تاثیر تایپوگرافی در طراحی سایت

تاثیر تایپوگرافی در طراحی سایت

تاثیر تایپوگرافی در طراحی سایت


طراحی موثر و متناسب تایپوگرافی یک هنر طراحی سایت محسوب می گردد . این امر به ویژه زمانی قوت میگیرد که طراحی UI - شما متن محور باشد و محتوای TEXT اهمیت داشته باشد، . ایجاد احساس در رابط کاربری در چنین حالتی با انتخاب یک فونت مناسب در طراحی UI هنر محسوب می گردد.
برای اشاره به اهمیت تایپوگرافی در طراحی رابط دیجیتال به این جمله مقاله Oliver Reichenstein اشاره می کنیم ، " 95٪ طراحی وب سایت تایپوگرافی است " . یک طراح بزرگ می داند که چگونه با متن کار کند، در منظور ما فقط محتوا نیست، ایجاد یک تجربه کاربری مبتنی بر متن در رابط کاربری است.

چه عواملی باعث بهبود تایپفیس UI می شود

مقیاس پذیری – رابط های کاربری باید در اندازه ها و دستگاه های مختلف قابل تنظیم و سازگار باشند، به طوری که نوع تایپ انتخاب شده باید به خوبی در تمام اندازه ها و قالب های مختلف جلوه مناسبی داشته باشد. بسیاری از فونت ها خوانا و قابل خواندن هستند و جزیئات برجسته ای دارند اما برخی از فونت ها جزیئات و جزای زیادی دارند و طبعا در دستگاه های با قاب بزرگ جلوره زیبایی دارند اما در دستگاهای موبایل باعث ناخوانا بودن و افت کیفیت رابط کاربری می شوند. پس انتخاب تایپ یا فونت مقیاس پذیر بر اساس قاب مهم است.
شفافیت، ضوح و قابل تشخیص بودن - بسیاری از فونت ها حروفی دارند که ظاهر مشابه و یا کاملا یکسانی دارند و تشخیص آنها را در مجموعه دشوار می کند. این قضیه می تواند خواندن متن را در رابط کاربری مشکل نماید. در مثال زیر از فونت Gill Sans استفاده شده است . در این فونت 1 از L بزرگ و l کوچک غیر قابل تشخیص است مانند مثال زیر:
 
شفافیت،  ضوح  و قابل تشخیص بودن
انواع و اقسام وزن (Weights) - یکی دیگر از ویژگی با ارزش یک تایپفیس دارا بودن وزن های (Weights) مختلف در آن فونت است. این تنوع اجازه می دهد تا شما به مجموعه با سبک یکسان از حروف مشابه و البته با تفاوت های ظاهری کم دسترسی داشته باشید. تا حد زیادی می تواند مورد مقیاس پذیری که در فوق به آن اشاره شد پوشش دهد. همچنین در ایجاد سلسله مراتب در سرفصل ها ، سرتیتر و پاراگرافها کمک می کند. یک فونت خوب تعداد انتخاب زیادی برای تنظیمات UI به شما ارائه می دهد.