یکی از مهم ترین امکانات یک کسب و کار داشتن سایت است. از طریق طراحی سایت افراد به راحتی بدون هیچ محدودیت زمانی و مکانی وارد دنیای کسب و کارها شده چرخی در آن ها می زنند. همانطور که می دانید عواملی وجود دارد که در جذب بازدید کننده نقش به سزایی را دارند که یکی از عوامل مهم، رنگ ها می باشند. رنگ ها دنیای بسیار بزرگی را دارند که هر کدام از آن ها حرف های زیادی را برای گفتن دارند که قبل از شروع به طراحی سایت باید معانی و روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت را بدانیم. ما دراین بخش می خواهیم شما را با دنیای رنگ ها آشنا کنیم.

نقش رنگ در طراحی سایت

رنگ ها بسیار قدرتمند هستند همچنین بر روی احساسات افراد تاثیرات مختلفی را می گذارند با دیدن بعضی از رنگ ها احساس آرامش در بعضی ها احساس استرس، هیجان، غم و اندوه را به ما منتقل می کنند شما باید با توجه به سایت همچنین کاربری سایت خود اقدام به تحقیق ، بررسی در مورد نقش رنگ در طراحی سایت در طراحی سایت کنید تا رنگی را که متناسب با کاربری سایت شما می باشد را انتخاب کنید.

روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت

مفهوم رنگ ها

در این بخش می خواهیم به معانی و مفهوم رنگ ها بپردازیم همچنین دنیای بزرگ رنگ ها همینطور احساساتی که بر روی افراد انتقال می دهند را برای شما معرفی کنیم. نقش رنگ ها در طراحی سایت بسیار مهم می باشد که باید توجه ویژه ای به آن ها کنیم. در بخش بعدی به مفهوم رنگ ها می پردازیم.
• رنگ سبز
رنگ سبز معانی ثروت، سلامت، آرامش و همچنین مهم ترین آن ها نشانه ی طبیعت را می رساند. از رنگ سبز در سایت هایی که به مربوط به خدمات بهداشتی به علاوه دارو همچنین گردشگری و طراحی سایت املاک می باشند مورد استفاده قرار می گیرد.

• رنگ زرد
مفهوم رنگ زرد که رنگ جوانی و خوش بینی است اگر کاربران سایت شما، با فعالیت های شاد و پر از انرژی سروکار دارند پیشنهاد ما به شما استفاده از این رنگ می باشد اما توجه کنید که اگر سایتی با کاربری جدی را دارید از این رنگ استفاده نکنید.

• رنگ نارنجی
مفهوم رنگ نارنجی نشان دهنده ی خلاقیت شور و شوق، صمیمیت را به مخاطب می باشد. انتخاب این رنگ برای سایت هایی که با کودکان سرو کار دارند یا مرتبط با سرگرمی و تکنولوژی می باشند هم بسیار مناسب می باشد.

• رنگ قرمز
مفهوم رنگ قرمز احساسات ، هیجان همچنین خطر، احساسات تند و شدید را به بازدید کننده منتقل می کند. در سایت هایی که کاربری سرگرمی، ورزش، مد، غذا و همچنین بازاریابی و طراحی فروشگاه اینترنتی می باشد از این رنگ به مقدار لازم استفاده می شود. توجه کنید که استفاده بیش از حد این رنگ به هیچ وجه توصیه نمی شود چرا که تاثیرات منفی را در پی خواهد داشت.

• رنگ صورتی
مفهوم رنگ صورتی نشان دهنده ی جذابیت زنانگی، احساس عاشقانه همچنین پاکی و معصومی را می رساند. اگر کاربری سایت شما در رابطه با بانوان می باشد پیشنهاد ما به شما استفاده از رنگ صورتی می باشد.

• رنگ بنفش
مغهوم رنگ بنفش موفقیت، دانایی، ثروت، همچنین حس سلطنتی را برای بازدید کننده القا می کند. این رنگ هم در سایت هایی که مرتبط با خانم ها و دختران نوجوان می باشند مورد استفاده قرار می گیرد.

• رنگ آبی
مفهوم رنگ آبی امنیت، اعتماد، آرامش و دوستی می باشد. از آن جایی که این رنگ مفهوم امنیت را دارد در سایت هایی مثل بانک، شبکه های اجتماعی و طراحی سایت شرکتی که نیاز به جلب اعتماد کاربر همچنین انتقال حس امنیت را نیاز دارند استفاده می شود.

• رنگ خاکستری
رنگ خاکستری نشان دهنده ی بی طرف بودن، عقلانی، آینده نگری، همچنین سادگی می باشد. این رنگ برای سایت هایی که به صورت حرفه ای فعالیت می کنند مناسب است همچنین برای فروش کالاهای لوکس مورد استفاده قرار می گیرد.

• رنگ مشکی
مفهوم این رنگ لوکس بودن قدرت، کمال و متانت در عین حال مرگ، راز، شیطان را نشان می دهد. فقط توجه کنید از این رنگ به مقدار خیلی زیاد نباید استفاده کنید چرا که حس بدی را در بازدید کننده ایجاد می کند.

• رنگ سفید
مفهوم رنگ سفید مفاهیم مثبت مانند بهداشت، پاکی، وضوح سادگی را به بازدید کننده منتقل می کند. از این رنگ برای دندانپزشک ها، پرستاران و خدمات بهداشتی و طراحی سایت بیمه مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین ترکیب آن با رنگ هایی مثل طلایی، نقره ای، خاکستری می تواند برای فروش کالاهای لوکس مورد استفاده قرار بگیرد استفاده از این رنگ برای هر سایتی مناسب می باشد.

اصول رنگ بندی سایت

هر طراحی سایتی برای این که رنگ بندی شود دارای اصول مشخصی می باشد که در این بخش می خواهیم به اصول رنگ بندی سایت بپردازیم عبارتند از:
• ابتدا هدفتان را مشخص کنید
در کل قبل از شروع هر کاری ابتدا باید هدف خود را مشخص کنید. مشخص کردن هدف می تواند در روند کارها کمک بسیار زیادی به شما کند تا به راحتی اقدام به تصمیم گیری و برنامه ریزی کنید. در اصول رنگ بندی سایت هم اهداف و برنامه ریزی خود را مشخص کنید.

• به طراحی و محتوا همزمان توجه کنید
انقدر خود را غرق گرافیک سایت نکنید که از محتوای سایت غافل شوید. هنگامی که افراد وارد سایت شما می شوند به دنبال محتوای مفید همچنین گرافیک ایده ال از سایت شما هستند پس در کنار داشتن گرافیک مناسب به ارائه محتوای عالی و مفید بپردازید.

• با رنگ های ساده شروع کنید
برای اصول رنگ بندی سایت سایت شما می توانید با ساده ترین رنگ ها شروع کنید. از رنگ سفید و رنگ های روشن در پس زمینه همینطور رنگ تیره برای متن استفاده کنید.

• از رنگ های تند و گرم استفاده نکنید
در اصول رنگ بندی سایت توجه کنید که از رنگ های گرم مانند قرمز، زرد، نارنجی استفاده نکنید. استفاده بیش از حد از این رنگ ها ذهنیت بدی را در نظر بازدید کننده به وجود می آورد. از رنگ های تند مانند قرمز که برای هشدار و خطر استفاده می شود به هیچ عنوان نباید در رنگ بندی سایت استفاده کرد.

• آبی رنگ مناسبی برای شروع می باشد
اگر تازه شروع کرده اید نمی دانید از چه رنگی استفاده کنید می توانید برای شروع از آبی استفاده کنید در اصول رنگ بندی سایت علم روانشناسی رنگ آبی مفاهیمی مانند آرامش اعتماد امنیت را در بازدید کننده القا می کند.

سوالات مرتبط با رونشناسی رنگ ها در طراحی سایت عبارتند از:

بهترین رنگ برای پس زمینه طراحی سایت کدام است؟
برای پس زمینه از رنگ های تضاد باید استفاده کنید. برای مثال رنگ های آبی تیره، بنفش احساس خوبی را به مخاطب منتقل می کند. اگر در پس زمینه از این رنگ ها استفاده کردید حتما در تضاد آن رنگ های سفید و زرد استفاده کنید تا از جذابیت بیشتری برخوردار شود.

برای انتخاب رنگ ها از چه نکاتی باید استفاده کنیم؟
توجه کنید که خانم ها به رنگ هایی مانند قهوه ای، نارنجی و خاکستری هیچ علاقه ای ندارند.
همچنین آقایان به رنگ هایی مانند بنفش، نارنجی و قهوه ای هیچ علاقه ای ندارند.

برای افزایش اعتماد کاربر چه رنگی مناسب است؟
توجه کنید که رنگ آبی رنگ پر از امنیت و جلب اعتماد می باشد به همین منظور اگر می خواهید نظر کاربر را جلب کنید باید از رنگ آبی استفاده کنید.