ابزار Disavow گوگل به مدیران وب‌سایت‌ها اجازه می‌دهد تا لینک‌های بی کیفیتی را که به وب‌سایت‌شان اشاره می‌کنند و نمی‌خواهند با سایتشان مرتبط شوند، به گوگل اطلاع دهند. این به سئوکاران کمک می کند تا به گوگل بفهمانند که چه لینک های خارجی در هنگام ارزیابی فاکتورهای رتبه بندی توسط گوگل در نظر گرفته شود.
اگر فردی قبلاً لینک هایی خریداری کرده باشد یا اگر لینکهای خارجی هرزنامه یا مضر زیادی وجود داشته باشد، ممکن است نیاز به استفاده از ابزار Google Disavow داشته باشد. خرید لینکها نقض خط ‌مشی‌های Google است و سایت‌ها می‌توانند جریمه‌هایی را برای انجام این کار متحمل شوند. برای آشنایی با بک لینک ها مقاله بک لینک چیست؟ را مطالعه کنید.

آیا باید از ابزار Google Disavow استفاده کنم؟

اگر قصد Disavow کردن لینک ها را دارید، چند نکته وجود دارد که قبل از Disavow باید بدانید. بدانید که گوگل چه لینک هایی را بد یا مضر می داند و چه لینک هایی را خوب می داند.
شما نمی توانید Disavow را لغو کنید. هنگامی که لینکها را Disavow کنید، از سایت شما جدا می شود. قبل از انتخاب آن، حتماً در سایت خارجی تحقیق کنید.
اکثر سایت ها نباید از ابزار Disavow کردن استفاده کنند. در حالی که سایت‌های اسپم و مضر زیادی وجود دارد، اکثر سایت‌های موجود سالم هستند و این احتمال وجود دارد که سایت شما مشکلی برای Disavow کردن آن ها نداشته باشد.
استفاده از ابزار Disavow می تواند خطرناک باشد. در اینجا "خطرناک" به چه معناست؟ اساساً، اگر لینکی را به عنوان مضر تجزیه و تحلیل کنید و در مورد آن اشتباه کنید، یک لینک مفید را که به سایت شما اشاره می کند از دست داده اید. از آنجایی که لینک ها یک عامل رتبه بندی برای موتورهای جستجو هستند، خلاص شدن از شر بک لینک های خارجی سالم می تواند به سئو شما آسیب برساند.

ابزار Disavow گوگل چیست؟

تاریخچه Disavow گوگل

سئوکاران و بازاریابان دیجیتال از اکتبر 2012 از ابزار Disavow شناخت داشتند. اما ابزار Disavow گوگل همیشه برای بازاریابان دیجیتال مبهم بوده و بوده است. به گفته جان مولر، گوگل به طور عمدی ابزار Disavow را پنهان می کند تا یافتن آن را دشوار کند زیرا اکثر سایت ها به آن نیاز ندارند.
در سال 2012، به روز رسانی الگوریتم پنگوئن گوگل نحوه برخورد گوگل با بک لینک های بی کیفیت را تغییر داد. اگر سایت شما با استفاده از هر گونه تاکتیک ایجاد لینک "کلاه سیاه" از جمله مزارع لینک، دایرکتوری ها یا پرداخت برای لینک ها شناسایی شود، پنگوئن بلافاصله سایت شما را جریمه می کند. اگر سایت شما جریمه شود، می‌توان از ابزار Disavow گوگل برای به دست آوردن مجدد رتبه استفاده کرد.

چه زمانی باید از ابزار Disavow گوگل استفاده کنم؟

تنها در صورتی باید از ابزار Disavow گوگل استفاده کنید که تجربه کافی برای ارزیابی یک وب سایت داشته باشید. از آنجایی که اگر در مورد یک لینک خارجی تحلیل درستی و مطمئنی ندارید، ممکن است به بک لینک خود آسیب برسانید، بنابراین مهم است که در خصوص مواردی که یک سایت را اسپم یا مضر می کند آگاه باشید.
اگر لینکهای بدی پیدا کردید و آماده انجام کار روی آنها هستید، باید ابزار Disavow را در نظر بگیرید. اگر با مزرعه‌های لینکی که قبلاً برای حذف لینکها استفاده می‌کردید تماس گرفته‌اید و آن‌ها با شما تماس نگرفتند، زمان آن رسیده است که به Google بگویید می‌خواهید از آن لینک جدا شود.
توجه داشته باشید که می توانید لینک ها را Disavow کنید و گوگل هنگام ارزیابی سایت شما، آنها را نادیده می گیرد، اما لینک ها باقی خواهند ماند. برای تکمیل اطلاعات خود تفاوت لینک شکسته با لینک حذف شده را مطالعه کنید.

7نکته در مورد وجود دارد گوگل Disavow

1. لینک های Disavow شده هنوز در وبمستر تولز دیده می شوند

معمولاً افرادی را می بینم که در انجمن ها می پرسند که چرا ابزار Disavow برای آنها کار نمی کند. "من هزاران لینک را Disavow کردم، اما هنوز آنها را در بک لینک های وب مستر تولز خود می بینم!"
هنگامی که یک لینک Disavow می شود، دفعه بعد که گوگل آن لینک را کرال میکند، اساساً یک برچسب nofollow نامرئی به لینک اضافه می کند وهیچ مدرکی در این مورد وجود ندارد. همانطور که لینک های nofollow شده شما در WMT لیست شده اند، لینک های Disavow شده شما نیز لیست شده اند.

2. محدودیت اندازه برای فایل Disavow وجود دارد

طبق گفته کارمند گوگل، فایل Disavow دارای محدودیت حجم 2 مگابایت است که این مقدار زیادی است. دو مگابایت متن در اصل همان 1000 صفحه کامل متن است. حتی بزرگ‌ترین فایل‌های Disavow من به این محدودیت اندازه نزدیک نشده‌اند.

3. تیم Webspam نظرات موجود در فایل Disavow شما را نمی خواند

باید برای هر لینکی که Disavow می‌کنیم، توضیحی در فایل Disavow خود قرار دهیم. اما در واقع، نظرات در استفاده از Disavow برای استفاده خود شما در نظر گرفته شده است تا در صورت نیاز به ویرایش فایل در آینده، درک آن آسانتر شود.

4. نیازی نیست لینک های Nofollowed را در فایل Disavow قرار دهید

لینک nofollow شده دارای PageRank نیست و بر رتبه بندی گوگل شما تأثیری نخواهد داشت. مولر گفت: «نیازی به وارد کردن لینکهای nofollow ندارید زیرا اساساً آنچه برای لینکهایی که به عنوان Disavow ارسال می‌کنید اتفاق می‌افتد، این است که هنگامی که آنها را مجدداً بررسی می‌کنیم، آنها را مانند سایر لینکهای nofollow شده رفتار می‌کنیم.

5. لینکهای غیرقانونی را می توان مجدداً Disavow کرد

اگر به اشتباه لینکی را به فایل Disavow خود اضافه کرده اید، یا اگر نظر خود را در مورد Disavow کردن یک لینک خاص تغییر داده اید، می توانید لینک را از فایل خود حذف کرده و مجددا آپلود کنید. دفعه بعد که گوگل از آن لینک خاص بازدید می کند، می بیند که دیگر در فایل Disavow شما وجود ندارد و دوباره شروع به شمارش آن لینک برای رتبه صفحه شما می کند.
اگر لینکی که مجدداً تأیید می‌کنید، واقعاً لینکی بود که گوگل آن را غیرطبیعی تلقی می‌کرد، حذف آن از حالت Disavow شما هیچ فایده‌ای ندارد و در واقع می‌تواند به شما آسیب برساند. یکی از مشتریان من برای بار دوم توسط گوگل با بازگرداندن لینکهایی که قبلاً Disavow کرده بودند جریمه شد. وقتی برای بار دوم جریمه می‌شوید، گوگل باعث می‌شود برای برداشتن جریمه‌تان سخت‌گیر تر شود!

ابزار گوگل disavow

6. Disavow ممکن است از طریق تغییر مسیر 301 کار نکند

لینکهای بدی دارید که به سایت A اشاره می کنند و آن لینکها را Disavow می کنید. سپس یک ریدایرکت 301 به سایت B ایجاد می کنید. یک تغییر مسیر نزدیک به 100 درصد ارزش لینک مرتبط با آن لینک را منتقل میکند و همچنین سیگنال های لینک غیرطبیعی را نیز ارسال می کند.

7. داده‌های Disavow برای غیرفعال شدن سایت استفاده نمی‌شوند

این یک نکته بحث برانگیز است. تعداد زیادی از افراد را خواهید یافت که کاملاً معتقدند Google داده‌های به‌دست‌آمده توسط ابزار Disavow را جمع‌سپاری می‌کند و از آن به عنوان یک ابزار گزارش اسپم انبوه استفاده می‌کند.
وقتی برای وب‌مسترها نامه می‌نویسم و درخواست حذف لینک می‌کنم، اغلب پاسخ‌هایی دریافت می‌کنم که می‌گویند: لینک شما را حذف کردم. لطفا من را به فایل Disavow خود اضافه نکنید!!! مالکان سایت به وضوح نگران هستند که اگر من لینک آنها را رد کنم، دامنه آنها را به عنوان دامنه هرزنامه به Google گزارش می کنم.

چیزی که مولر در مورد این فکر گفت:
در حال حاضر ما از داده ها به هیچ وجه در برابر سایت هایی که رد می شوند استفاده نمی کنیم زیرا دلایل زیادی وجود دارد که یک لینک ممکن است غیرفعال شود. ممکن است این سایت کاملاً خوبی باشد، اما به دلایلی تبلیغات در آن سایت از PageRank عبور می کنند و شاید مدیر وب سایت از آن آگاه نباشد و این چیزی نیست که ما بگوییم اوه، این یک سایت اسپم است.

خلاصه

دلیلی وجود دارد که گوگل به مدیران وب‌سایت‌ها می‌گوید که ابزار Disavow یک ابزار پیشرفته است و باید با احتیاط استفاده شود. استفاده نادرست از آن ممکن است به سایت شما آسیب برساند. امیدواریم این نکات به شما در درک بهتر ابزار Disavow کمک کرده باشد.