خلاصه:

بریف محتوا در واقع همان قرارداد کوچک می باشد و نوعی پل ارتباطی میان کارفرما و محتوانویس طراحی سایت می باشد که در آن انتظارات کارفرما بیان می شود.
اگر در زمینه طراحی وب سایت و سئو سایت به فعالیت می پردازید و یا اگر صاحب سایتی می باشید و می خواهید تا برای سایت خود محتوا گذاری کنید، قطعا با عبارت بریف مواجه شده اید بریف با توجه به هدفی که دارد فرق می کند معمولا بریف به قدری از اهمیت بالایی برخوردار می باشد که آن را با یک بازاریابی خلاقانه هم نامگذاری کرده اند.

بریف محتوا چیست؟-طراحی سایت

بریف چیست؟

بریف در واقع یک قرارداد کوچک می باشد و نوعی پل ارتباطی میان کارفرما و محتوانویس می باشد که در آن انتظارات کارفرما بیان می شود. تیم محتوایی انتظارات کارفرما را در آن وارد می کنند. با تشکیل این قرار داد می توان از مزایای بسیاری بهره مند شد چرا که در آن انتظارات و درخواست کارفرما را به وضوح مشخص می نماید و دیگر ابهاماتی وجود نخواهد داشت و همچنین از به وجود آمدن مشکلاتی جلوگیری می کند برای مثال در برخی مواقع ممکن است کارفرما درخواستی داشته باشد که محتوانویس آن را اجرا نکرده باشد بنابراین برای جلوگیری از به وجود آمدن این مشکلات بریف ایجاد شده است.

ویژگی های بریف محتوای مناسب

1. وضوح متن و خواسته ها

یک بریف محتوای مناسب، بریف محتوایی می باشد که واضح و شفاف باشد و همه انتظارات کارفرما را رسا در آن ذکر نماید. اگر غیر از این باشد بعدها ممکن است میان کارفرما و محتوانویس مشکلاتی به وجود بیاید پس حتما درخواست کارفرما را به صورت مشخص در قرار داد مربوطه ذکر شود.

2. صرفه جویی در زمان

یکی از مهمترین مواردی که برای محتوا نویس و همه افراد مهم می باشد زمان است. از دست دادن زمان می تواند انجام پروژه را به عقب بیاندازد که با استفاده از این بریف محتوا می تواند در زمان، صرفه جویی کند و باعث می شود تا تولید کننده محتوا زمان خود را بیهوده هدر ندهد و سریع تر پروژه مربوطه را انجام دهد.

3. قراردادن جزئیات کامل

وقتی که برای یک شرکت تولید محتوا می کنید باید همه جزئیات آن را بدانید تا با ذهن باز شروع به نوشتن تولید محتوا کنید هر چیزی که لازم است بدانید را از کارفرمای خود بپرسید برای مثال درمورد محصولات و خدماتشان بپرسید که به چه صورتی در اختیار کاربرانشان قرار می دهند قیمت آنها به چه صورت است.

4. کلمات کلیدی در بریف محتوایی

یکی دیگر از موضوعاتی که در بریف محتوایی بسیار حائز اهمیت می باشد انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای بریف محتوایی می باشد محتوا نویس باید بداند که کدام کلمات را به عنوان کلمات کلیدی محتوای خود انتخاب نماید. تا سئو سایت بسیار خوبی را برای محتوای مورد نظر ایجاد نماید.

5. استراتژی محتوایی

نوشتن هر محتوایی باید استراتژی خاصی را داشته باشد تا بتواند محتوای مفیدی را ارائه دهد و دلایل نوشتن محتوا را هم باید معین کند تا به راحتی به نوشتن محتوا بپردازد

اهمیت بریف در تولید محتوا

بریف در تولید محتوا از اهمیت های بسیاری برخوردار می باشد با استفاده از این روش می توانید به موارد مختلف دست پیدا کنید:

1. آگاه سازی: با نوشتن بریف محتوا به آگاهی خود اضافه کنید و تصمیم بگیرید که چه محتوایی متناسب با کارفرمای شما می باشد.
2. شناخت بیش تر مشتری: با استفاده از بریف محتوا می توانید مشتریان خود را بیش تر بشناسید و سلایق آن ها به دستتان بیاید.
3. تولید محتوا متناسب با نیاز کسب و کار: با توجه به شناخت نیاز افراد، نقاط ضعف و قوت کسب و کار می توانید محتوای مفیدی را ارائه دهید تا کاربران زیادی را جذب نمایید.

بریف محتوا چیست؟-طراحی وب سایت

فرم بریف چیست

اطلاعاتی که از فرم بریف دریافت می شود معمولا به گروه های مختلفی تقسیم می شود. که عبارتند از:

-اطلاعات مربوط به کسب و کار مورد نظر مانند اطلاعاتی مانند نام، آدرس و وب سایت را در بر می گیرد.
-اطلاعات مربوط به صنعت کسب و کار، در این بخش اطلاعات تخصصی از صنعت شما را دریافت می کنند.
-اطلاعات تکمیلی هم یکی دیگر از اطلاعاتی می باشد که در این بخش شما می توانید اطلاعات ضروری که حتما می خواهید در آن قید شود ر یادداشت فرمایید.

نکات مهم در ایجاد بریف

نکاتی وجود دارد که اگر شرکت مورد نظر آن را در نظر بگیرد می توانید یک محتوای منحصر به فردی را برای کسب و کار خود تولید نماید. برای مثال اطلاعات کامل و جزئی از کسب و کار خود را در اختیار محتوا نویس قرار دهید برای مثال چه شرکتی هستید هدفتان از آن کار چیست چه نوع کاربران و یا کمپین را می خواهید تبدیل به مشتری نمایید؟
همچنین می توانید با مشخص کردن رقبای خود مسیر را به خوبی به محتوا نویستان نشان دهید تا آن ها ببینند نقاط ضعف و قوت آن ها کدام موارد می باشد تا بر روی آن ها بیش تر فعالیت داشته باشند. اگر زمان مشخصی مد نظرتان می باشد حتما آن را به متخصص محتوا نویس خود مطرح نمایید. از طرفی هم توجه کنید تا حتما درمورد هزینه و بودجه آن به گفتگو بپردازید تا از همان اول بودجه ها مشخص شده باشد.

نتیجه گیری

بریف محتوایی هم برای کارفرما و هم برای محتوانویس از اهمیت زیادی برخوردار می باشد توجه کنید تا حتما قبل از شروع کار، قرارداد کوچکی را آماده کنید و دوطرف ضمن مطالعه و امضای آن کار مورد نظر آغاز شود. توجه کنید که اطلاعات شما محفوظ بوده و هیچ خطری شما را تهدید نخواهد کرد.