بازاریابی شاخه‌های مختلفی را در بر می‌گیرد که یکی از آن‌ها کپی رایتینگ Copywriting یا Copyright می‌باشد. ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که کپی رایتینگ چیست؟ کپی رایتینگ برای نوشتن متن تبلیغات به کار می رود و برای فروش هرچه بیشتر محصولات کمک می‌کند. علاوه بر آن نقش بازاریابی برای کسب و کارهای اینترنتی را دارند. از آن‌جایی که هر تبلیغاتی اهداف مختص به خود را دارند در کپی رایتینگ سعی می‌شود تا با در نظر داشتن اهداف با ایده‌های خلاق بهترین تبلیغ و جملات را برای معرفی محصولات و خدمات ارائه می‌دهند.

کپی رایتینگ چیست؟

کپی رایتر کیست؟

کسی که فعالیت‌های مربوط به کپی رایتینگ را انجام می‌دهد و کارهای بازاریابی مانند طراحی سایت، ایمیل، بروشور، بنر، کاتالوگ را بر عهده دارد کپی رایتر گفته می‌شود. کپی رایترها می‌توانند پیام‌های تبلیغاتی خود را در حوزه‌های مختلف مانند رادیو، تلویزیون، یا اینترنت ارائه ‌دهند.
مهارت‌هایی که باید کپی رایترها داشته باشند عبارتند از: به زبان انگلیسی مسلط باشد، دامنه لغات وسیعی داشته باشد، کنجکاو باشد، دارای هوش اجتماعی بالا همچنین از خلاقیت بسیار بالایی برخوردار باشد، توانمندی بالایی در تحقیق کردن داشته باشد. دارای اطلاعات عمومی بالا همچنین تمایل بالایی برای یادگیری داشته باشد.

نکات مهم در نوشتن متن تبلیغات

توجه کنید که در متن تبلیغاتی باید بدون پرداختن به حاشیه به اصل مطلب بپردازید همچنین از کلی گویی بپرهیزید. کاربران باید متوجه جزئیات تبلیغات شوند علاوه برآن در تبلیغات از نظر مشتریان معروف استفاده کنید. متن آگهی شما باید ساده واضح و قابل فهم باشد، اگر محصولی برای فروش دارید حتما به طور دقیق آن را برای مشتریان توضیح دهید. از ویژگی‌های دیگر نوشتن متن تبلیغات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.شناخت مشتریان

یکی از نکات مهم در نوشتن متن تبلیغات شناخت کاربرانی که با کسب ‌و کار شما سروکار دارند می‌باشد. از آن‌جایی که کاربران کپی رایترها گروه خاصی از افراد هستند باید به نیازهای آ‌ها آشنا باشند. و با توجه به شناخت نیازهایشان همچنین توجه به سن جنسیت قومیت درآمد اشتغال و... می‌توانید بهترین تبلیغات را به آن دسته از افراد ارائه دهید.

2.از لحن مثبت استفاده کنید

توجه کنید که داشتن احساسات مثبت تاثیر بسیار بالایی در جذب مشتری دارد شما باید این احساسات مثبت را برای کاربران خود منتقل کنید. یعنی نوشته شما باید در بردارنده احساسات مثبت و حس صمیمیت باشد و از پرداختن به اصطلاحات تخصصی پرهیز کنید تا درک آن برای کاربران دشوار نباشد. اگر شما دارای احساسات مثبتی باشید شک نکنید که آن را نیز به اطرافیان خود منتقل می‌کنید.

3.صادقانه بنویسید

یکی دیگر از نکات مهم در نوشتن متن تبلیغات صادق بودن می‌باشد. همیشه با صداقت و رک گویی هدف خود را برای کاربران خود بیان کنید و پلان کارهای خود را برای کاربران ارائه دهید. با این روش شما می توانید اعتماد مشتری را جلب کرده و بازدید کنندگان را به مشتری تبدیل کنید. مشتریان دوست دارند شما با آن‌ها صادق باشید و اگر در بین حرف‌های شما دروغی مشاهده کنند دیگر به هیچ وجه به شما اعتماد نمی‌کنند. اگر بیان کردن کلمه یا جمله‌ای ضروریتی ندارد از به کار بردن آن خودداری کرده و کلمات و جملات مفیدی را به کار ببرید.

4.هیجان انگیز بنویسید

تلاش کنید تا هیجان انگیز بنویسید. هیجان می تواند بر روی احساسات مشتری تاثیرگذار باشد. برای نوشتن این جملات هیجان انگیز توجه کنید که از جملات مجهول استفاده نکنید. از فعل‌های که احساس شور و انگیزه بالایی را به مخاطب منتقل می‌کند استفاده کنید، از جملات کوتاه‎‌تری استفاده کنید تا بر روی کاربران انرژی و انگیزه ایجاد کنید علاوه بر آن توجه کنید تا از جملات کوتاهی استفاده کنید. از آن‌جایی که افراد از متن‌های کسل کننده فراری هستند دوست دارند کمی هیجان و تنوعی را در متن شما ببینند.

5.عنوان مناسبی انتخاب کنید

یکی دیگر از موارد بسیار حساس که در نکات مهم در نوشتن متن تبلیغات باید به آن توجه کنید عنوان می‌باشد. عنوان اولین موردی است که بازدید کننده آن را مشاهده می‌کند و با آن جذب کسب ‌و کار مورد نظر می‌شود پس حتما برای انتخاب عنوان مناسب دقت کنید تا از محتوای جذابی برخوردار شود. شما باید توجه کنید که احساسات مخاطب را برانگیزید تا به سمت کسب و کار شما کشیده شود این امر می‌تواند به هر نحوی باشد بیان کردن طنزی، بازی کردن با کلمات و... توجه کنید اگر عنوان شما تاثیرگذار نباشد و بازدید کننده با دیدن محتوا جذب سایت شما نشود همه چیز را از دست داده‌اید.

سوالات رایج کاربران:

تفاوت کپی رایتینگ با کانتنت مارکتینگ چیست؟
کپی رایتینیگ و کانتنت مارکتینگ با هم تفاوت دارند در کانتنت مارکتینگ برای هر محتوایی یک کلمه کلیدی در نظر گرفته می‌شود سپس مطالب را باید با امور مربوط به سئو و بهینه سازی امتیازمطالب و سایت را در نظر گوگل بالا برده سپس آن را به اولویت گوگل برساند. محتوایی که در کانتنت مارکتینگ نوشته می‌شود باید طوری باشد تا کاربران را ترغیب به کلیک کردن کند. اما در کپی رایتینگ متن‌های طولانی نوشته نمی‌شود بلکه کپی رایتر باید پیام خود را با استفاده از جملات کوتاه و مفید برای کاربران ارائه دهد.

تفاوت کپی رایتینگ و تولید محتوا در چیست؟
در این دو شغل حتما باید مهارت نویسندگی بالایی داشته باشید تا کاربران را جذب کنید اما در محتوا نویسی از متن‌های طولانی برای ارائه مطلب به کاربر می پردازند اما در کپی رایتینگ باید با استفاده از متن‌های کوتاه و مفید به جذب کاربران بپردازید.

کپی رایتینگ چه کاربردهایی دارد؟
هر شرکتی باید یک کپی رایتر برای ارائه تبلیغات و فروش محصولات و ارائه خدمات داشته باشد. کپی رایتینگ کاربردهایی دارد از جمله: افزایش فروش، تبدیل بازدید کننده به مشتری، برانگیختن احساسات کاربران و...