صاحبین مشاغل برای گسترش کسب و کار خود همچنین بیشتر شناخته شدن اقدام به طراحی وب سایت می کنند. اما طراحی سایت به تنهایی کافی نمی باشد بلکه باید به همه‌ی عوامل ریز و درشت آن توجه شود. یکی از مهم‌ترین عواملی که هر صاحب مشاغلی باید به آن اهمیت رنکینگ در گوگل می باشد. گوگل قوانینی را بیان کرده که اگر هر سایتی بر مبنای این قوانین پیش رود از امتیاز بالایی بهره مند می شوند. گوگل پس از بررسی سایت ها امتیازی را که به آن ها می دهد سپس این رنکینگ در گوگل را هر یک یا دو ماه بازبینی کرده در صورت لزوم امتیاز را تغییر می دهد.

رتبه سایت در گوگل

صاحبین مشاغل می توانند با انجام کارهایی اقدام به افزایش رتبه سایت در گوگل کنند. کارهایی که تاثیرات به سزایی را بر روی رتبه سایت در گوگل را دارد عبارتند از:

• سرعت سایت
یکی از مهم‌ترین فاکتورهای رتبه سایت در گوگل سرعت باگذاری سایت می باشد که اگر دارای سرعت پایین باشد کاربران رغبتی به بازدید از سایت شما نخواهند داشت بنابراین به سراغ سایت های دیگری می روند. اما اگر سرعت بارگذاری سایت شما بالا باشد در نظر بازدید کننده بسیار تاثیر مثبتی خواهد داشت. vps مناسب تاثیر به سزایی در سرعت سایت دارد.

• تولید محتوای مفید و کاربر پسند
امروزه داشتن محتوای مفید می تواند در جذب بازدید کنندگان بسیار تاثیرگذار باشد. افراد با خواندن محتوای مربوطه جذب سایت شما می شوند. توجه کنید که موضوع و مطالبی که در سایت خود قرار می دهید حتما مرتبط با موضوع کسب و کارتان بوده که اگر غیر از این باشد اعتماد بازدید کننده نسبت به سایت شما از دست خواهد رفت.

• متا تگ ها
متا تگ ها یکی دیگر از مواردی می باشد که در کسب رتبه سایت در گوگل بسیار تاثیرگذار می باشد. متا تگ Titleو متا تگ توضیحات دو مورد از مهم‌ترین متا تگ هایی می باشد که در افزایش رتبه سایت در گوگل تاثیرگذار خواهد بود.

• وجود نقشه سایت
یکی دیگر از مواردی که در رتبه سایت در گوگل حائز اهمیت می باشد استفاده از نقشه در سایت می باشد. وظیفه این نقشه این است که به گوگل کمک کند تا به راحتی در صفحات سایت خزیده و به ایندکس کردن مطالب بپردازد.

• بهینه سازی تصاویر
یکی دیگر از مهم‌ترین مواردی که باید در رتبه سایت در گوگل خود به آن توجه کنید، بهینه سازی تصاویر می باشد یعنی تصاویری که در سایت شما قرار می گیرد باید دارای حجم مناسبی باشد تا در روند بارگذاری سایت اثر منفی به جا نگذارند. همچنین عنوان مناسبی را برای تصاویر خود انتخاب کنید تا به کاربران برای پیدا کردن تصاویر کمک کنید.

• تگ Alt عکس
تگ Alt یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در رتبه سایت در گوگل می باشد. اگر توجه کرده باشید، گاهی اوقات در سایت ها تصاویری را که افراد قرار می دهند ممکن است آپلود نشوند بنابراین از تگ Alt که جمله یا کلمه ای را در پی دارد به نمایش خواهد درآمد در واقع این تگ Alt برای موتورهای جستجو و کاربران بیان کننده توضیحی راجع به تصویر مورد نظر می باشد.

• واکنش گر بودن
مورد دیگری که گوگل به آن توجه می کند نمایش سایت در نمایشگرهای دیگری به جز کامپیوتر و لپ تاب می باشد یعنی سایت مورد نظر باید در نمایشگرهای دیگر مانند موبایل و تبلت هم به خوبی نمایش داده شود تا افراد سایت مورد نظر را بدون هیچ مشکلی در موبایل و تبلت های خود مشاهده نمایند. پس واکنش گر بودن یکی دیگر از موارد مهم از رتبه سایت در گوگل می باشد.

• میزان کلمات کلیدی
توجه کنید کلماتی که در محتوای سایت خود قرار می دهید از 500 کلمه کمتر، از 1500 کلمه بیشتر نباشد. چرا که کمتر از 500 کلمه گوگل آن را ایندکس نخواهد کرد همچنین بیش تر از 1500 هم توسط بازدید کنندگان خوانده نخواهد شد. مورد دیگری که در بین کلمات خود باید به آن اهمیت دهید چگالی کلمات کلیدی می باشد که تعداد آن ها هم باید بین 2 تا 5 درصد کل کلمات باشد.

• سن دامنه
یکی دیگر از عواملی ک در رتبه سایت در گوگل دارای اهمیت می باشد سن دامنه است که هر چه از سن بالایی بر خوردار باشد بیشتر در نظر موتورهای جستجو محبوب خواهید بود.

• فعالیت در شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی یکی از فضای مهمی در دنیای اینترنت می باشد که کاربران بیش تر وقت خود را در آن صرف می کنند بنابراین وجود صفحه ای مخصوص کسب و کار شما در شبکه های اجتماعی به رتبه سایت در گوگل کمک ویژه ای خواهد کرد همچنین شک نکنید که برای افراد هم بسیار جذاب خواهد بود به علاوه کاربران زیادی از این طریق جذب سایت شما خواهند نمود.

• بک لینک ها
مورد دیگری که در رتبه سایت در گوگل دارای اهمیت می باشد وجود بک لینک ها می باشد. شما می توانید در سایت خود از لینک های داخلی استفاده کنید و به صفحه های دیگر سایت خود لینک دهید. همچنین علاوه بر آن می توانید لینک سازی خارجی هم انجام دهید یعنی به سایت های معتبر دیگر لینک داده یا سعی کنید تا سایت های معتبر دیگر هم به سایت شما لینک دهند چرا که با استفاده از این حرکت ارزش و اعتبار سایت افزایش پیدا خواهد کرد. به یاد داشته باشید که از لینک دهی بیش از حد دوری کنید.

• به روز رسانی طراحی سایت
به روز رسانی مداوم سایت هم عوامل موثر در رتبه سایت در گوگل است. گوگل علاقه‌ی بسیاری به سایت هایی که محتوا را به طور مداوم به روز رسانی می کنند، دارد و امتیاز خوبی را به آن ها می دهد.

رنکینگ در گوگل

رتبه سرچ گوگل

همانطور که می دانید مهم‌ترین منبع برای جستجوی افراد گوگل می باشد. افراد وقتی می خواهند به کسب اطلاعات در مورد موضوعی بپردازند مشغول جستجو در گوگل می شوند. رتبه سرچ گوگل یعنی امتیازدهی به سایت بر طبق نظر گوگل می باشد یعنی هر سایتی که در اولویت گوگل قرار بگیرد از رتبه سرچ بالایی برخوردار می باشد. به همین منظور رتبه سرچ گوگل از اهمیت بالایی برخوردار می باشد نکته‌ی بسیار مهمی که گوگل در یکی از نظریه های خود اعلام کرده که 5 مورد از سایت هایی که در اولویت گوگل می آیند نتیجه‌ی بیشترین جستجوی افراد و تبلیغ در گوگل می باشند.

آنالیز سایت

منظور از آنالیز سایت یعنی به تحقیق و بررسی پرداختن از عوامل موجود در سایت که شامل جمع آوری اطلاعات، ایجاد گزارشات از داده ها، همچنین بهینه سازی بهتر سایت می باشد. ابزارهای بسیاری برای آنالیز سایت وجود دارد که می توان از طریق آن به بررسی سایت پرداخت که عبارتند از:
• گوگل وبمستر Google Webmaster
• گوگل آنالیتیکس Google Analytics
• وورنک Woornak
• Semrush
• Site Auditor
• Google page insight
• GT metrix
• Ahrefs

سوالات رایج رنکینگ در گوگل عبارتند از:

دلایل کاهش پیدا کردن رنکینگ در گوگل چه می باشد؟
سرعت بارگذاری، تغییرات بک لینک ها، هک شدن سایت، فعالیت رقبا، آپدیت جدید گوگل، پنالتی شدن توسط گوگل و...

جستجوی دستی برای پیدا کردن رتبه سایت به چه صورت می باشد؟
در مرحله ی اول باید اسم سایت خود را در گوگل سرچ کنید سپس همهی صفحات موجود را تک تک جستجو کنید تا به اسم سایت خود برسید با این روش می توانید ببینید که رتبه ی سایت شما در نظر گوگل چندم می باشد توجه کنید که این روش همیشه مطمئن نمی باشد بلکه با استفاده ازincognito search می توانید با خیال راحت به جستجو پرداخته و از نتایج حاصل مطمئن شوید.

چگونه رنکینگ سایت را در الکسا ببینیم؟
در بخش الکسا می توانید به راحتی رتبه سایت خود را مشاهده کنید. عددی که در این بخش نمایش می دهد رتبه ی سایت شما را نشان می دهد هرچقدر این عدد کوچک تر باشد یعنی رتبه سایت در مرحله ی بالاتری قرار دارد.