رابطه طراحی سایت و تجربه کاربری

رابطه طراحی سایت و تجربه کاربری

رابطه طراحی سایت و تجربه کاربری


رابطه طراحی سایت و تجربه کاربری همه ی شرکت هایی که اقدام به طراحی سایت نموده اند تلاش می کنند تا بهترین اقدامات را برای جلب نظر کاربر انجام دهند اما چه می شود که برخی از آنها موفق می شوند و برخی دیگرچندان موفق نیستند حقیقت این است که در طراحی سایت ما همه چیز به این بستگی دارد که کاربران سایت شما را چگونه می بینند و چه برداشتی از آن می کنند مهم این است که مخاطبان از ورود به طراحی سایت شما احساس رضایت کنند و به آنچه می خواهند به راحتی دسترسی داشته باشند علاوه بر این تمایل پیدا کنند که دوباره به سایت شما بازگردند برای مثال می توانید خود را به جای کاربر قرار دهید و از خود بپرسید که آیا ازسایت لذت می برید و اینکه آیا استفاده از آن برای شما آسان است و یا اینکه در طراحی سایت برای مخاطبان ارزش قائل شده اند یا خیر و پاسخ دادن به این سوالات تا حدود زیادی میزان توجه شما به تجربه ی کاربری در طراحی سایت را مشخص می کند.

معرفی تجربه ی کاربری در طراحی سایت

احساسات شخص وقتی که با طراحی سایت شما تعامل می کند، تجربه ی کاربری نام دارد تجربه ی کاربری تنها به طراحی سایت ارتباط پیدا نمی کند بلکه تمامی برنامه ها و نرم افزار های نوین امروزی را شامل می شود طراحان UX با مطالعه بر روی احساسات کاربران در استفاده از یک سیستم به دنبال مواردی همچون استفاده ی ساده، مفید بودن، درک ارزش های انسانی و ... هستند آنچه لازم است در طراحی سایت در نظر بگیرید این است که تجربه ی کاربری در طراحی سایت در هر وضعیت و برای هر کاربر یکسان عمل نمی کند بهترین کاری که می توان در این زمینه انجام داد این است که با توجه به تجربیات خود اقدام کنیم اما تجربه ی خوب کاربری چیزی نیست که بتوان آن را تحمیل نمود.
علاوه بر این تجربیات کاربر در استفاده از سایت ها متفاوت خواهد بود بنابراین تقلید کردن محض و کپی برداری از طراحی سایت رقبا خیلی هم خوب نیست و لزوما به تجربه ی خوب کاربری و افزایش ترافیک در طراحی سایت ختم نمی شود نکته ی مهم دیگری که لازم است به آن توجه داشته باشید این است که تجربه ی کاربری و قابلیت استفاده در طراحی سایت مترادف هستد اما در دو عرصه ی متمایز از هم قرار می گیرند یو ایکس شامل تجربیاتی می شود که کاربر هنگام استفاده از طراحی سایت دارد و قابلیت استفاده به معنای کاربر دوستی و داشتن بازدهی بالا در طراحی سایت است شاید تصور کنید که استخدام یک طراح رابط کاربری خیلی به صرفه و مفید نباشد.
اما در این مقاله قصد داریم که شما را توجه کنیم این امر چه قدر می تواند مفید و اثر گذار باشد متخصصین تجربه ی کاربری در طراحی وب سایت همیشه درگیر کارهای روزمره تحلیل و آزمایش تجربه ی کاربری هستند به همین علت درک درست از آنچه می تواند به بهبود تجربه ی کاربری در طراحی سایت کمک کند، دارند شاید بتوان گفت که سنجش میزان تجربه ی کاربری در طراحی سایت کمی دشوار است در این زمینه هیچگاه آمار و ارقام دقیقی ارائه نمی شود و تنها در اکثر موارد می توان نتایج را به صورت تحلیلی از میزان درآمد کسب و سود و تجزیه و تحلیل نمود الگو سازی نیز یک راه مفید برای بهبود تجربه ی کاربری محسوب می شود الگوهای طراحی رابط کاربری شامل زبان های طراحی سایت ماژول ها و اسلایدها هستند که می توان از آنها برای اثربخش کردن طراحی سایت بهره برد طراحان یو ایکس هرکدام از این الگوها چه در طراحی سایت های خودی چه در طراحی وب سایت رقبا می سنجند و نتایج را ارزیابی می کنند این کار به درک بهتر عوامل موفقیت آیتم های مختلف در تجربه ی کاربری کمک خواهد کرد.

سوالات رایج در رابطه با تجربه کاربری عبارتند از:

مفهوم تجربه ی کاربری در طراحی سایت به چه معناست ؟
تجربه ی کاربری یا UX احساسی ست که کاربر درهنگام استفاده از سایت دارد و به صورت کلی مجموعه ای از عوامل شامل سهولت در استفاده، دسترسی سریع به محتوا و ... در ایجاد آن نقش به سزایی می گذارد
چرا درک میزان تجربه ی کاربری همیشه شوار است ؟
در اکثر موارد تجربه ی کاربری را نمی توان به صورت یک عدد عنوان کرد تنها می توان آن را از میزان افزایش ترافیک در طراحی سایت و میزان سودآوری حدس زد
استفاده از الگوهای کاربری چه اهمیتی در ایجاد رابط کاربری موفق دارد ؟
بررسی الگوهای رابط کاربری در طراحی سایت باعث می شود تا درک درستی از تجربیات و احساسات کاربر داشته باشیم و تجربه ی کاربری خوبی خلق کنیم

واحد توسعه و تحقیق شرکت نونگار پردازش