینگ را فراموش نکنید.

• نام مخاطب را صدا بزنید
برای ایمیل مارکتینگ سعی کنید نام مشتری خود را بنویسید تا فضای دوستانه و صمیمیتی را ایجاد کنید تا کاربران با رغبت بیشتری به خواندن ایمیل بپردازد. عبارت هایی مانند مشتری عزیز و... دیگر جذابیتی برای افراد ندارد.

• اولین پاراگراف را بسیار کاربر پسند بنویسید
بعد از اینکه بازدید کننده با دیدن موضوع جذب ایمیل شما شد باید در پاراگراف اول مطالب های مفیدی را قرار دهید تا رضایت آن ها را جلب کنید اولین پاراگراف حکم تابلوی سر در فروشگاه را دارد که اگر هر چقدر وقت خود را برای این بخش قرار دهید به هیچ عنوان ضرر نخواهید کرد.

• در پاراگراف دوم هدفتان را بیان کنید
در پاراگراف بعدی به مشتریان خود بگویید که هدفتان از ارسال آن ایمیل مارکتینگ چه می باشد حاشیه پردازی و استفاده از جملات سنگین که کاربر را گمراه کند می تواند باعث از دست دادن مشتریان شود بنابراین در پاراگراف دوم به راحتی و به دور از هیچ حاشیه ای به آن ها بگویید که چه امتیاز و امکاناتی نصیبشان می شود.

مزایای بازاریابی ایمیلی

استفاده از بازاریابی ایمیلی که یکی از روش های دیجیتال مارکتینگ می باشد دارای مزایای بسیار زیادی می باشد که عبارتند از:
• ارتباط مستقیم با مشتریان
به دلیل مشغله های زیاد افراد ممکن است صاحبان کسب و کار امکان ارتباط راحت و موثری را با مشتریان خود نداشته باشند بنابراین با استفاده از ایمیل مارکتینگ این امکان فراهم می شود.

• ارتباط دو طرفه با مشتری
مشتری شما می تواند به ایمیل شما پاسخ داده یا با یک کلیک امکان دریافت ایمیل را لغو کند. در بازاریابی ایمیلی همه چیز می تواند به صورت دو طرفه باشد.

• سرعت بالا
یکی از سریع ترین روش هایی که می توان حجم اطلاعات زیادی را برای کاربران به راحتی منتقل کرد ایمیل مارکتینگ می باشد. سرعت ایمیل مارکتینگ در مقایسه با دیگر ابزارهای اینترنتی بسیار چشمگیر می باشد.

• تبلیغات به صورت جهانی
این که مشتریان شما در کجای جهان قرار دارند اصلا اهمیتی ندارد بلکه شما فقط باید آدرس ایمیل آن ها را داشته باشید تا به راحتی ایمیل خود را برای آن ها ارسال نمایید.

• هزینه پایین
بازاریابی ایمیلی و ارسال ایمیل دارای هزینه‌ی بسیار پایینی می باشد که حتی در مراحل اول می توانید بدون پرداخت هزینه ای اقدام به تبلیغات کنید.

• امکان مشخص کردن پیام های ارسالی
پیام ها را می توان به دو گروه ارسال کرد. گروه اول فقط برای کسانی که مشتریان شما می باشند و گروه دوم برای همه‌ی افراد ارسال کرد.

• قابلیت اندازه گیری
یکی دیگر از مزایای ایمیل مارکتینگ قابلیت اندازه گیری می باشد یعنی افراد می توانند آمار فرستادن ایمیل و آمار خوانده شدن ایمیل را داشته باشند.

• صرفه جویی در زمان
ارسال ایمیل می تواند در کمترین زمان اطلاعات انبوهی را برای افراد ارسال کند.

• بهبود رنکینگ گوگل
ارسال ایمیل تبلیغاتی می تواند به بهبود رنکینگ گوگل کند یعنی کاربران با دیدن ایمیل وارد وب سایت شما می شوند که به افزایش آمار بازدید کنندگان سایت کمک می کند.

هزینه‌ی ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ هم مانند سایر کارها هزینه های خاص خود را دارند اما در مقایسه با روش های سنتی بسیار هزینه‌ی پایینی را دارندکه به عوامل مختلفی از جمله هدف گذاری، تعداد ایمیل، نوع خدمات و تنوع مشتریان و... بستگی دارد. اما در کل می توان دو نوع هزینه‌ی ایمیل مارکتینگ را اعلام کرد اول هزینه خرید پنل هزینه طراحی و ارسال ایمیل می باشد.

سوالات رایج در خصوص ایمیل مارکتینگ:

بازاریابی ایمیلی برای چه کسب و کارهایی مناسب می باشد؟
بازاریابی ایمیلی برای همه‌ی کسب و کارها به خصوص کسب و کارهایی که ارتباط خوبی با مخاطبان خود دارند مناسب می باشد چرا که می توانند به راحتی با هزینه بسیار پایین، حجم وسیعی از پیام های خود را برای آن ها ارسال کنند.

برای ارسال ایمیل مارکتینگ چه مواردی مد نظر می باشد؟
خبرنامه ایمیلی، انتقال مستقیم پیام، تخفیف و پیشنهادات ویژه، اطلاع رسانی رویدادها، ارسال اطلاعات خرید، خدمات پس از فروش.

چه زمانی از ایمیل مارکتینگ استفاده می کنیم؟
بستگی به ارائه خدمات و فروش محصولات دارد که در چه زمانی مناسب می باشد اما معمولا در مراسم های مختلفی از جمله: سالگرد ها جشن ها، اضافه کردن امکانات جدید به کسب و کار مورد نظر، فرا رسیدن موعد پرداخت مشتری.