همانطور که می دانید سئو مهم‌ترین فرآیند برای رسیدن صاحبین سایت‌ها به اهداف خود یعنی بالا آمدن سایت در صفحه اول گوگل می باشد. موارد بسیاری وجود دارد تا با انجام آن ها می توان به قرار گرفتن سایت در اولویت گوگل کمک کرد که یکی از آن موارد متا تگ ها می باشد. افرادی که تازه وارد دنیای طراحی وب سایت شده اند ممکن است با این اصطلاح آشنا نباشند و سوال متا تگ چیست؟ ذهنشان را درگیر کند ما در این بخش می خواهیم به معرفی متا تگ بپردازیم.
کلمه متا که مخفف Metadata می باشد این تگ ها داده هایی می باشند که برای موتورهای جستجو به کار می روند. متا تگ ها در واقع کدهای HTML هستند که به راحت‌تر درک شدن محتوای سایت توسط موتورهای جستجو همچنین کاربران کمک می کند.

متا تگ گوگل

متا تگ گوگل که قابل فهم در گوگل هستند در قسمت Head قرار دارند و به موتورهای جستجو کمک می کنند تا درک عالی را از سایت مربوطه داشته باشند. متا تگ ها دارای انواع مختلفی می باشند که موتورهای جستجو از همه‌ی آن ها پشتیبانی نمی کند. گوگل در بیانه ای اعلام کرد که فقط برخی از متا تگ ها قابل فهم در گوگل می باشند که می توانید از آن ها در سایت خود استفاده کنید.

متا تگ چیست؟

انواع متا تگ ها

متا تگ ها دارای انواع مختلفی می باشد که عبارتند از:
• متا تگ Title یا عنوان
این متا تگ هم یک کد HTML می باشد که برای توصیف عنوان محتوا که بیان کننده توضیح کلی محتوا می باشد. برای انتخاب این متا تگ از کلمات کلیدی استفاده می کنند تا تاثیرگذاری بالایی در سئو داشته باشد.

• متا description
صاحبان طراحی سایت شرکتی زمانی که می خواهند به توصیف کوتاهی از صفحه برای موتورهای جستجو و کاربران بپردازند از یکی دیگر از انواع متا تگ ها یعنی متا description استفاده می کنند. این متا اگر جذاب نوشته شود می تواند در گسترش سایت بسیار موثر بوده و به افزایش کلیک سایت و جذب کاربران کمک کند.

• تگ alt
متن جایگزین تگ Alt> تصاویر مورد دیگری از انواع متا تگ ها می باشد که برای توضیح محتوای تصاویر به موتورهای جستجو می باشد یعنی زمانی که در بارگذاری تصویر با مشکلی رو به رو شدید این متن که حاوی کلمات واضح می باشد بیان کننده‌ی محتوای تصویر می باشد.

• متا تگ Content Type
کاربرد متا تگ Content Type> بیان کننده نوع کاراکترهای آن صفحه می باشد. اگر از این متا تگ به درستی استفاده نکنید و آن را به حال خود رها کنید ممکن است مشکلاتی را در نمایش محتوای شما به کاربران رخ دهد وجود این متاتگ در هر صفحه ای ضروری می باشد.

• متاتگ noindex
این متا که یکی دیگر از انواع متا تگ ها می باشد به قرار نگرفتن صفحه ای از سایت در نتایج جستجو اشاره می کند یعنی وقتی شما علاقه ای به ایندکس شدن یک صفحه را ندارید می توانید از این متا تگ noindex> استفاده کنید.

• متا تگ نوفالو Nofollow
گوگل با ایجاد متا تگ نوفالو Nofollow> این امکان را برای وبمسترهای فراهم آورده تا به ربات های موتور جستجو بیان کند تا از کدام لینک ها پشتیبانی نکند.

• متا تگ ربات
یکی دیگر از متا تگ ربات می باشد که برای ربات های جستجوگر که وظیفه آن ها جمع آوری اطلاعاتی مربوط به سایت مورد نظر می باشد توضیحاتی را می دهد که آیا از صفحات سایت مربوطه پشتیبانی کند و یا به ایندکس کردن یا ایندکس نکردن بپردازد؟

• متاتگ Viewport
همانطور که روز به روز استفاده از موبایل و تبلت در حال پیشرفت می باشد و افراد زیادی به استفاده از موبایل و تبلت در کارهای روزانه خود می پردازند. به همین منظور باید از متاتگ Viewport استفاده شود این متا تگ مهم‌ترین متا تگ ها می باشد که به مرورگر نشان می دهد تا سایت مورد نظر را در قالب موبایل و تبلت و دیگر نمایشگرها نشان دهد تا افرادی که با استفاده از این نمایشگرها به بازدید از سایت می پردازند دچار مشکلی نشوند. پس حتما به متا تگ Viewport> که ضروری ترین موارد از متا تگ ها می باشد توجه کنید و آن را در سایت خود به کار گیرید.

متا تگ open graph چیست؟

متا تگ پروتکلی است که صفحه سایت اجازه می دهد تا اطلاعات بهینه و مفیدتری از صفحات خود در اختیار شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، توییتر، لینکدین و.... قرار دهد تا کاربران که در شبکه های اجتماعی فعال هستند از این اطلاعات استفاده کنند.

متا تگ های غیر ضروری

علاوه بر این مواردی که در بالا ذکر شد متاتگ بد هم وجود دارد که هیچ اثری بر روی سئوی سایت شما ندارد بهتر است در بخش Head از این متا تگ ها هیچ استفاده ای نشود تا اطلاعات اضافی بر دیتابیس شما ذخیره نشود. متا تگ های غیر ضروری عبارتند از:
• نویسنده یا نویسنده سایت Author/web author
• بعد از بازدید دوباره Revisit after
• تاریخ انقضا Expiration/date
• کپی رایت Copyright
• خلاصه Abstract
• کنترل کش سایت Cache control
• توزیع Distribution

متا تگ در سئو چیست؟

متا تگ ها در سئو سایت و قرار گرفتن سایت در صفحه اول گوگل بسیار کمک می کنند اما به شرطی که به درستی از آن استفاده شود. برای به کار گیری این متا تگ ها در سئو می توان از بعضی CMS ها مانند وردپرس استفاده کرد که در قسمت ویرایشگر متن که در اختیار نویسندگان قرار داده شده است می توان محتوای با ارزشی تولید کرد که در راستای بهینه سازی محتوا از آن استفاده کرد.