برداشت اول در هر چیزی بسیار مهم و تاثیرگذار میباشد. در طراحی سایت فروشگاهی یا طراحی سایت شرکتی هم زمانی که کاربران برای اولین بار با آن رو به رو میشوند بسته به مواردی که رو به رو میشوند ذهنیت مختلفی را نسبت به آن طراحی سایت پیدا میکنند که اگر موارد سایت متناسب با نظر کاربر بود باعث میشود تا کسب و کار مربوطه گسترش پیدا کند اما اگر بر خلاف رضایت مشتری بود طراحی سایت مربوطه با افت شدیدی مواجه میشود. یکی از مواردی که بسیار در نظر کاربران از اهمیت بالایی برخوردار است سرعت بارگذاری سایت میباشد.
مفاهیم FCP و FID
گوگل از دو مورد برای بررسی سرعت کنسول جستجو استفاده میکند در واقع گزارش Speed بر اساس دو مورد اندازه گیری میشود. FCP و FID که هر کدام معانی مختلفی را برای کاربران انتقال میدهد.
FCP که مخفف First Contentful Paint میباشد در واقع به مدت زمانی که برای لود شدن اولین مطلب در صفحه میباشد که هرچه این مورد بیشتر باشد احتمال بستن طراحی سایت توسط کاربران قبل از لود شدن آن نیز بیشتر میشود.
FID که مخفف First Input Delay میباشد که به مدت زمانی که کاربر برای اولین بار به هر المانی مانند دکمه یا عناصرهای مربوطه که در طراحی وب سایت کلیک میکند و مرورگر به آن پاسخ میدهد گفته میشود. در واقع FID به اندازه گیری حاصل از کلیک کردن شما تا زمانی که صفحهی نتیجه آن کلیک ظاهر شود را میگویند.
تاخیر در هر دو مورد باعث ناراحتی کاربران میشود که اولین تاخیر ورودی یعنی FID است توجه کنید که در دید اول بسیار مهم است که آن طراحی وب سایت چه ذهنیتی را در کاربران به وجود میآورد که در این صورت شما باید تمام تمرکز خود را بر تعامل کاربر با طراحی سایت ایجاد کنید. معمولا راه حلهای مختلفی برای تاخیر طراحی سایت وجود دارد که رفع هر کدام از آنها به این معنا نیست که همه مشکلات مربوط به لود شدن آن حل شده است.
توجه کنید تا اگر در صفحات کگزارش با عبارت Not data available را مشاهده نمودید به این معنی است که اطلاعات طراحی سایت شما در کنسول جستجو مشاهده نشده و جدید میباشد و با به اندازه کافی در گزارش CrUX در دسترس نمیباشد. اگر طراحی سایت خود را به تازگی راه اندازی نمودهاید باید بدانید که چند روزی طول میکشد تا دادههای شما توسط گوگل آنالیز و ارسال شود.
مدت زمان ایده ال FID
همانطور که گفته شد فاکتورهای مختلفی در تاثیرگذاری جلب نظر کاربران حائز اهمیت میباشد که یکی از آنها سرعت طراحی سایت میباشد در واقع با اولین موردی که کاربر با آن مواجه میشود این موضوع است پس حتما برای سرعت بارگذاری طراحی سایت خود حساسیت به خرج دهید.
توجه کنید تا زمان FID هم یک زمان عالی را در بر بگیرد برای مثال باید مدت زمان بارگذاری آن کمتر از 100 میلی ثانیه باشد اگر بیشتر از آن باشد به مراتب جذابیت سایت و ترافیک آن ضعیفتر میشود و افراد نیز از دیدن آن صرف نظر میکنند.
• عالی 0 الی 100 میلی ثانیه
• نیاز به بهبود 100 الی 300 میلی ثانیه
• ضعیف بالای 300 میلی ثانیه
موارد مهم در بهبود FID
اگر سوالی ذهنتان را مشغول کرده که برای بهبود FID چه باید کرد ما در پاسخ به شما میگوییم که باید کارهای اصلی را به حداقل برسانید همچنین به کاهش دادن زمان اجرای JavaScript بپردازید. سعی کنید تا تعداد درخواستها را کم کنید.
تنها معیاری که برای اندازه گیری ریسپانسیو، در زمان بارگذاری به کار میرود FID میباشد. فاکتورهایی که بر اندازه گیری FID تاثیر گذار میباشد فقط کلیک کردن و فشردن دکمهها میباشد. اما تعاملات دیگری مانند زوم کردن و اسکرول کردن در این راستا موثر نمیباشد.
توجه کنید زمانی تاخیر ورودی رخ میدهد که مرورگر در حال انجام کارهای دیگر میباشد. و زمانی که بسیار شلوغ میباشد نمیتواند به سرعت جواب کاربر را بدهد که در این صورت افراد منتظر میماند.
نحوه اندازه گیری FID
تاخیر در زمان گزارش گیری زمانی رخ میدهد که مرورگر سرگرم گار دیگری میباشد در عین حال نمیتواند وقتی مشغول کار دیگری است به کاربر پاسخ دهد لازم به ذکر است که FID فقط تاخیر در پردازش رویداد را اندازه گیری میکند.
FID یکی از فاکتورهایی میباشد که باید با Feild اندازه گیری کرد نه مورد دیگری ابزارهایی که با استفاده از آن میتوان به اندازه گیری پرداخت عبارتند از: گزارش تجربه کاربری از مرورگر کروم ، گزارش وایتال وب از کنسول جستجو PageSpeed Insight و... است.
با مطالعه این بخش دانستید که سرعت بارگذاری طراحی سایت چقدر اهمیت دارد پس اگر شما صاحب مشاغل هستید و طراحی سایت املاک، طراحی سایت خبری، فروشگاه اینترنتی آنلاین و هر کسب و کاری که دارید حتما باید به سرعت بارگذاری سایت خود اهمیت دهید تا کابران زیادی را جذب سایت خود کنید. لازم به ذکر است که اگر برای ساخت سایت خود زیر نظر بهترین شرکت طراحی سایت انجام دهید میتوانید تا حدودی مشکلات خود را کاهش دهید.