اگر با ساخت سایت سروکار دارید قطعا با عبارت متا دیسکریپشن رو به رو شده اید و ممکن است سوالی ذهن شما را مشغول کرده باشد که متا دیسکریپشن چیست؟ متا توضیحی است که با استفاده از آن به توصیف موضوع صفحه می‌پردازیم. این توضیح برای موتورهای جستجو نوشته می‌شود.
متا دیسکریپشن یا meta Description که خلاصه‌ای از موضوع کلی صفحه می باشد که باعث تاثیرگذاری بیشتر بر روی کلیک مشتری را به دنبال دارد. لازم به ذکر است نوشتن متا معیار رتبه بندی سایت نمی‌باشد اما برای کلیک کاربران بسیار تاثیر گذاری بالایی دارد. هدف کلی از نوشتن متا دیسکریپشن برای افزایش رتبه سایت نمی‌باشد بلکه برای جذب بیشتر کاربران و ترغیب آن‌ها به جای این ‌که به سمت سایت رقبا کشیده شوند به سمت سایت شما کشیده شده و به افزایش کلیک سایت کمک کند.

متا دیسکریپشن چیست؟

نحوه‌ی نوشتن توضیحات متا

یکی از موضوعاتی که در متا باید به آن توجه کنید نحوه‌ی نوشتن توضیحات متا سئو شده می‌باشد. متا دیسکریپشن باید کوتاه، کاربردی و مفهوم را به طور واضح به کاربران برساند طوری نوشته شود تا کاربران را متقاعد کند که سایت مورد نظر همان چیزی است که به دنبال آن می باشند. لازم به ذکر است که شما باید شناخت کافی در مورد مشتریان و کاربران خود داشته باشید تا بتوانید متناسب با اهداف آن‌ها اقدام به نوشتن توضیحات متا کنید. برای مثال دیسکریپشن طراحی سایت بیمه و طراحی سایت املاک باید متفاوت باشد.

متا تگ چیست؟

متا تگ چیست؟ متا تگ ها کد HTML هستند که به نه تنها به کاربران بلکه به موتورهای جستجو نیز کمک می کنند تا محتوای قرار گرفته شده در سایت بهتر درک شود. متا تگ صفحه از جمله متا تگ دیسکریپشن دو تگ مهمی در سئو می باشند که وجود این متا تگ‌ها می‌تواند کمک بسیاری به دریافت رتبه بالا از گوگل کند اصلی‌ترین تگ‌ها عبارتند از: متاتگ Title، متا دیسکریپشن، متا تگ Content Type ، متا تگ Viewport، متن جایگزین برای تصاویر، متا تگ نوفالو، متا تگ keywords، متا تگ‌های شبکه اجتماعی.

نکات کاربردی در مورد نوشتن متا

1.طول توضیحات متا

یکی از نکات کاربردی در مورد نوشتن متا این است که توجه کنید تا در نوشتن متا دسکریپشن به مشکل بر نخورید چرا که موتورهای جستجو کاراکترهای بالاتر از 155 را در صفحه نتایج نمایش نمی دهد بنابراین اگر می خواهید که در صفحه نتایج سایت شما نمایش داده شود باید به این نکته توجه کنید در هنگام نوشتن متادیسکریپشن توجه کنید تا عبارت مورد نظر دارای طول مناسبی باشد.

2.تمرکز روی کلمات کلیدی

کلمات کلیدی بر روی همه‌ی موارد در سئوسایت و پیشرفت طراحی سایت تاثیر مثبتی می گذارد. به همین منظور در متا دیسکریپشن هم باید به این کلمات توجه کنید و سعی کنید تا از کلمات مترادف استفاده کنید با این حرکت زمانی کاربر موردی را جستجو می کند گوگل این کلمات مترادف را پررنگ می کند و وجود هر چه بیشتر آن‌ها باعث می شود تا نتایج بهتری را ایجاد کنید.

3.توضیحات متا مرتبط با محتوا باشد

عبارت متایی که انتخاب می‌کنید توجه کنید تا حتما مرتبط با محتوا باشد. زمانی که شروع به نوشتن می‌کنید ببینید که محتوای شما دقیقا راجع به چه موضوعی صحبت می‌کند تا آن را در متای محتوای خود به کار ببرید. زمانی که کاربر به جستجوی موردی می پردازد با سایت‌هایی مواجه می‌شود که فقط عنوان و متن پایین عنوان یا توضیحات متا نمایان می‌شود که باید از بین آن توضیحات به انتخاب سایتی بپردازد.

4.توضیحات واضح و جذاب باشد

توضیحاتی که در متا قرار می‌دهید باید واضح و جذاب باشد توجه کنید متنی که شما در توضیحات قرار می‌دهید نقش تبلیغات رایگان برای سایت شما را دارد بنابراین متن شما باید طوری باشد تا کاربران در بین رقبای کسب ‌و‌ کار شما، سایت شما را انتخاب کنند همچنین می‌توانید با توضیحات جذاب به افزایش کلیک کاربران و افزایش ترافیک سایت خود کمک کنید. توضیحات شما نباید از مفاهیم غیرقابل مفهوم برخوردار باشد حتما توجه کنید که از کلمات مناسبی استقاده کنید تا حس کنجکاوی کاربران را برانگیزد.

5.منحصر به فرد باشد

توضیحات متا بهترین فرصت برای برقراری ارتباط با کاربران را در اختیار سایت قرار می‌دهد. پس توجه کنید که متن یا پاراگرافی که در هر صفحه قرار می‌دهید باید منحصر به فرد باشد و به هیچ عنوان تکراری نباشد. شما حتما مجبور به قرار دادن متن متا نیستید اگر ایده و فکر جالبی برای نوشتن آن ندارید از عبارت‌هایی که مرتبط و مناسب نیستند استفاده نکنید چرا که صدمات بدی را بر سایت خود وارد می‌سازید.

6.توضیحات متا در شبکه‌های اجتماعی

همانطور که مطلع هستید شبکه‌های اجتماعی فضای بسیار مهم برای کاربران می‌باشد. فعالیت شما در شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شود تا افراد جذب سایت شما شوند و به تعداد کاربران خود بیافزایید. زمانی که شما توضیحات محتوایی را در شبکه‌های اجتماعی انتشار می‌کنیم کاربران به راحتی می توانند با محتوای صفحه ارتباط برقرار کرده و صفحه شما را دنبال می کنند. متا دیسکریپشن چیست؟

توضیحات متا در سئو

توضیحات متا هیچ تاثیر مستقیمی بر روی سئو سایت ندارد فقط به افزایش کلیک سایت یا CTR کمک می‌کند. همانطور که می‌دانید گوگل ارزش زیادی را برای کاربران خود قائل می شود به همین منظور در توضیحات متا در سئو زمانی که کاربران از سایت و محتوای شما رضایت کافی داشته باشند در نظر موتورهای جستجو هم از ارزش بالایی برخوردار خواهید شد.

سوالات رایج کاربران:

آیا می توان چندین متا برای یک صفحه بنویسیم؟
خیر توضیحات متا در هر متن فقط باید یک بار نوشته شود و امکان نوشتن چندین توضیحات وجود ندارد.

آیا برای توضیحات متا باید از جملات معنا دار استفاده کنیم؟
بله از آن جایی که گوگل روز به روز در حال ارتقا خزندگان خود می‌باشد که بر روی نگارش و کلماتی که قرار می‌دهید توجه می‌‌کند اگر کلمه‌ها را صرفا برای پر کردن به کار ببرید متوجه شده و سایت شما را جریمه خواهد کرد.

آیا می توان تصویر هم در توضیح متا قرار داد؟
خیر فقط متن می‌تواند شامل توضیحات متا باشد و تصویر نمی‌تواند در توضیح متا قرار گیرد.