در طی فرآیندی تصمیم داریم تا کار با کنسول جستجوی گوگل و یا وب مستر را تشریح سازیم وسعی بر این داریم تا شما کاربران محترم را با نحوه ی کار با تمامی تب های موجود و یا ابزارهای موجود در این فرآیند آشنا سازیم. چراکه یادگیری در این زمینه ما را در مدیریت سایت و سئو سایت مد نظرمان یاری می رساند.

Performance

هنگامی که شما وارد اکانت خود در webmaster tools خواهید شد صفحه ی مورد نظر برای شما باز خواهد شد که در سمت چپ تب performance مربوط به URL موردنظر را مشاهده خواهید کرد(1) و با کلیک کردن بر روی این تب در حقیقت صفحه ای جدید در سمت راست تب باز خواهد شد که اطلاعات جدیدی را به نمایش در می آورد(2). این اطلاعات در دو بخش کلی تقسیم بندی شده است:

طراحی سایت-(Performance reports) گزارش عملکرد

لازم به ذکر می باشد که این گزارشات به صورت پیش فرض بر روی سه ماه گذشته فوکوس شده است و شما می توانید با انتخاب تب Date مورد نظر، Date range دلخواه را انتخاب کنید و سپس گزارشات مربوط به بازه ی زمانی دلخواه را مشاهده کنید و در غیر این صورت شما گزارشات بازه ی زمانی پیش فرض مربوط به 3 ماه گذشته را مشاهده خواهید کرد.

بخش اول (بالایی):

حاوی نموداری (4) است که عملکرد سایت ما را در همین قالب (نمودار) به نمایش در می آورد. در این قسمت ما در هدر چهار تب، تب آبی رنگ، تب بنفش رنگ، تب سبز رنگ و تب نارنجی رنگ را مشاهده خواهیم کرد (5) و در پایین این تب ها نموداری مشاهده می کنیم که محور x این نمودار به بازه زمانی اختصاص دارد که به دلخواه می توانید این بازه را تنظیم کنید و محور y این نمودار به تعداد کلیک کاربران در سایت شما اشاره دارد.حال به تشریح هر کدام از این تب ها در هدر همین بخش خواهیم پرداخت:

طراحی وب سایت-(Performance reports) گزارش عملکرد

تب آبی رنگ (Total clicks):

این تب در حقیقت وقتی تب performance را باز می کنیم به صورت پیش فرض فعال می باشد و کارش به این شکل می باشد که تمامی کلیک های مربوط به سایت مد نظر را در محور Y نمایش خواهد داد و در محور x بازه زمانی مربوطه به نمایش در آمده است. در حقیقت با کلیک بر روی این تب نمودار مربوط به تعداد کلیک برای ما فعال و یا غیر فعال خواهد شد و با فعال کردن این نمودار می توان با هاور کردن ماوس روی این نمودار به این نتیجه برسیم که در بازه ی زمانی مشخص به عنوان مثال در ماه مارس 2019 چه تعداد کلیک در سایت شما اتفاق افتاده است. لازم به ذکر می باشد وقتی شما به نقطه برخورد محور x و y هاور می کنید یک باکس کوچک نمایان خواهد شد که اطلاعات مربوط به تب های فعال مربوط به این فرآیند را ارائه می دهد.
لازم به ذکر می باشد که شما می توانید هرکدام از این تب ها را هم به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهید و هم همه را با کلیک کردن فعال کنید و تمامی گزارش را به صورت کامل در قالب نمودار مشاهده بکنید.

تب بنفش رنگ (total impressions):

این تب هم همانند تب کلیک به صورت پیش فرض فعال می باشد و در صورت غیر فعال بودن شما این امکان را دارید که با کلیک کردن بر روی همین تب، نمودار مربوط به آن را به نمایش دربیاورید و وقتی این تب را فعال کردید در سمت راست نمودار در محور y، تعداد بازدید کنندگان به گزارش نموداری اضافه خواهد شد و شما می توانید با هاور کردن بر روی نقطه برخورد دو محور(x,y) می توانید باکس نمایان شده مربوطه را مشاهده کنید و به این درک برسید که در بازه ی زمانی مد نظر چند نفر از سایت شما بازدید به عمل آورده اند در ضمن اگر تب دیگری هم از تب های موجود در این بخش فعال باشد می توانید آمار مربوط به آن را هم در باکس نایان شده و هم در نمودار مشاهده کنید.

تب سبز رنگ (Average CTR):

این تب را همانند دو تب بالا و گفته شده را می توان با کلیک برروی آن فعال و غیر فعال کرد. در این جا نکاتی را باید توصیف کنیم که به این صورت می باشد: شما اگر برای سایت مدنظرتان این تب را به تنهایی فعال کنید، می توانید در محور y آمار مربوط به این تب و با توجه به بازه ی زمانی که نوع متغیر محورش ثابت می باشد، اطلاعات مربوطه را مشاهده کنید اما اگر مابقی تب ها هم فعال باشد دیگر در محور y اطلاعاتی نخواهید دید و می توانید با هاور شدن ماوس اطلاعات گزارش را برای همه ی تب ها در نمایان شدن باکس مربوطه مشاهده کنید. لازم به ذکر می باشد که این تب نرخ کلیک بر روی پیوند های درج شده در سایت مد نظر را نمایش می دهد.

تب نارنجی رنگ (Average position):

در حقیقت فرآیند این تب هم همانند تب های ذکر شده می باشد. درواقع موقعیت متوسط میانگین بیانگر موقعیت هایی است که وب سایت شما در یک کلمه کلیدی در کشورهای مختلف را رتبه بندی می کند. ممکن است وب سایت شما در ایالات متحده آمریکا در رتبه 1 برای کلمه کلیدی قرار داشته باشد اما به این معنی نیست که این وب سایت در استرالیا یا انگلستان در رتبه 1 قرار دارد. موقعیت کلمات کلیدی مشابه در کشورهای مختلف متفاوت خواهد بود. به عبارتی میانگین رتبه شما برای کلمات کلیدی در تمامی موقعیت ها موجود عنوان می کند.