برای رشد کسب و کار در دنیای اینترنت و تکنولوژی صاحبان کسب و کارها دست به هر کاری می‌زنند تا طراحی وب سایت خود را برای افراد معرفی کنند و از محصولات و خدماتشان بیش‌تر به کاربران خود توضیح دهند. یکی از روش‌های مناسبی که در دنیای دیجیتال مارکتینگ بسیار مطرح می‌باشد ریفرال مارکتینگ یا Referral Marketing است که بازاریابی آن هم به صورت آنلاین و هم به صورت آفلاین می‌باشد معنی آن به انگلیسی به معنای مراجعه و در برخی از کسب و کارها به معنی زیر مجموعه می‌باشد در حقیقت این بازاریابی کمک می‌کند تا کاربرانی که مشتری کسب و کار شما می‌شوند به مشتری وفاداری تبدیل شوند. در واقع در این روش از بازاریابی مشتری و فروشنده هر دو از خرید خود رضایت کاملی را خواهند داشت.
مقاله شاخه های دیجیتال مارکتینگ را نیز مطالعه بفرمایید.

ریفرال مارکتینگ-طراحی سایت

استراتژی ریفرال مارکتینگ Referral Marketing

برای راه اندازی این ریفرال مارکتینگ Referral Marketing یا بازاریابی ارجاعی باید یک برنامه ریزی مشخصی را برای خود در نظر بگیرید در واقع این روش از بازاریابی ریفرال مارکتینگ، مشتریان را هدف قرار می‌گیرد و برندها را به آن‌ها یاداوری کرده سپس به ارائه پیشنهادهای وسوسه انگیز و برانگیختن احساسات ، همچنین تحلیل و اندازه گیری فعالیت‌ها می‌پردازند.
ریفرال مارکتینگ یک روش تبلیغاتی بسیار مناسبی می‌باشد که می‌تواتند به راحتی خدمات و محصولات خود را به افراد معرفی کند اگر شما کسب و کار خود را به تازگی راه اندازی کرده‌اید و نمی‌دانید برای ارتقا آن از چه روش مناسبی انتخاب کنید ما به شما پیشنهاد استفاده از این روش از بازاریابی یعنی بازاریابی ریفرال مارکتینگ Referral Marketing را داریم.

ریفرال مارکتینگ ابزاری قدرتمند در حوزه دیجیتال مارکتینگ می‌باشد:

اگر دوست و یا خواهر شما سلیقه‌ای نزدیک به سلیقه شما را داشته باشد و با خرید محصولی از رضایت بالایی برخوردار باشد آن را به شما هم معرفی کرده و شما را ترغیب می‌کند تا حتما آن محصول را خریداری کنید بنابراین یکی از مهمترین دلایلی که این روش از بازاریابی ابزاری قدرتمند می‌باشد تست کردن کاربران و پیشنهاد آن به اطرافیان می‌باشد. که به اصطلاح به عنوان بازاریابی دهان به دهان هم شناخته می‌شود که به پیشرفت کسب و کار خود و جذب کاربران زیادی کمک می‌کند.
یکی دیگر از دلایل محکمی که می‌توان برای استفاده از این روش بازاریابی نام برد وجود اعتماد بسیار بالا می‌باشد طبق تحقیقاتی که انجام شده مشخص شده که نظرات سایر افراد بر مخاطبان تاثیر می‌گذارد و وقتی افراد مشاهده می‌کنند که کاربران از محصول و یا خدمات آن طراحی سایت شرکتی و یا طراحی سایت فروشگاهی رضایت کافی را دارند اعتماد کرده و آن را برای خرید خود انتخاب می‌کنند.
داشتن دسترسی راحت نیز یکی دیگر از دلایلی است که می‌توان به راحتی از این روش استفاده کرد امروزه با وارد شدن دنیای شبکه‌های اجتماعی و طراحی وب سایت این امکان را به افراد می‌دهد تا به راحتی در هر زمان از شبانه روز به فروشگاه مورد نظر دسترسی پیدا کنند و خرید خود را انجام دهند. بسیاری از طراحی سایت‌ها را در محیط اینترنت مشاهده کرده باشید تا از این روش در بازاریابی استفاده کرده باشند که شاهد گسترش بسیاری در کسب و کارشان شده باشند.

ریفرال مارکتینگ-طراحی وب سایت

چگونه یک برنامه مناسب ریفرال مارکتینگ داشته باشیم؟

برای داشتن یک ریفرال مارکتینگ ابتدا باید هدف خود را تعیین کنید که می‌خواهید برای چه هدفی از این ابزار استفاده کنیم؟ تمام اهدافی که می‌خواهید به آن جا برسید را مشخص کنید سپس در این راستا برنامه ریزی مناسبی را پیاده کنید پس از این که اهداف خود را تعیین نمودید حال نوبت به مشخص نمودن کاربران می‌باشد یک لیستی که حاوی اسامی مشتریانتان می‌باشد را تهیه کنید و با آن‌ها تماس بگیرید. از مشتریان خود بخواهید تا شما را به اطرافیان خود معرفی کنند و برای ترغیب بیش‌تر آن‌ها هم می‌توانید جوایز و امکانات جالبی را برای آن‌ها ارائه دهید برای مثال می‌توانید به آن‌ها پیشنهاد دهید تا اگر کسی از طرف شخص مشتری برای خرید بیاید به آن مشتری تخفیف و یا جوایزی داده می‌شود. شما باید هم محصولات خود را به افراد معرفی کنید و هم از خرید آن‌ها استقبال کنید همچنین در نهایت به نظرسنجی بپردازید و ببینید که چند درصد از مشتریان کسب و کار شما را برای اطرافیان خود پیشنهاد داده‌اند.

نکاتی که باید در ریفرال مارکتینگ توجه کنید عبارتند از:

تلاش کنید تا مراحل را در حد امکان ساده کنید تا برای افراد دشوار نباشد همچنین از لینک‌های مشخص برای راحتی فرایند ریفرال مارکتینگ آنلاین استفاده کنید. همچنین درخواست مناسب دعوتی را برای کاربران خود ارسال نمایید و از متن تاثیرگذار و صمیمی را به عنوان یک دعوت کننده استفاده کنید. برای ریفرال مارکتینگ جدول زمان بندی مناسبی را تهیه کنید تا به صورت منظم برنامه خود را مشخص کنید.

برای جذب ریفرال مستقیم می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

در فروم‌های عمومی و فروم‌های سایت کلیکی فعالیت کنید همچنین در سرویس‌های وبلاگی، وبلاگ خوبی را ایجاد کنید تا به جذب کاربران بسیاری بپردازید.
در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های رایگان تبلیغ کنید. فضای شبکه اجتماعی بهترین فضا برای معرفی خدمات و محصولاتتان به کاربران می‌باشد.