فرمت مناسب برای تصاویر طراحی سایت

فرمت مناسب برای تصاویر طراحی سایت


فرمت مناسب برای تصاویر طراحی سایت زمانی که در طراحی سایت و طراحی اپلیکیشن خود از تصاویر استفاده می کنید دو نکته مهم را باید در نظر بگیرید یکی فرمت تصاویر و دیگری بهینه سازی تصاویر هستند. اگر این دو فاکتور را رعایت کنید تصویر واضح و با کیفیتی که سرعت بارگذاری خوبی دارد و در تمام مرورگر ها نمایش یکسانی دارد خواهید داشت اما اگر حتی یکی را نادیده بگیرید یا تصویری خواهید داشت که سرعت لود بالایی دارد اما بی کیفیت و یا تصویر جذاب و با کیفیتی که سرعت لود آن به قدری زیاد است که کاربر را خسته کرده و حتی فراری می دهد.
بنابراین فراموش نکنید که این دو فاکتور در کنار هم یک وب سایت منحصر به فرد ارائه می دهد. تصاویری که در طراحی سایت استفاده می کند فرمت های زیادی دارند که شامل GIF, PNG, JPEG و... می شوند که مدیر سایت به دلخواه از هر فرمت استفاده می کند. در حقیقت فرمت های بسیاری برای تصاویر وجود دارند و نمی توان گفت کدام یک بهتر است و انتخاب این مورد بسته به استفاده و نوع وب سایت متفاوت است. در این مقاله از اهمیت و حیاتی بودن انتخاب صحیح فرمت تصاویر طراحی سایت صحبت می کنیم و در خصوص برخی از فرمت ها به اختصار توضیح می دهیم.

چرا فرمت تصاویر طراحی سایت اهمیت دارد؟

برخی فرمت های تصاویر فضای بیشتری را اشغال می کنند که می تواند تاثیر مستقیم در سرعت لود وب سایت داشته باشد. علاوه بر این جزییات و پیکسل های تصاویر را بهتر نمایش می دهد و همچنین کیفیت بالاتری دارند. نکته دیگر این که زمانی که بیش از حد روی تصاویر زوم این و یا زوم اوت می کنید کیفیت آن تحت تاثیر قرار می گیرد بنابراین هرچقدر پیکسل ها به هم نزدیک تر باشند تصویر را با کیفیت بهتری ارائه می دهد و باعث می شود تصاویر در دو اندازه کوچک و بزرگ نمایش مناسبی داشته باشند. در بیشتر موارد مدیران طراحی وب سایت ها برای حفظ استاندارد ها از دو فرمت سازگار استفاده می کنند در واقع فرمتی که برای تصاویر سایت استفاده می کنید باید تعادل را میان کیفیت و نمایش تصویر حفظ کند.

فرمت های رایج برای تصاویر طراحی سایت

همان طور که پیش تر گفته شد فرمت های زیادی برای تصاویر طراحی سایت وجود دارند اما در این بخش سه فرمتی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و محبوبیت زیادی دارد را معرفی می کنیم.

•JPEG
JPEG اختصار شده ی عبارات joint photographic expert group می باشد و به معنای گروه متخصصان عکاسی مشترک می باشد و از سال 1986 پایه گذاری و اختراع شد. برجسته ترین مزیت این فرمت پشتیبانی از انواع رنگ ها است و به خصوص که با تراکم بالا پیکسل ها مناسب است. به طور کلی JPEG بهترین انتخاب برای فرمت تصاویری است که رنگ های زیادی را در بر می گیرند. همچنین به خوبی فشرده سازی و تراکم تصاویر را حفظ می کند به خصوص که اغلب پس از بهینه سازی تصاویر با مقدار کمی افت کیفیت رو به رو می شوید که همه این ها به میزان سطح فشردگی تصاویر بستگی دارد. از طرف دیگر JPEG برای تصاویر ساده و با طیف رنگی محدود مناسب نیست.

•PNG
Portable network graphic یا به اختصار PNG به معنای گرافیک شبکه ای قابل حمل می باشد که محبوبیتش از JPEG نیز کمتر نیست. همین طور که مانند JPEG میلیون ها رنگ را پشتیبانی می کند برای تصاویری که طیف رنگی کمتری دارند نیز مناسب است اما تصویر حجم بالاتری را می گیرد. از دیگر مزایای PNG شفافیت بالایی است که پشتیبانی می کنند که باعث شده بهترین انتخاب برای لوگو و آیکن ها باشد. به طور کلی کیفیت تصاویر با توجه به فشرده سازی در PNG بیشتر از JPEG حفظ می شود.

•GIF
Graphic interchange format به معنای فرمت تغییر گرافیک است که با دو فرمت ذکر شده تفاوت های عمده ای دارد. با این که با فرمت GIF می توانید تصاویر ثابت داشته باشید اما اغلب افراد از آن برای انیمیشن ها و تصاویر متحرک استفاده می کنند و از آن جایی که دو فرمت PNG و JPEG از تصاویر متحرک پشتیبانی نمی کنند GIF مورد استفاده بیشتری قرار گرفته است. تصاویر با فرمت GIF نیز قابل بهینه سازی است اما به خوبی دو فرمت قبلی نیست و حجم بیشتری را به خود اختصاص می دهد. از طرفی فرمت GIF تنها 256 رنگ را پشتیبانی می کند و همین امر باعث شده انتخاب خوبی در تمامی موارد و تصاویر نباشد. به این ترتیب نه تنها رنگ ها به خوبی ساپورت نمی شوند بلکه حجم بالاتری را به خود اختصاص می دهد که سرعت لود را کاهش می دهد به همین دلیل است که استفاده از فرمت GIF برای تصاویر ثابت توصیه نمی شود.
به این ترتیب به طور کلی نتیجه می گیریم که JPEG برای تمامی تصاویر ثابت مناسب می باشد و PNG برای همه تصاویر حتی اسکرین شات ها و تصاویر با طیف رنگی محدود عالی است و GIF نیز بهترین انتخاب برای تصاویر متحرک است.

واحد توسعه و تحقیق شرکت نونگار پردازش