a تایپوگرافی در طراحی سایت | طراحی سایت


تایپوگرافی در طراحی سایت

تایپوگرافی در طراحی سایت

تایپوگرافی در طراحی سایت


تایپوگرافی در طراحی سایت در طراحی سایت اطمینان از تجربه خوب کاربری بسیار مهم است و هر جنبه ای از آن می تواند تاثیر به سزایی در قابلیت های وب سایت شما داشته باشد. یکی از این جنبه ها و فاکتور های تاثیر گذار تایپوگرافی می باشد که غالبا نادیده گرفته می شود اما جز جدا ناپذیر در طراحی سایت است که بهترین شرکت طراحی سایت از آن غافل نمی شود. اگر به تمام کاربرد های تایپوگرافی در ساخت سایت توجه کنیم از عنوان های بزرگ و متن های برجسته و بزرگ گرفته تا متن های کوچک تر در می بابید که تاپیوگرافی نه تنها بخش مهمی از طراحی سایت است بلکه یک ترکیب عالی از علم و هنر می باشد. به واقع اولین حسی که کاربر از سایت می گیرد ماندگار ترین حس می باشد و تایپوگرافی کمک میکند تا قبل از مطالعه کامل مقاله و یا کلیک روی گزینه ها تجربه ای برای کاربران ایجاد کنید. به این ترتیب تایپوگرافی کار بزرگ و دشواری است چرا که انتخاب های مناسب می تواند حس کاربری بهتری برای بازدید کنندگان ایجاد کند و درد مقابل انتخاب های نامناسب و غلط هواس کاربر را از محتوای اصلی پرت می کند پس ضروری است که تایپوگرافی قابل فهم و خوانا باشد.

نکاتی که باید در تایپوگرافی در نظر بگیریم عبارتند از:

• فونت ها
تعداد فونت هایی که استفاده می کنی اهمیت زیادی دارد و تعداد آن نبایست از 3 فونت بیشتر باشد چرا که باعث می شود ساختار طراحی سایت غیر حرفه ای به نظر برسد به یاد داشته باشید که استفاده از فونت و استایل بیش از حد تایپوگرافی را خراب می کند. پس به این ترتیب تعداد فوونت ها را به حداقل برسانید و حتی گاهی یک فونت نیز می تواند کافی باشد و اگر از تعداد فونت بیشتری استفاده می کنید اطمینان داشته باشید که با یکدیگر مکمل هستند و در کنار هم استایل مناسبی خواهند داشت. همچنین استفاده از فونت های استاندارد توصیه می شود چرا کاربران با فونت های استاندارد گوگل بیشتر آشنا هستند بنابراین امکان خواندن برای کاربران آسان تر می باشد. در واقع یک تایپوگرافی خوب خواننده را به محتوا می کشاند نه به خود.

• طول خط
همواره توصیه می شود که طول خط را محدود کنید در واقع داشتن مقدار مناسب کارکتر در هر خط اثر مستقیم بر خوانایی خط دارد حتی تخمین زده شده که 60کارکتر در هر خط مناسب ترین تعداد است و سهولت خوانایی را فراهم می کند. تصور کنید که یک خط خیلی کوتاه باشد خواننده همواره باید چشم خود را مابین خط ها حرکت دهد و یا این که خط خیلی طولانی باشد خواننده تمرکز خود را از دست می دهد. علاوه بر این در گوشی های تلفن همراه 30 الی 40 کارکتر مناسب می باشد.

• انعطاف پذیر
کاربران از دستگاه های متفاوت با اندازه های گوناگون برای ورود به سایت استفاده می کنند بنابراین مهم است که از چه فونت و نوشته ای استفاده می کنید تا برای تمامی رابط های کاربری قابل دسترسی باشد و اطمینان حاصل کنید که فونتی که انتخاب کرده اید برای اندازه های کوچک نیز قابل مشاهده و خواندن است و از قلم هایی که زیبایی دارند اما خواندن آن ها دشوار است اجتناب کنید. همچنین از فونتی استفاده کنید که تمایز میان حروف آن آشکارا باشد بنابراین فونت خود را برای متن ها متعدد امتحان کنید تا اطمینان حاصل کنید مشکلی برای کاربران ایجاد نمی شود.

• فاصله بین خطوط
در تایپوگرافی اصطلاحی برای فاصله بین خطوط داریم که به آن ارتفاع خط می گویند. زمانی که فاصله بین خطوط را افزایش می دهید خواندن آسان تر خواهد شد اما فاصله بیش از حد نیز از جذابیت و زیبایی می کاهد بناربران توصیه می شود که فاصله بین خطوط 30درصد ارتفاع کارکتر ها باشد. به این ترتیب طبق تحقیقات با رعایت ارتفاع خطوط و فراهم کردن فضای سفید مناسب درک مطلب را تا 20درصد افزایش خواهید داد.

• کنتراست رنگ
اطمینان حاصل کنید در طراحی وب سایت که از کنتراست رنگ کافی برخوردار هستید بع این ترتیب از رنگ ها یکسان و مشابه برای متن و پس زمینه استفاده نکنید زیرا که هرچه متن قابل مشاهده تر باشد امکان اسکن محتوا برای کاربران ساده تر خواهد بود. هنگامی که رنگ خود را انتخاب کردید لازم است با کاربران واقعی در دستگاه های گوناگون آن را امتحان کنید. نکته دیگر در خصوص رنگ ها این است که برای متن ها از رنگ های قرمز و سیز بپرهیزید کوری رنگی یکی از رایج ترین مشکلات و اختلالات است و در این میان کور رنگی سبز و قرمز متداول تر است بنابراین استفاده از این رنگ ها توصیه نمی شود.

• چشمک زن
یکی از مواردی که همواره توصیه می شود از آن بپرهیزید عدم استفاده از متن های چشمک زن است. متن های چشمک زن در تایپوگرافی موجب بر هم زدن تمرکز کاربر و همچنین آزار چشم بازدید کننده شود که این امر نه تنها موجب ناتوانی در درک مطلب می شود بلکه کاربر را از طراحی وب سایت فراری می دهد.

واحد توسعه و تحقیق شرکت نونگار پردازش