بنیان وب سایت ها چکونه شکل گرفت بخش اول

بنیان وب سایت ها چکونه شکل گرفت بخش اول

بنیان وب سایت ها چکونه شکل گرفت بخش اول


چگونه شروع شد و از کجا. سوالات مهمی که هر کسی در مورد هر موضوعی ابتدا به این سوالات می اندیشد. زمانی که مبحث طراحی سایت مطرح می شود باید اشاره کنیم به اواخر قرن بیستم. زمانی که افزایش میزان استفاده از ابزار الکترونیکی و فایل های دیجیتالی باعث شد تا یک مفهوم جدید شکل بگیرد که امروزه ارتباط تنگاتنگی با مقوله طراحی سایت دارد. مفهوم HTML که در مقالات دیگر سایت به صورت جامع و کامل به توضیح آن خواهیم پرداخت. اما یک تعریف کلی از آن به اینگونه است که فایل های HTML انواعی بودند که شامل متون و تصاویر و صدا ها می شدند. بعد از کذشت زمان و با کسترش بیش از حد این فایل ها مفاهیم جدید دیگری نیز به وجود آمدند، مفاهیمی از قبیل سایت و وب سایت و طراحی سایت. وب سایت ها فایل هایی است که بر روی شبکه جهانی اینترنت قرار گرفته و ابزار مناسبی برای ارتباطات سریع و در لحظه بین کاربران و نیز به اشتراک گذاشتن فایل ها می باشد. سرعت انتشار و همگانی شدن این پدیده به گونه ای بود که امروزه یکی از پر کاربرد ترین رسانه های موجود در دنیا محسوب می شود و با توجه به تعدد شرکت ها و افرادی که به طراحی سایت مشغولند در مدت زمان کمی جای تلویزیون را نیز خواهد گرفت. برای اینکه بیشتر با مقوله طراحی سایت آشنا شوید یک تقسیم بندی کلی را از وب سایت ها ارائه می دهیم. این دسته بندی وب سایت ها را به سه بازده زمانی تقسیم می کند.


دسته بندی وب سایت ها


از زمانی که سایت ها به وجود آمدند تا امروز که در حال نگارش این نوشتار هستیم وب سایت ها را می توانیم به سه بازده زمانی مختلف تقسیم کنیم.

بازده زمانی اول


در بازده اول زمانی کاربران صرفاً قادر به مشاهده اطلاعات وب سایت ها بودند و نمی توانستند به ایجاد محتوا در آنها بپردازند. اطلاعاتی که توسط صاحبان سایت ها بر روی سایت قرار می گرفت و به عبارتی دیگر طراحی سایت به صورتی یک طرفه انجام گرفته بود. این مدل سایت ها هنوز هم وجود دارند و بعضی از شرکت ها از آن استفاده می کنند.


بازده زمانی دوم


نسل دوم وب سایت ها که به وب سایت های مشارکتی نیز مشهور هستند زمانی به وجود آمد که احساس شد نیاز است کاربران در محتوا و مطالب سایت دخیل باشند. مشارکتی نیز به این جهت می گویند که هم مدیر سایت و هم کاربر در ایجاد محتوای سایت دخیل هستند. در این بازده زمانی بود که به کمک فناوری هایی نظیر آجاکس طراحی سایت های بهتری را شاهد بودیم و سرعت بارگذاری صفحات بیشتر شد. در واقع بیشتر صفحاتی که امروزه در اینترنت وجود دارد و ما نیز به دفعات از آنها بهره می بریم از همین نوع سایت ها می باشد.


بازده زمانی سوم


اما سرعت تغییرات طراحی سایت به اینجا بسنده نکرد و امروزه کارشناسان طراحی سایت به سمت تولید وب سایت های هوشمند حرکت کرده اند. وب سایت های هوشمند وب سایت هایی است که توانایی شناخت مخاطب و برقرار کردن ارتباط با آنها را دارند. این سایت ها توانایی های بسیار جذابی دارند. مثلاً می توانند با توجه به علایق کاربران محتوا را تغییر داده و در اختیار کاربر بگذارند. البته تعداد این سایت ها بسیار کم است. لازم به ذکر است که در طراحی سایت و برنامه نویسی این سایت ها از هوش مصنوعی استفاده می شود و اختراع این تکنولوژی باعث به وجود آمدن این ایده در طراحی سایت شده است.